Gå till innehåll

Nätverksanslutning seeeg!


Hans42

Recommended Posts

Jag kör Win7 64. Jag har noterat att min nätverksanslutning blivit oerhört långsam. När jag gjort återställning till tidigare tidpunkt så har det ibland funkat ok igen, för att efter kort tid åter inta det långsamma läget. Verkar vara efter Windows Update som detta inträffar. Jag funderar nu på total ominstallation för att komma tillrätta med problemet. Eller finns något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det surfning i ren allmänhet som intar en långsammare hastighet eller är det även datorn i sig som upplevs långsammare? Jag gjorde förljande eftersom jag länge hade samma problem ett tag:

  1. Gör en ny installation, installera alla program och uppdateringar som krävs = startklar dator. (tar tid men det är värt det sedan)
  2. Med Acronis gör jag sedan en image av hela partitionen som uppdateras efter varje MS-uppdatering. (tar ca 20 min)
  3. Kraschar något eller om datorn beter sig illa på ett sätt du inte lyckas lösa så kastar du in din senaste image så har du en fungerande dator igen.
  4. Fördelen med detta är att en återställning av en image tar ca 30 minuter beroende på prestanda och storlek på imagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När inträffar det att den är långsam?

Då och då, speciellt om man har tillåtit datorn att leta efter lösningar på eventuella fel själv. Har datorn sedan inte hittat någon lösning, så kommer den att leta i tid och otid efter en lösning som inte finns... i alla fall inte hos Microsoft...

Inställningar för detta gör du i "Åtgärdscentret".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar med Laptop och Androidlur, så får jag drygt 6 Mbit/s men med den aktuella desktopen så kommer jag knappt upp till 1 Mbit/s. Jag hittade förut en återställningspunkt där jag kom upp till 6 Mbit/s och det höll någon dag, sedan lika uselt igen. Jag gissar att det är något skräp i datorn som segar till den. Jag använder Telia Säker Surf eftersom den ingår i abonnemanget. Finns möjligen något annat virussökande som som rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört från personer som har haft problem med (och även förlorade) anslutningar efter någon uppdatering de senaste dagarna, vad har du för nätverkskort så kan vi kolla att du har en aktuell drivrutin, annars skulle du kunna prova inaktivera "säker surf" och se om det gör skillnad och om du har möjligthet så byta ut kabeln som du har från datorn till modem/router.

Kör du din android och laptop trådlöst och desktop med kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...