Gå till innehåll

Åttan verkar ännu sämre än sjuan [LÖST]


CGD

Recommended Posts

Några frågor om Windows 8.

Men nu börjar det bli dags för en ny dator med mycket minne så Windows XP kan inte vara med längre. Jag har redan prövat åttan och tyckte att användarpåverkan var ännu sämre än i sjuan så det var ingen positiv upplevelse.

Men nu över till några enkla frågor.

Hur stänger jag av åttan?

Jag har läst att det går att få fram det gamla skrivbordsutseendet, men hur?

Den är den senaste gratis åttan med program och egna filer jag har installerad på två diskar. Jag har ju bara en dator så jag tar ut mina fyra ordinarie diskar och sätter in två andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrolla fram till 07.20 minuter in i denna video så ser du får fram det gamla skrivbordet:

Eller om man ser hela så ser man rätt bra hur man använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows 8 virtuellt, på VMware Workstationen och på en sprillans ny 64 bitars dator All in One. Precis som när Windows 7 kom, tänker jag utröna 8:ans hemligheter och jag tycker den funkar ganska bra, om man bortser från Metrogränssnittet, med appar.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en vanlig reaktion på de flesta forumen jag har läst, man gillar Windows 8. Förutom Metro och apparna då, som är hela poängen med Windows 8. :)

Lite av ett moment 22.

Med andra ord bör man behålla Windows 7 på desktop/laptop, med mus och tangentbord. Ett stabilt operativsystem som lär leva länge än.

Så småningom går man väl över till 8, kanske när det första servicepack 1 kommer till den. Då brukar ju mycket fixas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka med hela konceptet är att det saknas en enkel funktion som stänger av metrogränssnittet eller vad man kallar det, för att kunna använda W8 på samma sätt som W7, med startknapp och allt. W8 må fungera till paddor osv, men att sitta med mus och tro att man är produktiv med appar och ett i övrigt asfult gränssnitt är utopi. Jag ha försökt mig på att testa W8 flera gånger men blir bara irriterad på att det är svårarbetat och inte speciellt intuitivt uppbyggt. Andra får säga va de vill men det blir Windows 7 för min del. Skaffar jag en padda så blir det antingen en asiat eller ett äpple, båda vet ju hur man gör bra paddor liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De versioner som har släppts för allmän beskådning är ju inte klara produkter... appar osv kommer flyta på bra i alla upplösningar när det väl blir klart för oss slutanvändare.

Med det nya metrogränssnittet (i RTM) så blir hela Windows mer enhetligt... Aero är bortplockat och startsidan blir mer logisk på något sätt. Meeeeeen! Jag är personligen fortfarande kluven i mina åsikter men det nya arbetssättet har liksom krupit in under skinnet och jag har fått kläm på det.

Jag kan inte tänka mig att rekommendera det i samma utsträckning som jag gjort med 7:an... men det är bara på grund av att det blivit ett helt annat sätt att jobba framför datorn. Tanken att t ex ens försöka få min farsa att lära sig W8 efter att han knappt ville uppgradera till W7... ja, det ger mig kalla kårar.

Man kan dock inte anklaga Microsoft för att vara fega... W8 och allt annat som nu får Metro-stuk är jäkligt modigt.

Med nya Office, Outlook Webbmail, Windows 8 och Windows Phone... enhetligt, snyggt och faktiskt rappt som tusan. Börjar förstå tanken bakom det... nu när man har arbetat med de olika delarna för sig och ihop.

Från början skrek jag i högan sky när jag förstog att Aero skulle försvinna... nu är jag riktigt imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började inte Microsofts problem redan med Vista? Det var ju ingen rusning efter det operativet så att säga. Inte heller sjuan rönte väll någon större framgång. Visserligen säger Microsoft att det går bra nu men beror inte det mest på att nya datorer kommer med sjuan. Sedan tvingar ju minnesängden användare att gå över till Vista eller Sjuan. Det är säkert mycket i dessa nyare operativ som blivit bättre men jag tycker att det samtidigt blivit svårare för att inte säga omöjligt att redigera lite i hur jag vill att mitt operativ skall se ut och då är det inga avancerade saker jag tänker på.

Det är mycket tråkigt att det inte finns någon riktig konkurrent till Windows. Jag har tidigare läst att både EU och ryssarna hade planer på egna operativ. Märkligt att Kina inte hittar på något. Något som de enklare kunde kontrollera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metro namnet verkar känsligt även inom Microsoft:

http://www.zdnet.com...oft-7000002052/

Jag tror inte det är namnet som är problemet utan gränssnittet.

Kina har ett eget system:

http://www.redflag-linux.com/en/

Finns i vissa internetkafeér m.m..

Men vad jag vet är väl framgången där för det rätt begränsad också.

Jag skulle nog vara sugen på en Microsoft Surface med Windows 8.

Men för min stationära avvaktar jag ett tag och behåller 7.

Skulle Windows 8 bli billigt i nivå med iOS (149 kr) så skulle jag nog ändå överväga att uppgradera:

http://www.apple.com/se/osx/

Mest bara för att det är kul med nåt nytt.

I värsta fall har jag ju 7 på DVD och kan gå tillbaka.

Windows 7 måste anses vara en dundersuccé:

http://www.techspot.com/news/38121-microsoft-windows-7-is-the-fastest-selling-os-in-history-over-90-million-licenses-sold.html

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Åttan verkar ännu sämre än sjuan"

En negativ rubriksättning med obefintlig förklaring i texten. Vad är dåligt med 7? Vad tror du blir dåligt med 8? Allt Microsoft utför är förväntat eller framtidssäkrat. De levererar en skrivbordsmiljö som passar de teknikprylar som toppar försäljningslisterna. Att det inte passar dig är i det här sammanhanget ointressant. Det finns många andra alternativ om du inte gillar vad Microsoft erbjuder. Det tycker jag personligen är charmen med de andra alternativen, mångfalden. Det finns något för alla om någon bara orkar anstränga sig en aning. Leve mångfalden och låt de för all evighet var på de viset. En hemsk tanke är om det bara funnits Windows, Mac och Ubuntu. Vilken mardröm. Men det värsta är att de finns många som velat se en sådan utveckling. Tvi vale! ;-)

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man tillbaka på hur saker såg ut för 20-30 år sedan så hade nog dem flesta varit rätt så nöjda & tacksamma med 8:an. Men ser man till den förväntade utvecklingstakten som vi haft inom teknikområdet sen intåget av Windows 2000 & XP, ja då börjar man smått undra hur det kunde slumpa sig så här helt plötsligt.

Om man ser till en annan sak dom flesta hört talas om och säkert heller inte missat någon, är ju detta med ett av dem "mantran" vi vant oss vid under modern tid och som accelererat sig starkare allt efter åren gått.."Utvecklingen som går sååå snabbt"

Hur ligger 8:an proportionellt i fas med de begreppet i relation till en förväntad utveckling inom stationära arbetsdatorer?

Ingen har ju vid det här laget heller undgått kontinenters kamp mot underskotten i den globala världsekonomin. Ganska övertygad om detta är en av anledningarna till varför saker ser ut som dom gör. Tråkigt & trist de ska behöva bli såhär men säkerligen ett av skälen när skaparglädjen & kreativiteten dämpas, då minskas naturligtvis också andra viktiga egenskaper i relation som lyhördhet, att bry sig och samtidigt vore de väl inte helt omöjligt att också intresset efter sätta ökat fokus på "stärka sin egen konkurrenssituation på marknaden" också faller sig naturligt.

Mer centralisering, mer slutet, gör som man själv tycker & tänker.

Tycker Steven Sinofsky visade tydliga exempel på just dessa tecken genom dialogen som varit tidigare på MSDN bloggen. Enbart positiv feedback godtogs men den feedback som man kunde haft glädje av som var mer kritiskt färgad, den ville man nonchalera rakt av. Mycket tragiskt, tänk vilka framtida värden man gick miste om där både för Microsoft själva i dess produktutveckling som vad gäller deras framtida anseende utåt till kund och kundrelationen. Snyggt presenterat men i övrigt magplask som hette duga!

Får nog bli XP sålänge detta är funktionellt, finns trots allt mycket inom detta segmentet som fortfarande kan hjälpa en användare inom dom brister som lär dyka upp inom den närmsta överskådliga tiden. Sedan ovanpå detta så finns ju även 7:an.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man tillbaka på hur saker såg ut för 20-30 år sedan så hade nog dem flesta varit rätt så nöjda & tacksamma med 8:an. Men ser man till den förväntade utvecklingstakten som vi haft inom teknikområdet sen intåget av Windows 2000 & XP, ja då börjar man smått undra hur det kunde slumpa sig så här helt plötsligt.

Om man ser till en annan sak dom flesta hört talas om och säkert heller inte missat någon, är ju detta med ett av dem "mantran" vi vant oss vid under modern tid och som accelererat sig starkare allt efter åren gått.."Utvecklingen som går sååå snabbt"

Hur ligger 8:an proportionellt i fas med de begreppet i relation till en förväntad utveckling inom stationära arbetsdatorer?

Ingen har ju vid det här laget heller undgått kontinenters kamp mot underskotten i den globala världsekonomin. Ganska övertygad om detta är en av anledningarna till varför saker ser ut som dom gör. Tråkigt & trist de ska behöva bli såhär men säkerligen ett av skälen när skaparglädjen & kreativiteten dämpas, då minskas naturligtvis också andra viktiga egenskaper i relation som lyhördhet, att bry sig och samtidigt vore de väl inte helt omöjligt att också intresset efter sätta ökat fokus på "stärka sin egen konkurrenssituation på marknaden" också faller sig naturligt.

Mer centralisering, mer slutet, gör som man själv tycker & tänker.

Tycker Steven Sinofsky visade tydliga exempel på just dessa tecken genom dialogen som varit tidigare på MSDN bloggen. Enbart positiv feedback godtogs men den feedback som man kunde haft glädje av som var mer kritiskt färgad, den ville man nonchalera rakt av. Mycket tragiskt, tänk vilka framtida värden man gick miste om där både för Microsoft själva i dess produktutveckling som vad gäller deras framtida anseende utåt till kund och kundrelationen. Snyggt presenterat men i övrigt magplask som hette duga!

Får nog bli XP sålänge detta är funktionellt, finns trots allt mycket inom detta segmentet som fortfarande kan hjälpa en användare inom dom brister som lär dyka upp inom den närmsta överskådliga tiden. Sedan ovanpå detta så finns ju även 7:an.

####

"Enbart positiv feedback godtogs men den feedback som man kunde haft glädje av som var mer kritiskt färgad, den ville man nonchalera rakt av."

Responsen kan vara skoningslös hård och brutal för en kritiskt färgad feedback, Responsen kan vara djupt orättvis för kritiker, en positiv feedback/respons är en viktig del i arbetet med att förbättra Windows 8. ;-) Eller har jag fått det helt om bakfoten? ;-)

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

####

"Enbart positiv feedback godtogs men den feedback som man kunde haft glädje av som var mer kritiskt färgad, den ville man nonchalera rakt av."

Responsen kan vara skoningslös hård och brutal för en kritiskt färgad feedback, Responsen kan vara djupt orättvis för kritiker, en positiv feedback/respons är en viktig del i arbetet med att förbättra Windows 8. ;-) Eller har jag fått det helt om bakfoten? ;-)

Nej allting är förståss inte alltid så enkelt & ta till sig utav om det handlar om sånt som tenderar att fördöma där argument inte längre bottnar i normal verklighets uppfattning. Men det är ju en väldig skillnad i vad man kan förvänta sig ifrån en ensam person/mindre grupp eller som i detta fallet ett enormt stort multinationellt företag med gigantiskt inflytande och ansvar.

Men trots detta om man nu då ska gå tillbaka till ämnet Windows 8 så vittnar ändå kritiken om där finns en fingervisning om åt vilket håll vindriktningen ligger. En anledning fanns där förut vilket alla kunde se. På den punkten tror jag inte mycket hunnit ändrats mer än folk har tröttnat mer för varje månad som fortlöpt. Vettigare lägga den tiden på nånting annat och så resonerar nog rätt så många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 kanske blir viktigast på smartphones, med tanke på försäljningsprognoser så förstår man att det är viktigt:

http://www.zdnet.com...ws-phone-8/7856

Där kommer Metro gränssnittet till sin rätt så att säga. Men nu ska visst det namnet bytas:

http://www.zdnet.com...ess-7000002113/

http://www.zdnet.com...tro-7000002111/

Hur man nu skulle kunna förväxla ett operativsystem med en bolag som Metro AG:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metro_AG

Läste denna kommentar på idg.se om Windows 8, som jag tycker det ligger nåt i:

"Det som slog mig när jag testa pre versionen av Windows 8 var att MS nu håller på att omvandla Windows till ett shopping OS för MS produkter.

Att MS hatar Gaming pc'n har väl inte varit någon hemlighet eftersom den konkurrerar med xbox och deras xbox live.

Men att även ge sig på arbetsstationen, kontorsdatorn och vanliga hem pc'n kan det verkligen betala sig?

Om man bortser från ett virrigt användargränssnitt avsett för touch screen (i)pads så tycker jag nog att det är rätt marginellt irriterande i jämförelse med t.ex. att man måste ange personuppgifter och e-mail adress som ska verifieras för att vissa funktioner ska fungera, inte svårt att se varthän det lutar åt."

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 kanske blir viktigast på smartphones, med tanke på försäljningsprognoser så förstår man att det är viktigt:

http://www.zdnet.com...ws-phone-8/7856

Där kommer Metro gränssnittet till sin rätt så att säga. Men nu ska visst det namnet bytas:

http://www.zdnet.com...ess-7000002113/

http://www.zdnet.com...tro-7000002111/

Hur man nu skulle kunna förväxla ett operativsystem med en bolag som Metro AG:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metro_AG

Läste denna kommentar på idg.se om Windows 8, som jag tycker det ligger nåt i:

"Det som slog mig när jag testa pre versionen av Windows 8 var att MS nu håller på att omvandla Windows till ett shopping OS för MS produkter.

Att MS hatar Gaming pc'n har väl inte varit någon hemlighet eftersom den konkurrerar med xbox och deras xbox live.

Men att även ge sig på arbetsstationen, kontorsdatorn och vanliga hem pc'n kan det verkligen betala sig?

Om man bortser från ett virrigt användargränssnitt avsett för touch screen (i)pads så tycker jag nog att det är rätt marginellt irriterande i jämförelse med t.ex. att man måste ange personuppgifter och e-mail adress som ska verifieras för att vissa funktioner ska fungera, inte svårt att se varthän det lutar åt."

####

Hur man än vrider och vänder på argumenten, är det valfritt att använda sig av Windows 8. Det här med, ( "shopping OS, ange personuppgifter och e-mail adress som ska verifieras för att vissa funktioner ska fungera) " det har "Apple - Mac" använt sig av under en längre tidsperiod. Varför skall då Microsoft inte göra likadant när de ser vilka framgångar "Apple - Mac" har med konceptet?

"Apple - Mac" användarna klagar inte. De bara lyder. Föresten var du inte lite "Apple - Mac" frälst?

Eller har jag missuppfattat intentionerna/syftet med tråden. Eller de svaga argumenten i nästan samtliga inlägg i tråden? Att dissa Windows 8 med svaga argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är mest att man ifrågasätter Windows 8 på desktop med tangentbord och mus (som videon i mitt andra inlägg tar upp). De flesta vare sig man är för eller emot Windows 8 verkar ju ifrågasätta det. Kanske inte på pekplattor och smartphones.

Även seriösa saiter tar upp mycket av sånt här:

http://www.zdnet.com/blog/perlow/is-there-a-plan-b-if-windows-8s-metro-fails/20104

Gartner också:

http://www.zdnet.com/gartner-windows-8-for-desktop-users-is-in-a-word-bad-7000001389/

Det är inte svaga argument. Jag har tagit upp att Apple inte har samma gränssnitt på iPhone och iMac. Om man med det är Apple frälst så okej då.

(har aldrig ägt en Apple produkt själv)

Men som du skriver så är det ju frivilligt att att använda sig av Windows 8.

En del menar ju att Ballmer och Sinofsky håller på att köra Microsoft i botten också:

http://www.vanityfair.com/business/2012/08/microsoft-lost-mojo-steve-ballmer

Så att Windows 8 kommer att diskuteras och ifrågasättas är inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg detta på idg.se i helgen http://www.idg.se/2....tro-i-windows-8 det finns ju en svensk tidning med samma namn om ni känner till det.

//DAson

The Verge/theverge.com var först ute med nyheten. De fick ett tips om ett internt "memo" rörande problemet.

"We brought you news of the change earlier today, but a tipster has provided an internal memo sent to Microsoft employees confirming the move."

http://www.theverge.com/2012/8/2/3216545/microsoft-metro-branding-memo-european-partner

Men utan tvekan är det klantigt av Microsoft. Det kommer vid en känslig och oläglig tidpunkt rörande presentationen av ett nytt Windows OS för kunderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Verge/theverge.com var först ute med nyheten. De fick ett tips om ett internt "memo" rörande problemet.

"We brought you news of the change earlier today, but a tipster has provided an internal memo sent to Microsoft employees confirming the move."

http://www.theverge....uropean-partner

Men utan tvekan är det klantigt av Microsoft. Det kommer vid en känslig och oläglig tidpunkt rörande presentationen av ett nytt Windows OS för kunderna.

Kan bara hänvisa till vad jag skrev vid ett tidigare tillfälle, vet dock inte nu var inlägget finns sparat.

Men tog i alla fall upp detta med vad som profilerat Microsoft mest genom tiderna och konsekvenser utav försöka bryta den bilden och byta ut den till något helt annat. Ett så stort företag gör inte en sådan bedrift utan få betala ett högt pris i sina användares & kunders ögon, inget man gör ostraffat, man vänder inte en hel kundgrupp ryggen på detta vis.

Klantigt var namnet, tycks inte finnas något snart som förvånar en längre när de kommer till Windows 8 och Microsoft's framfart i få konststycket på plats. Riva ner och bygga nytt.

Istället för fortsättningvis erbjuda andra att verka och utforma ny tekniker på sin egna plattform som man förut alltid gjort i öppen regi så börjar man nu istället att stärka upp sina egna positioner och tecknen är tydliga att viljan finns där till vilja ställa anspråk mer på hur operativsystemet ska användas både vad gäller utvecklare som hur de kommer framstå för enskilda användare.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller på datorn så vill man köra med ett traditionellt skrivbord. Hopas det kommer finns en bra sådan möjlighet i Windows 8.

Verkligen :)

Frågan hur allt kommer sluta men vad göra om man inte längre kan använda sig av Metro, har man inget namn på tavlan man gjort så var finns poängen i fortsätta måla på skärmen.

Tippar på man även kommer ta sig i kragen och göra en efterföljande version när allt detta slutligen är över. Man kommer nog fram till att man trots allt faktiskt har ett ansvar gentemot hela världens infrastruktur inom it.området som bär upp allting och dom påskharar som nu härjat kommer slutligen få insikten att man är tvungen till hålla detta uppdaterat om inte allt ska kapsejsa och gå under.

Grejen man har försökt sig på här genom helt vända inriktning bort ifrån de traditionella stationära datortänket till förmån för surfplattor och efterlikna andras produkter visar ju bara prov på avundsjuka och brist på egen uppfinningsrikedom i skapa egna nya saker på den linjen man en gång påbörjade.

Andra mindre märken som producerar konsumentprodukter kan klara en sån uppgift och bli accepterade på marknaden när man helt sonika en vacker dag beslutar sig för avbryta och börja med något helt annat. Men Microsoft kan inte göra detta som jag själv ser detta, deras ansvar här på denna punkten är större än alla andra förebilder som funnits genom historien, helt oacceptabelt.

Att man hållit på som man gjort här också och begått dessa misstagen får iaf mig och börja undra över varför detta inträffat som de gjort, hur något sånt fått ske, alltså missarna man gjort här visar ju prov på omognad, att man saknar viktiga pusselbitar i hur man handskas med dessa saker på den nivån som nu skett. Man brukar ibland säga att bland dem första som lämnar skutan när skeppet börjar svaja är dem bästa och mest erfarna medarbetarna.

Man har kanske genomgått en större omorganisation/generationsskifte av ingenjörer och programmerare som styrande inom Microsoft dem senaste åren?

Menar, jämför man hur man förut har jobbat så framstår mycket som annorlunda nu, nästan som natt & dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns vissa likheter med AOL 1996:

http://obamapacman.com/2012/05/microsoft-windows-8-copies-aol-1996-design/

Även om man hade en peksärm på sin stationära tror jag det skulle bli besvärligt med Windows 8.

Håller med denna kommentar från Sweclockers:

"Själv ser jag att pekskärmar är självklart på portabla enheter där man redan håller i bildskärmen i näven.

Men för stationära och semi-bärbara datorer ser jag att pekskärmen bara blir onödig, då musen ligger på ett bekvämt avstånd så att armen hålls i en naturlig ställning medans bildskärmen står en bit ifrån en.

Vem kan navigera enbart med en pekskärm med en traditionell arbetsmiljö där skärmen står framför en utanför "bekvämt armavstånd". Skulle själv bli rätt trött i armarna att ha dem utsträckta framför mig hela tiden."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...