Jump to content

Flashplayer reagerar trögt. Nedgradera?

ycc

Recommended Posts

Hej,

Flashplayer reagerar lite trögt för tangenttryckningar. (Jag kan medge att det som till slut fick mig att fundera på att hitta en lösning var att det inte gick att spela Tetris Battle i Facebook så bra längre ;) )

Jag tror trasslet uppstod efter en uppgradering, Nu kör jag v 11.3.31.222 med Chrome.

Det jag kan komma på är att nedgradera. Jag hittade den här tråden:

http://forums.adobe....message/4348333

Man avinstallerar, kopplar ur internet/antivirus och installerar en äldre version. Jag vet inte vilken version jag senast hade. Den funkade bra i alla fall. Nu får jag väl chansa och ta någon av de lite äldre versionerna.

Min laptop köpte jag förra året, Acer Aspire One, D255E

Finns det några tips någon kan ge innan jag börjar mixtra så är jag tacksam att höra dessa förstås.

mvh

ycc

Edited by ycc

Den tråden är inte relevant för dig. Flash Player 11.3.31.222 (PPAPI) är inte en separat installation, utan ingår i Chrome. Det gör även 11.3.300.268 (NPAPI). Via sidan chrome://plugins/ kan du aktivera/inaktivera de båda versionerna.

PPAPI (Pepper) är Googles modernare ersättare till det gamla NPAPI (Netscape), som ger bättre säkerhet, bättre integrering av Flash-objekt i html m.m. Men inga förbättringar är väl helt utan oönskade biverkningar. ;)

Tack JoWa du har alltid bra koll.

Jag hittade sidan du beskrev och disablade Flashplayer.

När jag sedan går till någon web-sida som använder Flashplayer så får jag frågan om jag vill installera v 11.3.300.268

Men i mitt fall skall jag kanske prova att leta efter någon "Flaskspelare" med versionsnummer 10?

På samma sida kan du aktivera 11.3.300.268 (NPAPI), som också ingår i Chrome. Eller har du tappat bort den? ;) Någon separat installerad Flash Player skall du inte behöva använda, och gamla versioner bör skys som pesten. ;)

Borttappad :(;)

Jag var ju rädd att min dator inte skulle orka med nyare versioner. Men om du tror jag skall prova 11.3.300.268 så kanske jag skall göra ett försök där.

OK att inte kunna spela Tetris Battle är ju inte så allvarligt. men vad tror du skulle kunna hända om jag gick tillbaka till v. 10?

Utanför ämnet: [弄丢了 \^_^/]

Verkligen borttappad?! :o

Ominstallera Chrome, eller ladda ned http://dl.google.com...e_installer.exe och packa upp med 7-Zip. Däri finns senaste gcswf32.dll, som skall ligga i mappen 21.0.1180.60 (om du använder senaste stabila Chrome).

Äldre versioner ger sämre prestanda, funktionalitet och, inte minst, säkerhet.

Om du envisas med att vilja använda/testa en äldre version av Flash Player ( ;)), bör du extrahera den ur en äldre Chrome-installerare, så får du åtminstone något bättre säkerhet, tack vare Chromes sandlåda (dock inte i klass med senaste Pepper-versionen).

Tack JoWa, du har rätt. Den är inte borttappad. Jag hade misssat att klicka "Details". När jag gjorde det var både 222 och 268 aktiverade. Jag avaktiverade 222 och då funkar Flashplayer snabbt och bra igen.

Stort tack JoWa, det funkar nu.

post-8038-0-34140500-1344067311_thumb.jp