Gå till innehåll

Startmenyer till Windows 8


e-son

Recommended Posts

Det är väl inget konstigt med sökningen egentligen. Skillnaden är väl bara att resultaten är indelade i olika kategorier som man manuellt måste växla mellan beroende på vad man vill se. Eller så får man lära sig kortkommandona för att söka direkt i respektive kategori. Men det tycker jag är något helt onödigt när det funkade så mycket bättre i Windows 7 där alla resultat presenterades tillsammans. Jag hoppas verkligen det kommer något hack för det eller ännu hellre att Microsoft inser problemet och åtgärdar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ni som testat lite av dessa startmenyer kanske kan svara på dessa 2 frågor.

Vad händer när man kör muspekaren längst ner i vänsterhörnet, kommer den vanliga win8 startikonen fram då eller är den helt avstängd?

Vad händer när man trycker på Windows-tangenten på tangentbordet, aktiveras den vanliga win8 startmenyn eller får man fram den installerade ersättaren?

I båda fallen kommer ersättaren fram på Stardocs Start8.

Desktopen kommer också först upp när man startat datorn och loggat in i stället för ordinarie Start sidan med appar.

Ovanstående går ju givetvis att konfigurera om.....

Tog bort skiten efter ett tag och nu har jag lärt/vant mig det "nya" sättet Microsoft vill man skall använda med Windows 8.

Ser ingen som helst anledning att ha en fejkad gammal startmeny längre, programmen finns ju under alla appar som man når via Startsidan (man högerklickar någonstans på Startsidan och får upp en "knapp" längst ned till höger som man klickar på).

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort skiten efter ett tag och nu har jag lärt/vant mig det "nya" sättet Microsoft vill man skall använda med Windows 8.

Ser ingen som helst anledning att ha en fejkad gammal startmeny längre, programmen finns ju under alla appar som man når via Startsidan (man högerklickar någonstans på Startsidan och får upp en "knapp" längst ned till höger som man klickar på).

Vid närmare eftertanke är jag nog beredd att hålla med dig. Det som stör mig mest är sökfunktionen som jag nämnde tidigare i tråden, förhoppningsvis kommer det något som fixar den så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vilken, men det var en av startmenyerna som kunde återföra gamla sök. Annars verkar det som om propagandan fungerar... folk tar skeden i vacker hand och låter sig invaggas i tron att Windows 8 är en förbättring, jämfört med W7, när det på skrivbordet i själva verket är en försämring på i stort sett alla områden. ALLT, ta mig faen... offras på pekplattans altare. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är många saker som fått några onödiga klick extra och liknande, förmodligen för att fungera bättre på pekplattor med/och lägre upplösning. Men där är trots allt en del förbättringar också som hittills väger upp det jag retar mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med er:

Försämring på skrivbordet? Snabbare snyggare och bättre hantering av multipla skärmar

Startmenyn? Jag gillar den nya start-skärmen. Har dessutom pinnat alla appar jag använder dagligen på Task Bar:en

Sök? Fungerar för mig.

Men om ni nu tycker att Win 7 är bättre, varför inte byta tillbaks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte byta tillbaka, eftersom jag aldrig bytt.

Köpte dock en uppgraderingslicens eftersom jag har, ...en gammal Vista-licens som bara ligger och samlar damm, ...gott om väl fungerande datorer, ...kommande behov av en W8 referensburk för supportändamål och för att MS i det närmaste skänker bort dom. Anledningen till det sistnämnda kan man ju fundera över... min teori är att MS mycket väl vet att dom inte kommer att sälja mer än enstaka retail/volym-licenser, just på grund av att skrivbordet är så mycket mer intuitivt, välbekant och lättarbetat i W7.

Som jag tidigare sagt... Windows 8 på skrivbordet, är och förblir en flopp.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver inte byta tillbaka, eftersom jag aldrig bytt.

Köpte dock en uppgraderingslicens eftersom jag har, ...en gammal Vista-licens som bara ligger och samlar damm, ...gott om väl fungerande datorer, ...kommande behov av en W8 referensburk för supportändamål och för att MS i det närmaste skänker bort dom. Anledningen till det sistnämnda kan man ju fundera över... min teori är att MS mycket väl vet att dom inte kommer att sälja mer än enstaka retail/volym-licenser, just på grund av att skrivbordet är så mycket mer intuitivt, välbekant och lättarbetat i W7.

Som jag tidigare sagt... Windows 8 på skrivbordet, är och förblir en flopp.

Håller inte med alls.

Skrivbordet är ingen försämring från Windows 7 om man undantaget att starknappen är borta.

Allt går att göra på Windows 8:s skrivbord som går att göra på Windows 7:s skrivbord.

Det fina och största lyftet med Windows 8 (tycker jag) är att man på ett lättare och smidigare sätt kan jobba med fler saker på en gång utan att ha en massa fönster som ligger ovanför varandra huller om buller på skrivbordet.

Mycket bättre som Windows 8 har det liggande på vänster kant på skärmen dolt tills man för muspilen dit och väljer vad man vill jobba med.

Att Windows 8 sedan är klart snabbare än Windows 7 och har en hel del nyheter inbyggt, t.ex. synkning mellan flera datorer (samma användare på alla datorer givetvis), är ju ingen nackdel.

Alla jag hittills visat Windows 8 för (en demonstration på minst 30 minuter) vill ha det bums då de inser fördelarna jag demonstrerar.

Med Windows 8 får man helt enkelt ett bättre grepp på all kommunikation och sociala medier m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Start is back" finns nu i skarp version och kostar ca 20 kr för 2 st. Skapligt billigt :D
Den återställer den ursprungliga Windows 7 startmenyn med alla dess funktioner
med hjälp av endast ca 800 kb kod och använder inte några ytterligare tjänster eller program.
Start-menyn är helt anpassad till ditt språk med samma utseende som i Windows 7.
Jag har provat många olika men denna är min favorit.
30 dagars test version finns att ladda ner.

Läs mer här: http://startisback.com/

post-15723-0-45444500-1352417925.jpg

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med alls.

Skrivbordet är ingen försämring från Windows 7 om man undantaget att starknappen är borta.

Jaha. :)

Om man undantar den stora förändringen, användarmässigt sett (startknapp och -meny), är W8 inte sämre än W7.

Skall man jämföra, skall man förstås inte undanta det område där den största skillnaden finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fina och största lyftet med Windows 8 (tycker jag) är att man på ett lättare och smidigare sätt kan jobba med fler saker på en gång utan att ha en massa fönster som ligger ovanför varandra huller om buller på skrivbordet.

Mycket bättre som Windows 8 har det liggande på vänster kant på skärmen dolt tills man för muspilen dit och väljer vad man vill jobba med.

Det beror helt på hur man arbetar på sin dator. Är man en mindre avancerad användare som kanske egentligen skulle kunna klarat sig med en pekplatta istället för dator, då kan jag förstå din åsikt. Men som en som arbetar mer avancerat med flera program samtidigt kan jag omöjligt hålla med. Arbetssättet du beskriver är för mig begränsande och ineffektivt, att det sedan bara funkar med "appar" och inte med skrivbordsprogram splittrar miljön i två separata delar som inte samverkar särskilt bra. Bakom kulisserna har det skett många förbättringar som även kommer skrivbordsdelen till nytta men det nya GUI'et kan omöjligt haft som mål att effektivera skrivbordsarbetet. Det är helt klart en kompromiss mellan ett GUI för pekplattor och traditionellt skrivbord för att skapa ett gemensamt OS som ska kunna täcka båda världarna. En viss vinst finns kanske för användare som använder flera plattformar och då kan känna igen sig, kanske på sikt ha i princip identiska miljöer, men en kompromiss innebär per definition att allt inte är optimalt. Just startmenyn (som denna tråden ska handla om) kan dock fungera hyfsat i båda världarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snubblade över den här listan.

Gratis:

Power8:

power8 - Yet another Start menu replacer for Windows 8 - Google Project Hosting

StartMenu8:

IObit StartMenu8 Free download, Bring Start Menu back to Windows 8

Start Menu X:

Start Menu X

Classic Shell:

Welcome to Classic Shell

Spesoft Windows 8 Start Menu:

Free Windows 7 Start Menu for Windows 8

Taskbar Classic Start Menu:

Taskbar Classic Start Menu

ViStart:

Windows 8 Start Menu, Windows 7 Start Menu

BringBack 8:

The start menu for Windows 8. Back again!

Handy Start Menu:

Handy Start Menu: Makes Working with Your Start Menu Easier

Start Button 8:

Windows 8 Start Button

Pokki:

https://www.pokki.co...ws-8-start-menu

Win8StartButton:

Quadsoft Software Development

Windows 8 Start Menu:

Windows 8 Start Menu Application | Free Business & Enterprise software downloads at SourceForge.net

Tweaks.com Start for Windows 8:

Tweaks.com Start for Windows 8 - Restore Start Button

Start Button for Windows 8:

Restore Your Start Button on Windows 8 - Free and Easy to Use Tool

8StartButton:

https://www.totalide...utton/index.php

StartMenuPlus8:

StartMenuPlus8 Advanced Start Menu

Viva Start Menu:

Viva Start Menu for Windows 8 (Official Site)

Win8Starter:

Win8Starter - Copyright by Engelmann Media GmbH

Wentutu Start Menu for Windows 8:

Wentutu Start Menu for Windows 8

Betal:

Start8 (30-day trial):

Start8 for Windows® 8 - Bringing back the Windows Start menu

StartIsBack (30-day trial):

StartIsBack.com - real start menu in Windows 8

StartFinity:

StartFinity: the missing Start Menu for Windows 8

8StartButton:

https://www.totalide...utton/index.php

RetroUI Pro (7-day trial):

RetroUI by Thinix

Win8Starter:

Win8Starter - Copyright by Engelmann Media GmbH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Eftersom dottern blivit med W8-ultrabook fick man av ren självbevarelsedrift anledning att så här 1 år senare, göra en ny startmenyrevision, och kan konstatera att LGJ hade rätt... Start is back är en klar vinnare. Det finns dock gott om gratisalternativ för de mindre "bokstavstrogna".    B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker, kanske för första gången någonsin, att OlleBull har rätt. :) Av de jag testade trivdes även jag bäst med Start8. Startmenyn funkar klockrent det lilla jag använder dem. Däremot använder jag sökfunktionen väldigt ofta och även den funkar klockrent, minst lika snabb och bra som i Windows 7.

 

Jag minns inte säkert varför jag ansåg den bättre än Start is back men det kan ha varit att jag upplevde en viss seghet i den senare. Som om den var tvungen att cache'a saker första gången den visades. Men jag kan minnas fel och/eller det kan ju vara åtgärdat numera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

E-son, StartisBack tar även bort autostartfördröjningen på desktop applikationer, men det har du säkert redan räknat ut. :rolleyes:

Finns även en beta version för 8.1 att testa.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

StartisBack tar även bort autostartfördröjningen på desktop applikationer, men det har du säkert redan räknat ut.

 

Nej, så ingående har jag inte hunnit kolla, men det är ju bra att veta. Det gör registerhacket överflödigt.   :)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett år gamla tester räknas inte.   ;)

 

Start8 använder jag ju dagligen så den testen är dagsfärsk. ;) Till det jag behöver den kan det nog inte bli märkbart bättre med något annat alternativ.

 

Men gällande övriga tester så har du helt rätt. Start is back kan mycket väl hablivit bättre som jag också nämnde. Det där med "fördröjning" är alltså inget du upplever idag?

 

Kommer eventuellt behöva införskaffa ytterligare licenser snart så kanske får anledning att göra en ny utvärdering jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med "fördröjning" är alltså inget du upplever idag?

 

Nej, någon fördröjning lade jag inte märke till, men å andra sidan använder jag inte ens W8 särskilt ofta. Jag gick bara igenom startmenyalternativen för att ha lite på fötterna när dotterns nya dator skall börja användas i skarpt läge, så att säga.   :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Håll koll på Classic Shell framöver! Fick för mig att testa senaste betan (3.9.0) på W8.1 och måste nog säga att nya funktionen "true Windows 7 menu style" gör betalalternativen överflödiga. Det här blir nog det självklara valet om jag skulle få för mig att överge Windows 7. 

 

post-1936-0-22669100-1374481956.png

 

Edit:

Själva startmenyn är alltid på operativsystemets standardspråk men vill man även ha inställningarna på "sitt" språk, måste man använda den språkfil som går att ladda ner.

För Classic Shell Beta, måste man dessutom hacka språkfilen och ändra versionsnummret, då språkfilerna är versionsspecifika.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Iobit har en egen version av en klassisk startmeny:

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Har ej testat den. Men när 8.1 versionen kommer kan man dock starta direkt till skrivbordsläget med att högerklicka på musen i det gråa fältet längst ner på skärmen och göra den inställningen:

http://www.pcworld.com/article/2043243/how-to-boot-to-desktop-mode-in-windows-8-1.html

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...