Gå till innehåll

Ett föredrag (engelska) av Tomi Ahonen om mobiltelefoner.


johnh3

Recommended Posts

Inte en helt ny video men ändå intressant hur mobiltelefonerna har påverkat vardagen och vilket inflytande den kommer ha i framtiden.

Både affärsmässigt och för privatpersoner:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade bara kolla en kvart så kanske missade någon twist på slutet men gubben verkar ju helt fel ute. Kändes mer som propaganda från bakåtsträvande lurendrejare till teleoperatörer än en vettig framtid att satsa på. För vem förutom teleoperatörerna är intresserade av primitiva kostsamma bärare som SMS och MMS när man kan använda datatrafik över Internet istället? De slåss för sin existens nästan i stil med de stora musikbolagen som uteslutande livnärt sig på något som är blivit helt onödigt. Jag hoppas teleoperatörerna är bättre på att anpassa sig till verkligheten, men ser man till deras senaste påhitt Wywallet så verkar det tyvärr inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker ändå han har fått rätt på i stort sett allt han tog upp. Hur betalar man bussresor i Sverige nu exempelvis. Samt hur Finnair använder mobiler m.m..

Man kan tycka SMS och MMS är primitivt kanske men det funkar för mycket.

Vad jag vet är han en frilansare och ej kopplad till nån teleoperatör heller.

Bara en sån sak som att Tiffanys ökade försäljningen med 125 procent med att göra en mobilanpassad sajt, från att tidigare bara haft en hemsida för en vanlig dator.

( ej påhittat utan det finns siffror på det)

Här går han mer in specifikt på det, ca.25 minuters film:

[media=]

[/media] Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar inte att läget ser ut så som han beskriver idag och det är säkert inte för sent för företag att hoppa på tåget och krama ut mer pengar av konsumenterna. Men ser man det ur konsumentens perspektiv så finns det bättre vägar att gå. Det är en enorm begränsning att det är vinstoptimerande företag istället för visionärer som bestämmer framtiden. Wywallet är en typisk tjänst där man utgått från hur man kan tjäna pengar istället för hur man skulle kunnat göra något riktigt bra. Spotify är annars mitt favorit hatexempel p sådan utveckling, troligen den bästa tjänsten inom sin genre men ändå så otroligt dålig jämfört med vad den skulle kunnat vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wywallet är en sak, men de är ju inte ensamma.

Seamless/SEQR har ju också en tjänst, som inte är så populär bland kortföretag som Visa:

http://seqr.se/

http://www.idg.se/2.1085/1.418432/svenskar-ska-gora-kontokorten-till-historia

Några andra finns också, men vilket som slår återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...