Gå till innehåll

Windows 7 ej äkta?


Moody

Recommended Posts

Hej!

Jag har haft min dator i ungefär 1 år, köpte den hos ElGiganten. Den har funkat felfritt ända tills för bara några dagar sen. Jag stängde av datorn efter en felfri "session" och när jag startade den lite senare och loggade in så hände det här. Hela explorer.exe laddades, dvs alla ikoner e.t.c. Men efter ca 10 sekunder så kom en ruta upp där det stod att jag inte hade någon internetuppkoppling, och det var en sån som brukar visas i webbläsaren. Men den hade inga "x" eller minimerings alternativ, så det gick inte att stänga ner den.

Efter ett tag av letande och krånglande så lyckades jag starta datorn och då kom alla ikoner upp, och rutan om internet var borta. Men när jag ville trycka på en ikon så frös bilden och en annan ruta kom upp där det stod "Microsoft Windows har slutat att fungera".

Så, efter ytterligare letande så lyckades jag starta upp datorn normalt genom att avaktivera några program i "msconfig". Men nu till det stora problemet. När jag har loggat in så står det "Den här versionen av Windows är inte äkta"(ungefär). Och så finns det två alternativ: Ett är att man ska köpa äkta Windows och det andra är att man ska stänga den här rutan. Men som ni säkert förstår så är mitt Windows äkta!

När jag har stängt ner den dialogen så kommer jag till skrivbordet, där bakgrunden är svart och längst ner i högra hörnet står det här: "Windows 7, Build 7601, Det här Windows exemplaret är inte äkta". Jag kan fortfarande använda alla programen m.m. Men om jag till exempel vill använda Windows Update så får jag felkoden 0x80070002. Jag kan inte heller skriva om produktkoden, för då får jag också ett felmeddelande.

-Jag har försökt med "slui 3" m.m.

-Om det går att undvika vill jag inte ominstallera Windows då jag har en massa program.

Jag skulle vara riktigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här!

Mvh,

Theodor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en äkta produktnyckel och inte gjort några hårdvaruförändringar i datorn eller installerat om Windows med en annan nyckel så kontakta Microsoft så dem kan hjälpa dig (+46) 08-5033 4670

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som slår mig är att du haft datorn felfritt i ett år för att helt plötsligt få ett meddelande om att din Windowsversion inte längre är "äkta" och då är det första jag tänker på, att du möjligen kanske har installerat en ogiltig version med någon form av "activator" som sedan slutat fungera och du vet inte hur du ska lösa det problemet. Nycklar slutar inte bara att fungera sådär rätt upp och ner, såvida inte man inte fått rejält med ohyra i burken eller att man delat med sig av sin produktnyckel till någon som sedan mest troligt spridit denna vidare. Det är inte heller ovanligt att någon polare sitter hemma hos en, hittar produktnyckeln på en DVD-skiva eller om denna sitter monterad på datorn, skriver av/fotar av och sprider vidare. Kolla först om det går att omaktivera med din nyckel och i annat fall gör som si3rra säger - ring MS och fråga dem hur du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om han köper en tex hp dator på elgiganten som har förinstallerat w7 så är den aktiverad med fabriksnyckel,den nycklen används av 100:tals datorer.

alltså den nycklen som sitter utv på datorn är inte använd

något som kan störa aktiveringen är byte av hårdvara eller ev virus

mvh

t

Redigerad av ture
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elgiganten har en policy, som gör att man kan testa en vara och sedan lämna tillbaka den. Det har hänt att man sedan sålt dessa varor som nya. Risken finns alltså, när man handlar på Elgiganten att en sådan vara kommer förbi deras kontroller och att kunden kan få något som ser nytt ut, men är använt av någon annan. Det är vad jag vet, endast Elgiganten som har dessa generösa regler, att man kan prova och lämna tillbaka, om man inte är nöjd. Därför bör Moddy gå tillbaka med datorn, som inte fungerar efter ett år och med dessa sympton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan ni gör en så stor deal av detta så följ si3rras råd ovan! Det går aldeles utmärkt att ringa MS och få detta utrett via telefon. Har man rent mjöl i påsen så kan det bli en enkel sak att ordna.

http://windows.micro...n-this-computer

Eller ring 08-50334670

Om aktiveringen misslyckas blir du kopplad till kundtjänst för produktaktivering...! DÅ kan du få hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...