Jump to content

Gabe Newell sågar Windows 8.

johnh3

Recommended Posts

Läste denna nyhet:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15693-gabe-newell-sagar-windows-8-ser-linux-som-losningen

Men jag håller inte med riktigt. Varför skulle det vara dåligt om Windows har ett gemensamt programförråd eller app center?

Så han är lite inkonsekvent.

Gnu/Linux har ju samma sak:

http://www.ubuntu.com/ubuntu/features/ubuntu-software-centre

En av orsakerna varför det är svårt att få trojaner och virus till det.

Windows 8 borde bli mycket säkrare på det sättet.

Windows Phone anses också vara det säkraste smartphone systemet pga den hårda kontrollen av apparna:

http://m3.idg.se/2.1022/1.437587/det-stora-mobilkriget-del-2-med-saker-mobil-i-fokus/sida/3/sida-3-slutsats-och-vinnare

Verkar vara som varje gång det kommer en ny utgåva av Windows, så är jordens undergång nära.

Känns ju mera som han pratar i egen sak för sin egen produkt.

Microsoft har en dålig vana att floppa med varannat operativsystem i princip, tycker dock oavsett vad Gabe säger att det är kul att Steam kommer till Linux, många bojkottar Linux just för man inte kan spela utan att ha en del förkunskaper.

• 3 months later...

Förstår deras oro. I nuläget tror jag inte det är något stort problem då t.ex Steam redan har en stor medveten kundbas som inte lär gå över till Windows Store och säkerligen marknadsför dem till vänner och bekanta. Sedan i framtiden så är frågan dels om Microsoft kan stänga andra ute utan att få problem med konkurrenslagstiftningar osv och även om de skulle göra det så lär de tappa många kunder.

Jag har personligen svårt att se mig använda Windows Store alls på min dator. Jag kikade runt där och testade ett par gratis appar i början men sedan insåg jag att det där med appar är troligen inget jag kommer att använda. Jag kommer nog uteslutande köra "riktiga" desktop program. Möjligen att man har någon app som har en väldigt bra informativ live-tile som man kan visa på den nya startmenyn men inte att jag någonsin startar appen i fullskärm.

Fast nu tänker jag ju bara på datorn. Artikeln syftar kanske på att Windows även kommer vara en etablerad standard på pekplattor och mobiler i framtiden och där ser jag nog att Store kan bli en större konkurrent.

Är de bara jag som tycker att apparna i Windows Store (alltså själva presentationen i AppStore) är otroligt ful och dåligt designad? Man får lixom ingen bra översikt över apparna.

I iTunes/Appstore tycker jag det är mycket enklare och snyggare designat, små ikoner som skiljer som från varandra, man snubblar över en app å tänker "aha denna kanske man ska prova".

Men i Windows Store får jag inte samma känsla när jag bläddrar runt, allt ser väldigt rörigt ut med alla möjliga färger och stjärnor.

Och det är lite synd för man kanske går miste om många bra appar som finns där men att hitta dom känns ganska omöjligt.

iv9xn9.jpg

Jo jag håller med dig, dock jämför jag med Android. Att sedan "huvudmenyn" är pekanpassad och gigantisk så man får scrolla flera mil gör det hela extremt tungrott. Inte blir det bättre av att scrollhjulet på min Logitechmus inte funkar något vidare i Windows 8, ibland händer ingenting ibland hoppar den en halvmil på ett snäpp ibland hoppar den ett steg fram o två steg bak.

Edited by Nicklas