Gå till innehåll

Jag vill ta bort windows 7 och lägga in xp


shysstkille

Recommended Posts

Hej

Jag har en bärbar dator som jag köpte begagnad, vid köpet var det då windows vista på den, jag installerade då windows 7 och nu vill jag i stället installera windows xp på den,dock funkar det inte att installera då det står att den inte hittar några diskar, anledningen till att jag vill lägga in xp är att jag har köpt ett felsökningsprogram till bilen som jag ska installera på datorn efter jag lyckats få in xp.

Finns det ngn här som vet hur och om det går att installera xp?

tacksam för svar

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en bärbar dator som jag köpte begagnad, vid köpet var det då windows vista på den, jag installerade då windows 7 och nu vill jag i stället installera windows xp på den,dock funkar det inte att installera då det står att den inte hittar några diskar, anledningen till att jag vill lägga in xp är att jag har köpt ett felsökningsprogram till bilen som jag ska installera på datorn efter jag lyckats få in xp.

Finns det ngn här som vet hur och om det går att installera xp?

tacksam för svar

mvh

Hej.

Det hände samma sak när jag försökte installera xp över vista, men då visade det sig att det saknades några filer på XP-cd skivan, och när jag prövade att installera XP igen med ett annat XP-skiva då gick det.

Så det måste vara något på din xp-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en bärbar dator som jag köpte begagnad, vid köpet var det då windows vista på den, jag installerade då windows 7 och nu vill jag i stället installera windows xp på den,dock funkar det inte att installera då det står att den inte hittar några diskar, anledningen till att jag vill lägga in xp är att jag har köpt ett felsökningsprogram till bilen som jag ska installera på datorn efter jag lyckats få in xp.

Finns det ngn här som vet hur och om det går att installera xp?

tacksam för svar

mvh

Har du kollat att programmet inte går att köra i kompatibilitetsläget XP i Windows 7?

Man kan ju också tänka sig att det räcker med att installera en virtuell maskin, t ex VirtualBox, och installera XP + felsökningsprogrammet i den, även det blir väl enklare än att installera om hela datorn.

Men annars så verkar det vara det vanliga som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns fyra sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

4. Det finns fler drivrutiner på en standard XP-skiva med Service Pack 3 än på en XP-skiva med Service Pack 2, så om du nu prövar med en XP-skiva med endast SP2 kan det gå bättre med en nyare XP-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ladda ner en demo till programmet så kan vi kolla åt dig om det funkar med kompabilitetsläge om du nu inte vet hur du gör detta

Hej

Demo till programmet,hur menar du nu?,menar du det programmet som jag skall installera när jag har lyckats att få in xp på datorn?,svaret är i så fall nej,det finns inget demo till det!

Jag har testat med några olika xp-skivor utan att lyckas,datorn är av märket Fujitsu Siemens och med modellbetäckningen AMILO Pa 2548.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att programmet inte går att köra i kompatibilitetsläget XP i Windows 7?

Man kan ju också tänka sig att det räcker med att installera en virtuell maskin, t ex VirtualBox, och installera XP + felsökningsprogrammet i den, även det blir väl enklare än att installera om hela datorn.

Men annars så verkar det vara det vanliga som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns fyra sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

4. Det finns fler drivrutiner på en standard XP-skiva med Service Pack 3 än på en XP-skiva med Service Pack 2, så om du nu prövar med en XP-skiva med endast SP2 kan det gå bättre med en nyare XP-skiva.

om jag ska in i bios så måste jag tycka på F2,väl därinne hittar jag inte mkt jag själv kan ändra på, ska man göra på ngt annat sätt?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att installationen inte hittar några diskar på grund av bootsect.exe. Windows 7 använder Bootsect nt60 och XP använder nt52... därför måste du skriva om disken till bootsect nt52. Nu har jag nog inte hört att disken varit osynlig pga detta men det är värt ett försök.

Om du ska återställa en disk från W7 till xp , starta på W7-skivan och gå till reparationskonsollen.

I kommandotolken skriver du...

x:\boot\bootsect.exe /nt52 all /force

x:\ ska naturligtvis ersättas med enhetsbokstaven på din spelare där Windows 7-skivan ligger...

Därefter byter du till XP-skivan och startar om... nu ska det fungera att installera!

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett altenativ är att ladda ner 30-dagars testvresionen av VMware Workstation och se vad du gillar den. Jag har använt programmet i många år. Kör lätt olika versioner av Windows och nu kommer Windows 8, vilket man naturligtvis först testar i VMware. Programmet ät betydligt vassare än VitualBox som Cecilia tipsade om. Här under en bild på hur det kan se ut. Naturligtvis så kör man det i helskärmsläge, när det används, för olika projekt och tester av program mm. Kan lova at det fungerar suveränt. Jag provade för några år sedan, när Andreas la ut en guid här på forumet och sedan dess är jag fast i den virtuella världen.

post-2067-0-50962300-1343661685_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du något med AHCI i BIOS? För det ska inte vara valt..

jag lyckades få in xp men upptäckte sedan att internet inte fungerade, efter att ha googlat efter dom rätta drivrutinerna för nätverkskortet i tre timmar utan framgång ger jag upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...