Gå till innehåll

Vad är felet med DIR-600?


Recommended Posts

Jag har en D-Link DIR-600 och två datorer går trådlöst mot denna. Till den ena datorn, en stationär (som har en d-link usb-sticka med bra mottagning) så kör jag internetdelning via kabel till en tredje dator (mediadator) som är kopplad till tv:n. Den stationära tappar ofta anslutningen till routern, vilket inte den andra datorn gör (laptop) och jag måste då starta om routern. Jag har kollat men hittar inga fler parametrar att ändra i routern. Är routern bara skit eller vad tror ni? Tycker att man borde kunna ansluta två datorer varav den ena är internetdelad till en tredje utan problem liksom. Som det är nu får jag starta om routern ett par ggr per dag. Fler som haft liknande problem med krånglande d-link router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr haft allt för mycket problem med omstartande, krånglande och defekta d-link produkter, inte omöjligt att om den är något år håller på att ge upp.

Även varit med om att nätdelen gett upp före routern, vad att göra.. uppdatera firmware och kolla om den blir väldigt varm och därför bråkar med dig.. annars skulle jag rekommendera att köpa en annan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver bra mottagning innebär det kraftig signal eller störningsfri signal?

Bara för att en signal är kraftig behöver det ju inte innebära att det inte är mycket störningar. Har du kollat om det fungerar bättre om du har det trådlösa nätverkskortet på en förlängningskabel så att du kan flytta runt nätverkskortet för hitta en bättre plats för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket firmware är installerat i din D-link, uppdatera till den senaste.

Tänk på att om ditt nätverkskort i datorn är inställt för att spara ström påverkar det din kontakt med routern.. ställ in den på högsta möjliga effekt.

Har du ett golv med elektrisk golvvärme mellan router och dator? då sjunker effekten mycket och du tappar kontakten ofta.

Hur är routern placerad i förhållande till datorn? Placera så att rakast möjliga väg genom väggar etc finns.

Om allt ovan är ok får vi gå vidare till inställningarna i routern..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dlink Dir-655 och jag känner delvis igen dina problem. Jag har 2 stationära datorer,1 st PS3 och 1 st CanalDigitalbox alltid inkopplade via kabel och några trådlösa enheter inkopplade ibland. Får väl starta om routern ca 1 ggr i veckan när internet lägger av men har ibland varit värre. Har blivit bättre senaste månaderna när vi använt ett annat modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dlink Dir-655 och jag känner delvis igen dina problem. Jag har 2 stationära datorer,1 st PS3 och 1 st CanalDigitalbox alltid inkopplade via kabel och några trådlösa enheter inkopplade ibland. Får väl starta om routern ca 1 ggr i veckan när internet lägger av men har ibland varit värre. Har blivit bättre senaste månaderna när vi använt ett annat modem.

Ungefär som jag..

DIR-655, En stationär med kabel, en Ps3 med kabel samt kopplad i CanalDigital box (satelllit), en NAS med kabel.

Två trådlösa datorer och en trådlös nätverksskrivare.

Allt fungerar klanderfritt sedan senaste strömavbrottet (11 dygn sedan) tidigare ej omstartad sedan ungefär fyra månader tidigare pga åska..(avstängd).

Jag har Telia som ISP. DHCP in men sedan har jag statiska adresser innom dhcp-spannet till alla enheter inkl de trådlösa enheterna som får samma adress varje gång de ansluter.

Jag använder 1.35NA firmware i min DIR..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har USB-stickan på en förlängningskabel så den hänger på ca 1.80 mtrs höjd, signalen är bra och stark, nerladdning av filer går på full spik och allt är frid och fröjd, men så startar jag mediadatorn eller startar om min dator så går det inte att ansluta utan att starta om datorn. Har provat byta kanal utan resultat. Får försöka lösa problemet genom att köra trådlöst på mediadatorn med, fast jag tror routern har för klen troughput för att klara av att leverera film från min externa disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nästan det låter som om du får en ip-krock typ att du försöker köra två kort på samma ip...

Har du konfigurerat utdelningen till mediadatorn rätt?

Om du stänger av mediadatorn, fungerar allt som det ska då, hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nästan det låter som om du får en ip-krock typ att du försöker köra två kort på samma ip...

Har du konfigurerat utdelningen till mediadatorn rätt?

Om du stänger av mediadatorn, fungerar allt som det ska då, hela tiden?

Från min dator går en TP till mediadatorn och jag delar bara internet till den datorn. Alla datorerna tillhör samma arbetsgrupp och på det sättet "streamar" jag filmer från min stationära till mediadatorn. Detta fungerar klockrent oftast men startar jag om min dator medan mediadatorn är igång så får jag starta om routern för att kunna ansluta den stationära.

En sak till, Har du konfigurerat något alls i din dlink, eller är allt default/standard?

Jag tror det mesta är standard. Dock använder jag WPA2 eller vad det heter för extra säkerhet men annars har jag inte ändrat något. D-link routrar är inte mitt hemmaområde liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att bättra på prestandan en smula kan du gå in i routern till "Advanced" fliken "QoS Engine"

Där ska du markera "Enable QoS Engine" eller om det står "Enable Traffic Shaping"

"Manual Uplink Speed", det är den hastighet du fått från din ISP, jag har min på 2048 kbps, men du får mäta om du inte vet din redan.. eller prova dig fram. (klicka på pilen i Select Transmission Rate).

"Connection Type" ska vara xDSL or Other frame relay Network.

Spara och starta om routern.

Vad gäller internet delningen, är det klokt att börja från början... med värddatorns konfiguration för att allt ska fungera bra. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Using-ICS-Internet-Connection-Sharing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Leastiden på ip DHCP LAN...

Men, jag känner att en fråga är på sin plats här...

Hur har du konfigurerat din router och dina datorer?

Om jag har förstått ordentligt så har du två (2) trådlösa laptops och en stationär dator

Den stationära ska fungera som ICS värd till en mediaserver, ok?

Förslag på konfiguration av router:

Dynamiskt från din ISP till router.

Wireless som du har, för det fungerar ju eller?

DHCP:

DHCP server settings, som de är med skillnaden att du reserverar ip-nummer till MAC-adresserna.

Reservera till dina två wireless laptops och till din stationära som ska fungera som ICS-värd.

Nu kommer alltid dessa maskiner att få samma ip-adresser och kommer därför inte att krocka.

Konfigurera din ICS-klient enl anvisningarna på tidigare länk..

En sak till... konfigurera inte MAC-filter än... se till att allt fungerar först. Mac-filter är till för att tillåta eller blockera datorer att komma åt nätverket.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...