Gå till innehåll

Hur gör man en "räddningsskiva" i Windows XP?


BertL

Recommended Posts

Har två exakt likadana datorer med Windows XP. På den ena har inträffat ett stort problem. Windows går plötsligt inte att starta, inte ens i felsäkert läge. Den cd-skiva som jag trodde var en så kallad "räddningsskiva" fungerar inte som sådan. Det skall gå att göra en sådan skiva i datorn, dvs en skiva med vilken det skall vara möjligt att komma åt datorn och dess innehåll genom att starta upp den från cd-stationen. Och nu tänker jag naturligtvis på den andra datorn, dvs jag vill göra en "räddningsskiva" i den dator som är hel för att använda den för att rädda den trasiga datorn.

Den instruktion jag hittar dirigerar mig emellertid till funktionen för säkerhetskopiering. I det programmet sägs också att man skall kunna göra en "räddningsskiva" som innehåller ett Widowsprogram eller kanske snarare en Windowsversion (och ingenting annat) med hjälp av vilket datorn kan startas från cd-enheten. Hur jag än gör kommer jag emellertid till ett fönster där det skall anges vad som skall säkerhetskopieras - och det är mycket oavsett var jag kryssar. Om jag inte kryssar för något går det inte att komma vidare. En gång gick programmet i alla fall vidare, men då satte det igång att göra en säkerhetskopia av i princip hela hårddisken och det var 4-5 timmars kopiering kvar när jag tröttnade och stängde av.

Någon som vet om man kan göra en "räddningsskiva" på något annat sätt eller om det går att på något sätt få säkerhetskopieringsprogrammet att ta reson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd "Ghost" eller "Acronis True Image" för att skapa en avbild av den dator som fungerar.

Sedan kan du starta på den start-cd som man skapar i programmet och återställa med den avbild du nyss skapat..

Det finns säkert fler program som skapar image-filer men dessa tycker jag är vettiga. Personligen använder jag Acronis.. och tycker den är värd varenda krona :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Får antagligen göra så. Men efter att ha mixtrat lite med den programskiva jag hade tröttnade jag och gav upp (kunde inte logga in på partitionen för att reparera Windowsinstallationen av den besynnerliga anledningen att det bara gick att skriva in två bokstäver där administrationslösenordet skulle vara, trots att lösenordet är på fyra bokstäver!). Jag tog ut hårddisken och kopplade den till den fungerande datorn. Därifrån tänker jag köra diskkontroll och söka virus och andra fel med två ollika program, förutsatt att det funkar. Första försöket blev stoppat med hänvisning till att jag måste starta om datorn för att få access till alla Windowsfilerna i den nu lösa hårddisken. Att starta om går dock sakta, vilket verkar vara på grund av den extra hårddisken och de program som är kopplade till styrningen av denna. Är rädd att jag åter får samma besked efter omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av detta fungerade! Hittade bara ett spionprogram och två undantag från brandväggen. Fick ingen systemåterställningsdisk med Acronis True Image heller; något sådant alternativ finns i vart fall inte i trailversionen. Lyckades i alla fall fotografera felmeddelandet som blixtrade förbi under bråkdelen av en sekund med min iPhone. Så här står det:

STOP: C0000218 {Fel i registerfil}

Registret kan inte läsa registreringsdata (filen):

\SystemRoot\System32\config\SOFTWARE

eller dess logg eller dess alternativa version.

Den är skadad, saknas eller går inte att skriva till.

Påbörjar dumpning av fysiskt minne... osv

Antar att jag får lämna datorn till ett proffs i morgon, ifall inte någon här vet hur man skall hantera ett sådant fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu tänker jag naturligtvis på den andra datorn, dvs jag vill göra en "räddningsskiva" i den dator som är hel för att använda den för att rädda den trasiga datorn.
Hur man gör en återställningsskiva varierar mellan datortillverkare och -modeller.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om mitt administratörslösen kanske innehåller otillåtna tecken. Jag skriver kanske för att jag har för mig att det inte finns något administratörslösen. Men om det skulle finnas vet jag vilket det är, om inte någon annan lagt in ett lösen. I så fall skulle jag behöva återställa det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Har svårt följa mig själv också, men det går i alla fall framåt. Sparrade runt ett tag med ett av lösenordsåterställningsprogrammen och så kom jag in i datorn. Kopierade bort registerfilerna - utom software, som inte gick att kopiera - tog sedan bort dem och kopierade över med de gamla. Nu kommer jag åt datorn, men inga användare, program eller dokument utöver de ursprungliga, så det är en del kvar att göra. När det gäller software är jag hänvisad till att använda den gamla filen, så jag får hoppas att det går att få access till dokument, kalender och lagrad epost utan den! Har inte riktigt bestämt än om jag skall flytta allt till den andra likadana datorn, göra en nyinstallation av den skadade eller köpa en ny. Viktigast är att jag kommer åt dokument, kalender och epost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...