Gå till innehåll

Hur skapa nytt epostkonto i Outlook utan att få en extra inkorg?


Recommended Posts

Kör Outlook 2010 i Windows 7. Har fått ett oväntat problem vid installation av nya epostkonton. Tidigare har jag kunnat lägga till hur många konton som helst; all epost har ändå samlats i en och samma uppsättning mappar (inkorg m fl). När jag installerade datorn importerade jag bara befintliga konton från den gamla. Det fungerar fortfarande på samma sätt. Men när jag lägger till ett nytt epostkonto får jag en ny rubrik under alla mapparna, med en ny uppsättning mappar för det nya kontot. Så vill jag absolut inte ha det!

Har försökt skriva om måladressen när jag installerar kontot, men det går bara att göra i POP3 och jag vill nu ha IMAP (IMAP4-server). Dessutom fungerar det inte. Jag får ändå en ny uppsättning mappar för varje epostkonto jag lägger till. Finns det någon övergripande inställning som man kan göra för att få alla nya epostprogram att leverera till och från de befintliga mapparna? Eller hur löser man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar ett konto med POP3-server kommer det upp en ruta där man kan skriva in sökvägen till en annan fil än den som anges. Men den rutan försvinner förargligt nog om man kyssar för IMAP i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med IMAP är att man att man samtidigt som man hämtar hem mailen till outlook så har man kvar allt på servern vilket ger möjlighet att läsa mailen från vilken dator som helst samtidigt som man har automatiskt backup ifall hårddisken går sönder.

När man installerar mail i outlook så skapas det en .pst-fil för samtliga POP3 konton och en för vart IMAP-konto. Tror inte du lyckas komma förbi detta. IMAP-pstfilerna synkas med det som lagras på respektive IMAP-mailserver, det är därför det krävs en för vart konto.

Rörigt, ja men fördelarna överväger jämfört med POP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannerligen inte för mig!!! Är det så får jag pröva att köra med vidarebefordringar från alla mina konton till ett IMAP-konto och hämta bara från det. Med POP3 finns ett val där man lämnar kvar hämtade meddelanden i inkorgen. Det verkar dock som om det inte har fungerat hos mitt webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

POP3 finns ett val där man lämnar kvar hämtade meddelanden i inkorgen.

Jag vet och det har man bara nytta av tills utrymmet på kontot är fullt vilket brukar gå ganska fort. Speciellt om någon får för sig att skicka okomprimerade bilder eller andra stora filer.

Är det så får jag pröva att köra med vidarebefordringar från alla mina konton till ett IMAP-konto

Det är ganska enkelt att flytta mail mellan mapparna i outlook. Betydligt smidigare än och hålla på att vidarbefordra allt. Det går även att sätta upp regler för inkommande mail så att de automatiskt kommer till önskad mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...