Gå till innehåll

Uppdaterat till Firefox 13


CGD

Recommended Posts

Jag har nyligen uppgraderat Firefox från3.6 till den nyare 13. Men jag har blivit mycket besviken på hur den fungerar. Så nu funderar jag på att gå tillbaka till Internet Explorer och då får det bli åttan eftersom jag försöker hålla mig kvar hos Windows XP.

Det som jag verkligen gillade hos Firefox var alla dess tillägg som jag ju nu vant mig vid. Adblock Plus, tillägg för att kunna ladda ner alla bilder på en sida, svensk ordlista och lite annat smått och gott.

Finns sådant att lägga till även i Internet Explorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du inte gillar med Firefox 13?

Funktionsmässigt minns jag ingenting som blivit sämre sedan 3.6. Utseendemässigt gick det ju käpprätt åt helsike när de började apa efter Chrome men det är som tur är enkelt att få det att se ut som gamla fina 3.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag fått är att nerladdningsrutan försvinner, öppnar jag sidor med många bilder på dör programmet bara. Detta är trassel som kommit efter uppdateringen.

Irriterande och försvårande.

När jag hade 3.6 så fanns det en markering som visade hur sidan laddade in. Nu med 13 finns inte detta så jag vet ju inte riktigt om sidan är färdigladdad eller ej. Mer fel är att i 3.6 så stod nere i hörnet hur många nerladdningar som var på gång. Helt borta i 13. När jag laddar ner saker som tar lång tid så har jag ju ingen aning om det ät klart eller ej.

Därav frågan om tillägg så som i Firefox även finns till Internet Explorer annars blir det ju att gå tillbaka till 3.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om sidan är färdigladdad ser man på dess flik, ikonen är en liten "progress snurra" medans den laddar samt en tunn progressbar. Såvida det inte är addonen Tab Mix Plus https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/tab-mix-plus/ som jag använder som gör det där.

Jag vet inte hur det ser ut i XP men i Windows 7 så ser man hur långt nerladdningar kommit på programmets ikon nere i aktivitetsfältet, bakgrunden fylls på från vänster till höger precis som en progressbar. Det går ju även att ställa in så nerladdningshanteraren visas automatiskt vid start och försvinner automatiskt vid slut av nerladdning om man vill ha mer insyn (CTRL+J är snabbkommandot för att manuellt visa/dölja den). Sedan finns det även addons som utökar möjligheterna kring detta mer, Download Statusbar https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/download-statusbar/?src=api är en som jag använt tidigare men kännt är överflödig på senare tid.

Problemet med bilder och att Firefox krashar låter inget vidare. En nyinstallation av Firefox kanske kan hjälpa om du tidigare alltid uppdaterat från tidigare versioner. Kanske finns något gammalt skräp som stör. Mozbackup http://mozbackup.jasnapaka.com/ är ett smidigt sätt att ta backup på favoriter innan.

Hur det är med tillägg till IE har jag ingen koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu funderar jag på att gå tillbaka till Internet Explorer och då får det bli åttan eftersom jag försöker hålla mig kvar hos Windows XP.

Det som jag verkligen gillade hos Firefox var alla dess tillägg som jag ju nu vant mig vid. Adblock Plus

Finns sådant att lägga till även i Internet Explorer?

Du ska använda IE8, då blir adblock en svårare sak att hantera.

Testat en hel del mjukvaror som påstår att dom kan ge någon form av annonsblockering.

Personligen inte nöjd med resultatet!

Testat följande, med mediokra resultat.

AdFender

AdblockIE

HOSTS file

http://www.dslreport...ock-plus-list (IE8>Hantera sökleverantörer>InPrivate-filtreringslista>Importera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste jag bara skriva detta. Den här tråden som ju egentligen gällde Internet Explorer kom ju mer att handla om Firefox.

Dessutom skrev jag ett svar sent igår eller i natt men det har tydligen bara försvunnit. Så jag får formulera ett nytt svar.

Tack till Niclas som hänvisade till Tab Mix Plus som ger mig en lilaaktig nerladdningslije uppe till vänster samt Download Statusbar som ger mig en eller flera rutor nere till vänster som visar en stapel och en massa valbara värden och färger om hur det går med de olika nerladdningarna. Skall jag vara petig så kunde Tab Mix Plus visa en något tydligare linje.

Dessa tillägg gör att jag stannar kvar hos Firefox samt att dess övriga tillägg är bättre än tilläggen till Internet Explorer som essob hade vänligheten att visa vägen till. Åtminstonde är tilläggen bättre för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...