Gå till innehåll

bild på internet


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Det var en människa som jag känt som försvann ut ur mitt liv men som jag har sett efteråt i verkligheten, vi har smsat och jag googlade fram en bild som jag har... Får jag ha bilden på personen i min blogg utan att fråga?

Sen en helt annan fråga...

Får man skriva förnamn och på vilket företag dom jobbar på utan att jag kan åka dit? tänkte skriva skit om dom i min blogg.

Redigerad av Cacke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Datainspektionen:

Om personuppgifter publiceras i en löpande text på Internet, till exempel i en blogg, är publiceringen i princip tillåten så länge man inte kränker den som personuppgifterna handlar om.

...

Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller ”hänga ut” någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen.

http://www.datainspektionen.se/Documents/faktablad-personuppgifter-och-internet.pdf

För foton gäller dessutom att den som har tagit fotot har upphovsrätten till det och är den som bestämmer hur fotot får användas, dvs du måste ha fotografens tillåtelse att använda fotot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i flera år, klippt ut bilder med Snagit på tidningar och dyligt och använt på mina bloggar och likaså de bilder jag själv tagit, där det syns människor och har aldrig bett om lov för detta och jag sover också gott på nätterna, trots dessa övertramp. :)

Skriver man inte och ljuger mer än tidningarna gör, så är det väl inte så farligt. Fast ljuga, brukar jag hålla mig för god för. Det räcker så bra med sanningen, den brukar sitta fint.

http://www.techsmith.com/snagit.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i flera år, klippt ut bilder med Snagit på tidningar och dyligt och använt på mina bloggar och likaså de bilder jag själv tagit, där det syns människor och har aldrig bett om lov för detta och jag sover också gott på nätterna, trots dessa övertramp. :)

Skriver man inte och ljuger mer än tidningarna gör, så är det väl inte så farligt. Fast ljuga, brukar jag hålla mig för god för. Det räcker så bra med sanningen, den brukar sitta fint.

http://www.techsmith.com/snagit.html

Oavsett hur du vänder och vrider på det så är det rakt av otillåtet om du inte har tillåtelse från den som äger bilden att publicera den för eget bruk och syfte. Är det dina egna bilder så krävs inget tillstånd från de "oskyldiga" som hamnat på bilden... tror det har att göra med var bilden är tagen (allmän plats osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det gör ju varken från eller till vad gäller upphovsrätten. Men om man bortser från teknikaliteter så är det mycket liten sannolikhet att någon bryr sig om ifall du använder deras bild så länge du inte använder den till att framställa något negativt (t.ex smutskasta någon/något) och inte tjänar pengar på den. Samt helst uppger vem som tagit bilden och/eller länkar till där den kom ifrån.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt ett exempel...

En kontakt till mig jobbar tätt med Blocket.se. Där är det jättevanligt att personer som lägger in annonser inte orkar ta en egen bild och "lånar" någon annans. Att se t e x en mobiltelefon där bilden är tagen från tillverkarens hemsida är ju en sak... men det är jättevanligt att någon lånar en privat bild där varan ligger på ett köksbord eller i annan hemma miljö. De som blir ertappade med dessa "lånade" bilderna får sin annons bortplockad direkt och vad jag förstår så blir det inget "tillgodo"på en ny eller ändrad annons... man har brutit mot upphovsrätten. Detta förutsätter naturligtvis att den som ägen bilden ser "lånet" och anmäler detta. I teorin kan denne också stämma vederbörande för intrång... men det är föga troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...