michael.langfjell Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Hej! Har surfat runt en del efter lösniningar på mitt problem. Jag har 4gb installerat (windows 7 32 bit) har förstått att 32 bit inte klarar av att hantera hela 4gb minne. Dock så hittade jag en post där man hade lyckats frigöra mer minne. http://www.alltomwin...inneshantering/ Dock så gäller denna lösning Vista. Är det någon som vet om man kan göra på liknande sätt i Windows 7? Min spec: Tacksam för svar! Mvh. Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Det borde fungera.. När har du problem? om jag får fråga.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael.langfjell Posted August 8, 2012 Author Share Posted August 8, 2012 Hej! Tja hur ofta... jag har alltid det meddelandet. Sen jag utökade till 4gb. Men du tror alltså att det går att använda samma lösning som i den andra posten för Vista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 8, 2012 Share Posted August 8, 2012 Ja det fungerar på exakt samma sätt i Windows 7, kör kommandot BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072 och du ser till att du kan utnyttja 3GB i användarläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael.langfjell Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Tjena! Skrev in det du skrev Andreas Stenhall men det blev ingen skillnad. Får fortfarande meddelandet att det bara är 2gb som går att använda. Vad kan vara fel då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 Vad har du för grafikkort? Har det mycket eget minne på kortet? Har grafikkortstillverkaren kommit ut med någon firmware-uppdatering till det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 Den här tråden nämner att det kan vara en pinne under processorn som kan vara böjd/skadad. http://www.tomshardware.co.uk/forum/267749-12-windows-usable Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 Jag borde har varit tydligare, körde du kommandot med adminrättigheter? Sök upp och starta cmd.exe, högerklicka det och välj Kör som administratör. Klistra sedan och och kör kommandot BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael.langfjell Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Vad har du för grafikkort? Har det mycket eget minne på kortet? Har grafikkortstillverkaren kommit ut med någon firmware-uppdatering till det? Hej! nVidia Geforce 7300 GT Har ett grafikkort med 256 mb i minne. Ingen värsting direkt. Har inte kollat om det finns nyare firmware... hjälper detta verkligen för bättre minneshantering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael.langfjell Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Den här tråden nämner att det kan vara en pinne under processorn som kan vara böjd/skadad. http://www.tomshardw...-windows-usable Hej! Mycket intressant.. skall kolla detta om jag inte får någon ordning på detta via något kommando. Tackar för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael.langfjell Posted August 9, 2012 Author Share Posted August 9, 2012 Jag borde har varit tydligare, körde du kommandot med adminrättigheter? Sök upp och starta cmd.exe, högerklicka det och välj Kör som administratör. Klistra sedan och och kör kommandot BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072 Hej! Jo jag gjorde som du skrev först utan att vara admin. Detta gick såklart inte. Så jag körde den som admin och då fiock jag meddelandet att uppdateringen slutförd eller vad det stod. Så vi var nog i så fall lika otydliga båda två. Med andra ord så har jag kört det kommandot som admin och det var då jag såg att jag inte lyckades Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 9, 2012 Share Posted August 9, 2012 Hej! nVidia Geforce 7300 GT Har ett grafikkort med 256 mb i minne. Ingen värsting direkt. Har inte kollat om det finns nyare firmware... hjälper detta verkligen för bättre minneshantering? Nej, inte är det är så lite minne på grafikkortet. Jag har läst någon tråd där det gällde ett grafikkort med minst 1 GB minne, där minnesmängden som Windows kunde utnyttja gick från ca 2,5 GB till ca 3,2 GB efter en firmware-uppdatering på grafikkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts