Gå till innehåll

Windows 7 uppför sig konstigt efter virusborttagning


Fiddeflygare

Recommended Posts

Hej på er.

För någon vecka sen så larmade mitt AVG till om ett virus i temp. mappen i windows.

Lät virusprogrammet göra sitt och rensa bort den infekterade filen och nu har jag ett bekymmer. Det började med att Office slutade fungera som det skulle och sa att office inte var installerat för användaren längre. Installerade om och det fungerar nu men nu till nästa bekymmer.

Windows 7 verkar ha slutat klara av att spara placering och storlek på ikonerna på skrivbordet. Varje gång datorn startas om så ändras allt till medelstora ikoner och sorteras efter windows eget huvud i vänstra kanten. Trodde först att det bara var temporärt efter att AVG gjort sitt men det håller på hela tiden. Försöker jag arrangera om ikonerna på skrivbordet och sedan kör "uppdatera" på skrivbordet så samlas ikonerna i vänstra kanten igen. Någon som har en aning om varför det beter sig såhär?

Auto arrangera ikoner är inte ikryssat eller något sådant och har letat i två dagar efter lösningar och kollat om det är någon inställning någonstans som innebär att mina skrivbordsinställningar inte sparas när man stänger av men hittar inget.

Använder windows 7 x64 på en hemmabyggd dator. Allt har funkat innan viruset blev borttaget.

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Skanna datorn igen, med ett annat prog till att börja med Malwarebytes gratisversion duger gott..

När den är färdig, om du inte har något kvar, stoppa i din windows-dvd och skriv i "sök" sfc.exe /scannow så letar datorn igenom dina systemfiler efter saknade eller ändrade filer. Är någon felaktig så hämtas en annan från din dvd..

Efter detta, hämta ner ett servicepack från ms och installera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Skanna datorn igen, med ett annat prog till att börja med Malwarebytes gratisversion duger gott..

När den är färdig, om du inte har något kvar, stoppa i din windows-dvd och skriv i "sök" sfc.exe /scannow så letar datorn igenom dina systemfiler efter saknade eller ändrade filer. Är någon felaktig så hämtas en annan från din dvd..

Efter detta, hämta ner ett servicepack från ms och installera igen.

Hjälpte inte tyvärr. :( sfc verkar inte göra något än första valideringen och installationen av SP1 säger bara att SP1 redan är installerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett tråden och det är mycket möjligt att det finns skadliga program kvar i datorn. Jag såg också vad Manneman redigerade bort. Eftersom jag inte hjälper till när jag vet att det gäller Windows som är crackade eller olagliga på andra vis så undrar jag verkligen hur det kommer sig att den Windows-varianten finns på en privatpersons dator. Men en ominstallation av Windows är alltid det säkraste sättet att få bort skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...