Gå till innehåll

Windows 8 - ny dator


Recommended Posts

Vill egentligen hänga på utgångspunkten för CDG:s tråd Windows 8 sämre än 7:an under forum Windows 8, att han behöver byta ut sin älskade dator med XP!

Jag har haft en testdator en laptop (byggd för XP) som jag använde ett par utgåvor av Windows 8 på innan jag nu pensionerar den. Inte för att vare sig Windows 8 är dåligt eller för att maskinen är slut utan för att den tekniskt inte är anpassad för Windows 8.

Är man i begrepp, som jag är och uppenbarligen CDG, att köpa en ny dator (av vilken typ det än blir i slutändan) så kan vi dessvärre inte välja bland Windows 8 maskiner ÄNNU. Det som finns att köpa just nu i augusti och fram till 26 oktober 2012 är fortfrande datorer byggda på Windows 7 hårdvaruspecifikationer. Hur gärna vi än vill få tag i en Windows 8 dator NU så får vi vänta tills vår(a) favoritleverantör(er) annonserar specifikationerna för sin första generation av Windows 8 datorer.

Under de närmaste månaderna får jag koncentrera mig på vilken typ av dator jag vill satsa på nästa gång. Ser jag bakåt kan jag bara konstatera att det tog lång tid för mig att välja en laptop över en stationär dator. Jag såg inte fördelarna med att kunna ha med sig (släpa med sig) datorn och jobba på annan plats än i hemmakontoret. Det har ändrats så att jag numera jobbar med mina översättningar lite överallt, på både stationära datorer och laptoppar. När jag återvände till universitetet för att läsa fler språk skaffade jag en liten lätt dator som jag använder mestadels, men inte uteslutande, för universitetsändamål. Alla kör numera Windows 7 med servicepack 1 (bara minstingen var tillverkad för Windows 7). Allt fungerar.

Däremot kan jag inte säga att jag har varit lika produktiv när det gäller Windows 8 men jag är ganska förtröstansfull att när jag skaffar en dedikerad Windows 8-dator så kommer jag ganska troligen att jobba på samma sätt och i samma miljö som jag gjort tidigare, dvs word och excel och andra översättningsverktyg i desktopläge, titta på mail, väderlek och Västtrafiks reseplanerare i metrogränssnittet, eller hur det nu blir. Jag kommer att konfigurera min dator att passa mig, vilket bland annat kommer att innebära att jag genvägar till desktopläge direkt vid inloggning (finns beskrivet i en länk som jag lagt upp på annat ställe). Jag tror också att ju närmare vi kommer det allmänna lanseringsdatumet av Windows 8 så har det kommit förslag och lösningar på de saker som vi är mest rädda för att förlora vid övergången, t.ex., att det inte finns ett startklot på taskbaren eller att det är svårt att hitta shut down (tänk på hur frusterande det är att inte avstängningsknappen inte alltid finns med på inloggningssidan utan att man måste logga in för att sedan stänga av. Detta alltså i en realitet i Windows 7 och händer mig stundligen. Irriterande men jag kan leva med det.)

Mycket händer just nu med hur vi kommer att jobba med våra program och det tycks vara kopplat lika mycket till hårdvaran som till arbetssätt. Hur ser ni på byte av dator? Gör ni skillnad på arbetsdator, studiedator och privatdator (hemma) och skall de ha samma eller olika kapacitet om man bortser vikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Windows 7 dator som jag är nöjd med. Så att uppgradera till Windows 8 är inte att tänka på.

Men skulle jag köpa en helt ny dator skulle jag nog vänta in tills i höst då de finns ute i handeln.

Då har man möjlighet att testa en Windows 8 dator på plats.

För min egen del är det stationärt som gäller, jag bär inte omkring datorn.

Dessutom tycker jag man får mer för pengarna och en längre livslängd:

http://stewe.net/?p=300

E-post och sånt kollar jag på Min Windows Phone smartphone om jag är på resande fot.

Jag har testat de flesta Linuxdistributioner som Ubuntu, deras nya Unity gränssnitt var lika omdiskuterat som Metro gränssnittet ungefär.

Så jag skulle nog anpassa mig till Windows 8 relativt snabbt.

På min arbetsplats har vi nyss slopat XP och gått över till Windows 7, jag tror inte jag kommer att få se Windows 8 där inom en överskådlig framtid på arbetsstationerna.

(möjligen Windows Phone 8 och tablets)

Jag tror Windows 8 i första hand slår igenom i konsumentledet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att Microsoft vill etablera några nya tangenter på tangentbord för vissa funktioner i Windows 8 och en touchskärm har såklart också en del mervärde i Windows 8. Men utöver det vet jag inte riktigt vad ni menar med en "Windows 8 dator"? Lika lite som jag vet vad en Windows 7 dator eller Windows XP dator är. Det är bara ett fånigt klistermärke som sitter på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Det är bara ett fånigt klistermärke som sitter på.> Det är mycket möjligt. Vad jag menar med det är att datortillverkarna har fått en hårdvaruspecifikation att hålla sig till för respektive datortyp. En dator som gjordes för Windows 95 var inte lämpad för Windows 2000 eller Windows XP - inte enligt specifikationerna. Att det sedan visade sig att det gick riktigt bra att köra senare operativ blev kanske mer av en bonus - datorerna behövde inte slängas i samband med nästa release. Enligt vad jag upplevt hänger allt på hårdvaran i datorn när man vill gå vidare med ett nytt operativ. Hur mycket kan man uppdatera processor, minne, hårddiskar och tilläggskort innan det inte går längre? Som jag sagt många gånger till mina tidigare arbetskamrater - är ens behov konstant från inköpet av datorn så räcker en dator så länge den mekaniskt håller ihop. Men har man eller får man under resans gång nya behov är man illa ute. Och bara för att ta ett exempel till - ens kära spel från 90-talet (t.ex. King's Quest) hur går det att spela de nu på dagens datorer?

Det är likadant med nuvarande generation av datorer. De kommer att klara av att köra Windows 8 (och troligen kommande operativ också en fem, sex år i framtiden) utan alltför stora problem. Men det kommer inte att klara av de speciella tricks som finns i operativet och som kräver nya hårdvarudetaljer, de kommer först när leverantörerna har fått specifikationerna från Microsoft och de sätter igång och producerar datorer, plattor och telefoner efter de specifikationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite förhandsvisningar av tillbehör till Windows 8:

http://www.idg.se/2....-till-windows-8

Nu har jag i dagarna köpt en ny dator med Windows 7:

http://www.packardbe.../serie/imediap5

I och med det försvann min sista Ubuntu dator också (delvis beroende att jag inte riktigt tyckte om Unity gränssnittet) , det är bara 7 numera.

Känns som Windows 7 är den nya XP och lär bli långlivat.

Så det lär dröja länge innan det blir en Windows 8 dator för min egen del.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat Windows 8 RTM i VMware Workstation är jag benägen att tro, på ett nytt dator köp i vinter, så imponerad är jag nu av Windows 8. Jag är medveten om problemet med Metro-gränssnittet, vilket går att ha överseende med. Jag laddade ner via torrent och är mest varje dag, inne och kör den virtuella installationen av Windows 8 RTM på min nyinköpta 64 -bitars dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är likadant med nuvarande generation av datorer. De kommer att klara av att köra Windows 8 (och troligen kommande operativ också en fem, sex år i framtiden) utan alltför stora problem. Men det kommer inte att klara av de speciella tricks som finns i operativet och som kräver nya hårdvarudetaljer, de kommer först när leverantörerna har fått specifikationerna från Microsoft och de sätter igång och producerar datorer, plattor och telefoner efter de specifikationerna.

Jag håller inte alls med. Det är snarare hårdvaran som driver på utvecklingen av operativsystemen än tvärtom. Nu snackar jag datorer och inget annat.

Vad är det för "tricks" du syftar på?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss då säga att det är en kombination av att nya drivrutiner/nya funktioner/nya programsnuttar som driver fram ny hårdvara och att ny hårdvara driver fram nya programsnuttar/nya drivrutiner/nya funktioner i operativet eller tilläggsprogram. Det ena utesluter inte det andra. Det jag mest tänker på att är om t.ex. W8 skulle ha varit det första operativet som körde 128-bitarskod men att eftersom de flesta datorer fram till specifikationerna för W8 släppts till datortillverkarna är byggda för 64-bitars så kan de delar som utnyttjar 128bitarskoden inte köras på en "äldre dator". Fördelarna och förändringarna kommer då att upplevas först när den gamla datorstammen av 64-bitars datorer byts mot den nyare generationen datorer som klarar 128-bitars operativ. Och det är lite så jag funderar när det nu blir dags att ersätta den äldsta datorn. Agerar jag nu så får jag en dator som är avsedd för Windows 7 och dess egenheter men som kan uppdateras till Windows 8 i slutet av oktober. Väntar jag får jag se hur leverantörerna har tacklat de nya specifikationerna med hänsyn till utseende, funktioner på tangentbord och skärm och prestanda på datorer och plattor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej undantagen är så få att jag faktiskt inte är beredd att kompromissa om vilket som driver fram vad. :)

Jag kan minnas fel (orkar inte kolla upp det) men även när det gäller övergångarna till fler bitar så brukar hårdvaran finnas tillgänglig innan operativsystemet. Hårdvaran är ofta bakåtkompatibel och många körde t.ex med 32bit OS på 64bit hårdvara innan 64bit OS. Som du säger kunde man naturligtvis inte utnyttja hårdvaran till max då, men det är ju likväl hårdvaran som drev fram mjukvaran och inte tvärtom. I de få fall man skulle kunna hävda motsatsen så är det nog oftast gränsfall där en hårdvaruspec presenterats långt innan tekniken är färdig och finns i handeln och mjukvaran då hunnit förbereda kompatibilitet innan hårdvaran finns tillgänglig. Men även då är det ju egentligen en hårdvaruspec som stardade utvecklingen, bara att mjukvaran hann bli klar först.

Ett annat gränsfall till motsatsen skulle kunna vara spel. En del spel är när de kommer ut åtminstone på sina mest krävande inställningar ibland så tungdrivna att de knappast går att spelas angenämt på befintlig hårdvara. Det är väl lite dem som driver på utvecklingen av allt kraftfullare grafikkort.

Hur som helst...

Det jag menade från början var att ett "Windows X ready" klistermärke på en dator innebär inte att det sitter någon särskild mystisk Windows-hårdvara i den. Det är en helt vanlig dator bara att komponenterna uppfyller de minimumkrav någon bestämt, antagligen för en angenäm upplevelse av OS'et. Långt innan den första datorn med "Windows 8 ready" klistermärke finns det datorer som utklassar den på samtliga punkter och således är minst lika "Windows 8 ready" trots att den inte har det där klistermärket. Ett sällsynt undatag för Windows 8 är de nya tangenterna vilket kanske kan vara trevligt om det är en bärbar dator man köper ävenom det går att använda Windows 8 utan dem. Gäller det en stationär kommer det garanterat gå att köpa sådana tangentbord separat om man känner att man måste ha tangenterna i framtiden.

Slutsatsen är därför att det knappast finns någon anledning att vänta med att köpa dator bara för att kunna få det där klistermärket på den, såvida man inte samlar på klistermärken. Man kan få en dator innan som mer än väl uppfyller kraven för att kunna köra Windows 8. Klistermärket är visst en liten vägledning för folk som inte är insatta i datorer, men i mycket också ett marknadsföringstrick. Wow nu har Windows 8 datorn kommit, nu måste du köpa ny! typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att t ex Microsoft och Intel sitter och utvecklar på var sitt håll utan att prata med varandra. De träffas säkert regelbundet och Microsoft får förhandsinformation om vad Intel har tänkt sig att ta fram de kommande åren och kan berätta åt vilket håll de har tänkt att Windows mm ska gå och vad det kan innebära när det gäller t ex processorer. På samma sätt som alla stora företag som kan tänka sig att köpa mycket stora antal av processorer och komponenter får förhandsinformation av tillverkare och möjlighet att påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, om den nu går att besvara.

Funderar på att när Windows 8 kommer skaffa mig en ny dator, men kommer Office 2007 med outlook 2007 att fungera ihop

med 8 an alt Office 2010 med outlook 2010 ??.

En undran bara, kanske svår att svara på, men ställer den ändå.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med undantag då för Microsoft i många år lyckats synliggöra sina produkter med en högre grad av exponering än t.ex alla dessa företag som stått för hårdvaran tillsammans med övriga mjukvaru tillverkare. Det beror ju delvis på våran syn och hur vi idag värderar bl.a förädling av råvara och annan övrig framställning till färdiga produkter. För 30-50 år sedan var synsättet något annorlunda på de mesta som hade med nya tekniska framsteg att göra, en del av en livsstil, saker som underlättade i vardagen, saker som tog utvecklingen framåt, viktigt att sakerna hjälpte oss praktiskt och kunskapsmässigt och samtidigt var gjorda för att hålla med kvalité. På ett vis kan man säga att Bilen, TV'n & radion utgjorde symboler som signalerade status och ekonomisk frigjordhet ungefär som idag hos väldigt många men vi hade framförallt en helt annan syn i hur vi tittade på dessa saker ur en mer materiell synvinkel.

Intressant när man funderar på hur man faktiskt genom detta har lyckats förändra den här bilden särskilt i dom yngre generationerna, att inte längre lägga lika mycket vikt vid hur saker ser ut - utan mer vad dom innehåller och vad vi kan åstadkomma och använda dom till i vårt arbete eller där vi befinner oss. Naturligtvis drar vi blicken till saker som vi tycker om och gillar och vad vi tycker är snyggt men som en möbel eller som ett sätt att få skryta med, där har vi nog hunnit förändras ganska mycket. Jämför man med den klassiska bilden där någon kommer på besök hos någon och går fram till den svartvita TV'n i finrummet och betraktar & känner lite nyfiket på den som en attraktiv ny symbol som bara får användas till helgen eller vid högtidliga tillfällen med Hylands hörna, då har ju ganska mycket hunnit ändras jämfört med den gamla Luxor'n.

Å andra sidan kanske en del företeelser har förmågan till vilja stanna kvar i hur människan trots allt fungerar.

Speciellt om man tänker på vad som driver oss till vilja följa med i tidens utveckling och besöka affären och ta all den här elektroniken med oss hem. Kommer även & tänka på en annan ironisk del i det här när de kommer till hur vi använder datorer och tar till vara på den tekniken som dom innehåller. Vilken tur att vi har program skulle jag vilja säga, med tanke på hur lite vi klarar att hantera i datorer om man ser till var kunskaperna i genomsnitt ligger i konsumentledet. Egentligen använder vi ju inte en dators fulla potential i vad den klarar att utföra.

Varför vill vi då ha datorer/telefoner/bredband & internet hela tiden, jamen t.o.m mormor har sagt man måste följa med i utvecklingen. Alla mina andra väninnor & bekanta använder ju detta. "Kan nån tala om för lilla mig vad denna knappen är till?"

Samtidigt finns inget i grunden som per automatik talar för att Microsoft skulle va ensam kung, inget kan existera och utvecklas utan ett samarbete med dom andra parterna i leken. Så instämmer med vad som tidigare sades. :) Gäller även lilla mormor

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, om den nu går att besvara.

Funderar på att när Windows 8 kommer skalla mig en ny dator, men kommer Office 2007 med outlook 2007 att fungera ihop

med 8 an alt Office 2010 med outlook 2010 ??.

En undran bara, kanske svår att svara på, men ställer den ändå.

Mvh

Lasse B

Svaret är JA på båda... både 2007 och 2010.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...