Gå till innehåll

Hjälp mig,kan jag förlänga det befintliga trådlösa nätverket med den D-link DAP-1360?


Recommended Posts

Hej

Jag och frugan har bredband från comhem och modemet har inbyggd router och även trådlöst nätverk, problemet är att nätverket från comhem-modemet täcker inte hela lägenheten så därför skaffade jag en d-link dap 1360 (jag har kopplat ihop comhem modemet och d-linken med en nätverkskabel),fram till idag så har det blivit två separata nätverk då vi har använt modemet och d-linken men vi skulle helst vilja ha ett nätverk istället som täcker hela lägenheten då vi har kopplat våran skrivare till nätverk nr 1,våra datorer har vi kopplat till comhem-modemet med kabel (alltså nätverk 1).

Nu blev kanske min förklaring något omständig men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, jag har även letat efter en instruktionsbok på svenska men inte hittat ngn, är det ngn här på forumet som har en länk på en sådan hojta till!

mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen förtar det väl lite syftet med en repeater att koppla den med kabel till modemet men det bör ju funka det också. Hur som helst, har du konfigurerat D-Linken till repeater läge? Bryggläget är ju till för att koppla ihop 2 olika nätverk, det är kanske där du har den nu. Medans i repeaterläget så agerar den bara mellanhand och tar emot och förlänger den trådlösa signalen mellan modemet och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen förtar det väl lite syftet med en repeater att koppla den med kabel till modemet men det bör ju funka det också. Hur som helst, har du konfigurerat D-Linken till repeater läge? Bryggläget är ju till för att koppla ihop 2 olika nätverk, det är kanske där du har den nu. Medans i repeaterläget så agerar den bara mellanhand och tar emot och förlänger den trådlösa signalen mellan modemet och datorn.

Hej

Det kan mycket väl vara så som du säger, vet du hur man ändrar den till repeaterläget?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar tyvärr ingen svensk manual som du efterfrågade tidigare så har du väldigt svårt med engelskan så kan det bli lite klurigt. Men en engelsk manual finns i alla fall på denna sidan.

http://www.dlink.se/...pe-SE/DLWrapper

På sidan 27 i manualen står hur man konfigurerar repeaterläget. Jag hinner tyvärr inte kolla djupare på det nu.

På länken ovan finns även en snabbstart guide på svenska (sidan 40) om du skulle behöva hjälp med hur du kommer åt administrationsgränssnittet eller farbrikåterställa D-Linken ifall du mixtrat för mycket med den.

Edit: och det är föresten WPA2 du bör använda på sista steget.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar tyvärr ingen svensk manual som du efterfrågade tidigare så har du väldigt svårt med engelskan så kan det bli lite klurigt. Men en engelsk manual finns i alla fall på denna sidan.

http://www.dlink.se/...pe-SE/DLWrapper

På sidan 27 i manualen står hur man konfigurerar repeaterläget. Jag hinner tyvärr inte kolla djupare på det nu.

På länken ovan finns även en snabbstart guide på svenska (sidan 40) om du skulle behöva hjälp med hur du kommer åt administrationsgränssnittet eller farbrikåterställa D-Linken ifall du mixtrat för mycket med den.

Edit: och det är föresten WPA2 du bör använda på sista steget.

Hej och tack för att du har hjälpt mig,det enda problemet som jag har just nu är att min d-link slutar att sända,alltså att nätverket försvinner,vet du om det är möjligt att köra med kabel från modemet till d-linken och sedan köra d-linken som en repeater och så att den sänder trådlöst ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå får be om ursäkt att jag lurat dig tidigare. Det ska gå att köra med kabel till modemet också men då är D-Linken inte en Repeater utan en Access Point. Följdakteligen ska den konfigureras som en sådan och inte som en repeater vilket jag borde tänkt på då du ju faktiskt talade om att du hade kabel tidigare. Konfiguration för Access Point hittar du istället på sidan 20 i manualen. Vet inte om detta är orsaken till ditt problem men vi får hoppas på det.

EDIT: Även här bör du välja WPA och inte WEP, såvida du inte har någon trådlös enhet som inte stödjer WPA förstås, då är du ju så illa tvungen att använda WEP.

Det står lite otydligt i manualen, du behöver inte gå genom både AUTO och Manual konfigurering det räcker med en av dem och jag skulle valt manual.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...