Gå till innehåll

ip nummer fråga


Recommended Posts

Jag undrar bara om man får automatiskt ett nytt ip nummer om man köpt ny dator

om man använder samma bredbandsbolag & samma modemsticka i den nya datorn som man hade i den gamla ?

ip numret får man det via datorn eller får man det via bredbandet ?

Hoppas ni förstod hur jag menade här nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara om man får automatiskt ett nytt ip nummer om man köpt ny dator

Ip-numret får du av din internetleverantör. Har du fast ip har du samma alltid, annars kan du ha olika var gång du kopplar upp dig mot din internetleverantör.

Ip-numret har ingen koppling till hårdvaran. Det är macadressen som är beroende av vilken hårdvara du kopplar upp dig med. Du får då olika macadress beroende på om du kopplar upp dig via trådlöst eller via ethernetkontakten på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Chillan... välkommen till forumet :D

Ip-nummer är ett Internetprotokoll ett identitetsnummer ungefär, som du lånar ett tag av din ISP (Inetrnet Service Provider), dvs den som du köper ditt bredband av.

Det (ip-nummret), blir uppdaterat då och då och du får ett annat till låns ett tag.

Det finns två olika typer av ip, dynamiskt och statiskt.

Dynamiskt = uppdateras då och då

Statiskt = Samma hela tiden och uppdateras inte.

Datorn har ett MAC nummer (Media Access Control), eller rättare sagt ditt nätverkskort har en fast egen identitet som ser ut typ xx:xx:xx:xx:xx:xx som består av både bokstäver och siffror.

Modemstickan har också sin egen MAC adress.

Till frågan nu..

Du får inte ett nytt ip-nummer bara för att det är en ny dator, utan du blir tilldelad ett nytt när lånetiden är slut (dynamiskt).

Ip-nummer får ddu via bredbandet.. om jag förstod din fråga rätt och om du förstår förklaringen ovan.

Hoppas du fattar.. har du problem med din dator och internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...