Gå till innehåll

Nybyggd dator med SSD hårddisk


CobraSnake

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

Har en nybyggd dator med Corsair Force 3 SSD 120 GB och ska installera windows 7 64 bit för första gången.

Kan någon tipsa om vilka inställningar man ska tänka på och om man behöver uppdatera något i bios?

Ska man eller inte partitionera SSD disken innan man installerar Windows?

Tacksamt för steg för steg instruktioner.....

Tack på förhand.

Redigerad av CobraSnake
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag partionerat den (om du nu ska det) innan du installerar Windows. Klyddigare inställningar än under det installationsprogrammet får man leta efter. Klyddar man för mycket - dvs trycker på fel knapp - så snurrar plötsligt installationen igång och det är för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cynthia skriver så OM det ska göras så gör det i början av installationen av Windows, INTE efter. Men har du ytterligare diskar förutom SSD'n i datorn så tycker jag inte det verkar så meningsfullt att partitionera den, 120GB kan vara lagom till C: , lite beroende på vad du har på och hur du använder din dator förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om moderkortets bios behöver uppgraderas innan du börjar installera Windows. Likaså SSD:ns Firmware. Se också till att AHCI är aktiverat i bios. Jag har alltid upplevt Windows-installationen som "bättre" och mer stabil om ovan nämnda uppdateringar är gjorda från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cynthia skriver så OM det ska göras så gör det i början av installationen av Windows, INTE efter. Men har du ytterligare diskar förutom SSD'n i datorn så tycker jag inte det verkar så meningsfullt att partitionera den, 120GB kan vara lagom till C: , lite beroende på vad du har på och hur du använder din dator förstås.

Ok, tänkte bara att 120gb verkar för mycket för windows bara, undrade först om det var bra att stycka upp den till hälften och använda den andra hälften till att mellanlagra filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kolla om moderkortets bios behöver uppgraderas innan du börjar installera Windows. Likaså SSD:ns Firmware. Se också till att AHCI är aktiverat i bios. Jag har alltid upplevt Windows-installationen som "bättre" och mer stabil om ovan nämnda uppdateringar är gjorda från början.

Det inga andra inställningar man behöver tänka på?

Hittar jag alla uppdateringar på moderkortets hemsida? (ASUS)

Vad har du för synpunkter angående partitioneringen?

Redigerad av CobraSnake
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inga andra inställningar man behöver tänka på?

Lite svårt att säga utan att veta vilket moderkort det gäller, och få en titt i manualen.

Hittar jag alla uppdateringar på moderkortets hemsida? (ASUS)

Ja, Asus har bra ordning på nedladdningarna. Möjligen får du färskare uppdatering till grafiken på nVidia/ATI-hemsidan... om du nu har ett sådant grafikkort alltså. CPU-integrerad grafik fixar Windows update.

Är det ett nyare moderkort föreslår jag att du förbereder ett usb-minne med nätverksdrivrutin, då den inte finns i Windows-installationen

Vad har du för synpunkter angående partitioneringen?

Har du tänkt använda SSD:n som ren systemdisk, tycker jag inte du skall partitionera. 120GB är visserligen rätt mycket för enbart systemet, men det är definitivt ingen nackdel. Nackdelarna med partitionering överväger. Även här kan du behöva förbereda med sata/raid-drivrutin, som eventuellt måste läsas in av Windows installationsprogram för att SSD:n skall kunna lokaliseras. Kolla moderkortets hemsida/manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att säga utan att veta vilket moderkort det gäller, och få en titt i manualen.

Ja, Asus har bra ordning på nedladdningarna. Möjligen får du färskare uppdatering till grafiken på nVidia/ATI-hemsidan... om du nu har ett sådant grafikkort alltså. CPU-integrerad grafik fixar Windows update.

Är det ett nyare moderkort föreslår jag att du förbereder ett usb-minne med nätverksdrivrutin, då den inte finns i Windows-installationen

Har du tänkt använda SSD:n som ren systemdisk, tycker jag inte du skall partitionera. 120GB är visserligen rätt mycket för enbart systemet, men det är definitivt ingen nackdel. Nackdelarna med partitionering överväger. Även här kan du behöva förbereda med sata/raid-drivrutin, som eventuellt måste läsas in av Windows installationsprogram för att SSD:n skall kunna lokaliseras. Kolla moderkortets hemsida/manual.

Moderkortet är ASUS P8Z77-V PRO

USB minne med drivrutiner? Kan man inte köra det vanliga sättet med dvd-rom eller ladda hem den och låta

windows leta reda på den?

Isåfall menar du att jag ska ha usbminnet isatt så sköter windowsprogrammet det?

Blir det någon skillnad om jag vill ta hem filer och sedan flytta till en annan hårddisk angående partitioneringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Antar att du tänker på den CD/DVD som följer med moderkortet? Den är i princip ALLTID utdaterad... arkivera den! ;)

Kollar du hemsidan så ser du att det finns en nyare drivrutin till framför allt LAN (nätverket)... vilket är en nödvändighet om du vill komma ut på nätet när installationen är klar, resten kan du hämta så fort du har uppkoppling. Du kan så klart bränna den på en CD/DVD om du inte har något usb-minne.

Vad gäller sata/raid-drivrutin, kan det hända att du måste läsa in den manuellt i början på installationen för att programmet skall kunna komma åt din SSD... detta vet jag dock inte säkert. Eftersom det inte finns någon s.k. "Floppy-drivrutin", verkar det inte särskilt troligt att du skall behöva den.

Om du laddar ner och packar upp "Asmedia SATA Controller Driver V1.3.4.0 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit.(WHQL)" så hittar du drivrutinen du eventuellt behöver i "./Asmedia_V1340_XPWin7\Install\Driver\Win7\x64". Lägg samtliga filer i den mappen, på usb-minnet.

post-1936-0-84107800-1342167503.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det någon skillnad om jag vill ta hem filer och sedan flytta till en annan hårddisk angående partitioneringen?

När installationen är klar, flyttar du lämpligen alla användarmapparna (utom AppData) till din lagringsdisk... så ligger allt skyddat och orört vid en eventuell ominstallation, och du slipper flytta nedladdade filer. Det är detta som är själva finessen med en separat systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När installationen är klar, flyttar du lämpligen alla användarmapparna (utom AppData) till din lagringsdisk... så ligger allt skyddat och orört vid en eventuell ominstallation, och du slipper flytta nedladdade filer. Det är detta som är själva finessen med en separat systemdisk.

Har installerat windows nu, undrar nu om jag ska installera drivrutinerna från asus hemsida eller låta windows update leta upp dem åt mig?

Är det bra att installera Intels chipset drivrutin?

Du skrev flytta alla användarmapparna, kan du specificera närmare vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan låta Windows update sköta dom drivrutiner som finns där... kolla i Enhetshanteraren efter "gula varningstrianglar", det är saknade drivrutiner.

Chipset skall du definitivt installera, om den inte kommer via update.

Återkommer med enkel "guide", angående användarmapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gå till "C:\Users\CobraSnake"

Högerklicka på första mappen (Favorites) och välj "Egenskaper/Plats"

I adressfältet byter du adress till "D:\Favorites" (förutsatt att din önskade lagringsdisk är D:\)

Tryck på "Verkställ" och godkänn allt som eventuellt kommer upp

Upprepa med samtliga kvarvarande mappar utom AppData (dold mapp)

post-1936-0-05309100-1342268747.png

När du är klar har systemet registrerat om dina användarmappar till D-enheten och kommer automatiskt att använda nya adressen som om dom fortfarande låg kvar på C:\.

Fördelen är att dina filer inte påverkas alls vid en eventuell ominstallation (du gör bara om ovanstående procedur i den nya installationen), och du skonar SSD:n från all onödig skrivning.

Vad gäller att skona SSD:n bör du också kolla så att tjänsten "Superfetch" är inaktiverad. Den är behövs inte längre och orsakar bara onödiga skrivningar till disken.

Fråga, om jag har glömt något!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till "C:\Users\CobraSnake"

Högerklicka på första mappen (Favorites) och välj "Egenskaper/Plats"

I adressfältet byter du adress till "D:\Favorites" (förutsatt att din önskade lagringsdisk är D:\)

Tryck på "Flytta" och godkänn allt som eventuellt kommer upp

Upprepa med samtliga kvarvarande mappar utom AppData (dold mapp)

post-1936-0-05309100-1342268747.png

När du är klar har systemet registrerat om dina användarmappar till D-enheten och kommer automatiskt att använda nya adressen som om dom fortfarande låg kvar på C:\.

Fördelen är att dina filer inte påverkas alls vid en eventuell ominstallation (du gör bara om ovanstående procedur i den nya installationen), och du skonar SSD:n från all onödig skrivning.

Vad gäller att skona SSD:n bör du också kolla så att tjänsten "Superfetch" är inaktiverad. Den är behövs inte längre och orsakar bara onödiga skrivningar till disken.

Fråga, om jag har glömt något!

Tack E-son, men till exempel Mappen:Hämtade filer ska jag flytta den till D-disken också?

Det är mycket skrivningar till denna mapp när man surfar.

Angående SSD-hårddisken ska jag uppdatera den till senaste firm-ware? Har flashat bioset nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja absolut... alla användarmappar till lagringsdisken.

Jo, Firmware bör du uppgradera... trodde du gjorde det innan installationen.

Så alla hämtade filer kommer att lagras/hamna i D:disken direkt då eller?

Firmware är det för sent efter eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, nedladdningarna går direkt till D:\Downloads... eller var du nu vill ha dom. Torrents skickar du så klart direkt till slutförvaringen. ;)

Nej, det är troligen inte försent. Nu kan jag inte Corsairs uppgraderingsförfarande, men det bör finnas instruktioner för hur man uppgraderar en systemdisk.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nedladdningarna går direkt till D:\Downloads... eller var du nu vill ha dom. Torrents skickar du så klart direkt till slutförvaringen. ;)

Nej, det är troligen inte försent. Nu kan jag inte Corsairs uppgraderingsförfarande, men det bör finnas instruktioner för hur man uppgraderar en systemdisk.

Tack så jätte mycket för all nyttiga och användbara tips, ska återkomma om problem dyker upp igen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tryck på "Flytta" och godkänn allt som eventuellt kommer upp

En liten miss av mig... :rolleyes:

Du skall inte alls trycka på "Flytta", utan på "Verkställ" direkt!

...så går det när man inte kör skarpt läge själv. B)

Har ändrat i själva guiden!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack E-son, efter att ha följt dina anvisningar har det mesta fungerat bra.

Med tanke på önödiga skrivningar till ssd hårddisken, tänkte på torrentfilerna som lagras på application data, behöver jag skapa en ny mapp för dessa i D:disken?

Har installerat alla drivrutiner utom en som heter: "PCI-styrenhet för enkel kommunikation" den finns varken på ASUS eller skivan jag fick med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på önödiga skrivningar till ssd hårddisken, tänkte på torrentfilerna som lagras på application data, behöver jag skapa en ny mapp för dessa i D:disken?

Jag hade nog ändrat lagringsplatsen i torrentklienten, så att dom hamnar på D-disken automatiskt. Har du inte väldigt stor omsättning på torrentfiler, kan du dock låta dom ligga kvar i AppData. Nu menar jag alltså själva .torrent-filerna... nedladdningarna skall självklart direkt till D-disken.

Har installerat alla drivrutiner utom en som heter: "PCI-styrenhet för enkel kommunikation" den finns varken på ASUS eller skivan jag fick med.

"PCI-styrenhet för enkel kommunikation" är lite svåridentifierat. Kan du ta "Egenskaper" på den och kolla maskinvaru-ID, under fliken "Information"?

Har du installerat Chipset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog ändrat lagringsplatsen i torrentklienten, så att dom hamnar på D-disken automatiskt. Har du inte väldigt stor omsättning på torrentfiler, kan du dock låta dom ligga kvar i AppData. Nu menar jag alltså själva .torrent-filerna... nedladdningarna skall självklart direkt till D-disken.

Ok, ska flytta till D-disken, det händer ju att man lägger till och tar bort dem sen---onödig skrivning kanske..............

"PCI-styrenhet för enkel kommunikation" är lite svåridentifierat. Kan du ta "Egenskaper" på den och kolla maskinvaru-ID, under fliken "Information"?

Har du installerat Chipset?

Ja Chipset är uppdaterad från Intels hemsida, genom Active X med IE.

Maskinvaru-ID:

PCI\VEN_8086&DEV_1E3A&SUBSYS_84CA1043&REV_04

PCI\VEN_8086&DEV_1E3A&SUBSYS_84CA1043

PCI\VEN_8086&DEV_1E3A&CC_078000

PCI\VEN_8086&DEV_1E3A&CC_0780

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag får fram av maskinvaru-ID är SoundMAX Integrated Digital Audio... har du tryckt i något extra ljudkort, eller någon extern enhet som kräver ljuddrivrutin? Enligt hemsidan skall kortet ha Realtek Audio Driver V6.0.1.65... är den installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag får fram av maskinvaru-ID är SoundMAX Integrated Digital Audio... har du tryckt i något extra ljudkort, eller någon extern enhet som kräver ljuddrivrutin? Enligt hemsidan skall kortet ha Realtek Audio Driver V6.0.1.65... är den installerad?

Nej, jag har inte stoppat i något extra ljudkort, men när jag installerade Nvidia drivrutinen,

så verkade det följa med dem här drivrutinerna:

High Definition Audio Device

NVIDIA High Definition Audio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...