Medborg Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Hej, Jag har under de senaste månaderna haft problem med återkommande blåskärmar i Vista på min HP 550 (Intel Celeron CPU-processor på 2 GHz). De fyra senaste dumpfilerna, analyserade i WinDbg, bifogas. Jag har kört Chkdsk för hårddiskskontroll, minnesdiagnostikverktyget, uppdaterat de senaste drivrutinerna och BIOS, samt kontrollerat för virus med Malwarebytes och Superantispyware - utan resultat. Såvitt jag kan utläsa tycks problemet vara associerat med driftsfel i Vista, men vilka processfiler som orsakar krascherna verkar variera. Dock har systemfilen e1e6032.sys varit boven vid två tillfällen. Kan erkänna att jag inte är särdeles bevandrad i ämnet: har med andra ord svårt att dechiffrera ytterligare information ur dumpfilerna. Någon vänlig själ som kan ge mig lite vägledning? Tack på förhand! /Medborg dump120808.txt dump120809.txt dump120817.txt dump120818.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 två av dem tar ju upp "ndis!ndisFreeConvertedPacket+22" NDIS brukar ha med nätverkskortets drivrutin att göra, så om du kan se om du hittar en nyare sådan och uppdatera den. en dump säger iastor, det är intel storage *nånting* program har du något sådant installerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 men vilka processfiler som orsakar krascherna verkar varieraI stället för Chkdsk rekommenderar jag ett riktigt test av hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Det visar fel på Nätverksdrivrutinen, Intel Storage Manager och den viktigaste.. Lsass.exe (Local security authentication server) som även kan vara ett virus .. Skanna med malwarebytes gratisversion först.. Installera om dina moderkortsdrivrutiner (Chipset) (Intel) felet ligger i hårddiskkontrollen.. Funkar inte det, kan man avinstallera Intel Storage Manager... med effekten att datorn blir sirapslik.... Har du integrerat nätverkskort, se till att uppdatera den drivrutinen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
work Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Ser att ni har Intel process Kör detta http://www.intel.com/p/en_US/support/detect Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medborg Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Tack för era förslag! Dessvärre har problemen förvärrats. Blåskärmar inträffar mer eller mindre dagligen. Cecilia: Jag har gjort en handfull försök att köra HP:s hårdvarudiagnostik (HP System Health Scan) med samma resultat varje gång: cirka 5 minuter in i testet fryser datorn, vilket tvingar mig att starta om… si3rra, Venoms: Låter inte helt orimligt att nätverkskortet kan vara en orsaksfaktor. Följande nätverkskomponenter finns installerade: 6TO4 Adapter. Broadcom 802.11g Nätverksadapter Intel ® 82562GT 10/100 Network Connection Teredo Tunneling Pseudo-Interface Vad gäller 6TO4 Adapter och Teredo Tunneling Pseudo-Interface fungerar de inte korrekt (felkod 31 respektive 10), enligt informationen i enhetshanteraren. Jag följde rådet (http://answers.micro...72-052a1b31938d) att avinstallera och ominstallera bägge komponenterna, utan att problemen åtgärdades. Desto mer anmärkningsvärt är kanske att jag får meddelandet ”This device is unknown or unsupported” av Intel Driver Update Utility (se works länk) för både Broadcom och Intel-komponenten. Enhetshanteraren hittar inga nya drivrutiner för komponenterna vid uppdatering. Körde ytterligare en komplett scanning med malwarebytes och denna gång upptäcktes en Trojan Downloader, som eliminerades. Tycks dock inte haft någon effekt på blåskärmarna. Venoms, jag lyckas inte hitta moderkortets drivrutiner i enhetshanteraren. Intel Driver Update Utility upptäcker en produkt vid namn Intel® 6, 5, 4, 3, 900 Series Chipsets, vilken, förmodar jag, är namnet på moderkortet, men jag hittar inget sätt att installera om drivrutinerna? Kan tilläggsvis nämna att jag använde datorn utan internetanslutning under ett par dagar förra veckan, utan att få en enda blåskärm – kan det finnas ett samband? Bifogar även den senaste dumpfilen, som indikerar ett minnesfel. Körde ånyo minnesdiagnostikverktyget med felfritt resultat. Problemen verkar vara rätt varierande, jag har svårt att identifiera den felande länken. Nätverkskortet, Intel Storage Manager, Lsass, minneskorruption…? Kan det möjligen vara hårddisken (ca 3.5 år gammal) som spökar? dump082812.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hur är det med temperaturen i datorn? Eftersom den är Vista antar jag att den nu är några år och kan ha samlat på sig en del damm. Överhettning av t ex hårddisken kan leda konstiga problem. Med ett fristående hårddisktest så används inte nätverkskortet, utifall att det nu skulle vara något problem med det. För att vara säker på att det inte är fel på något RAM-minne bör man köra minnestest i många timmar, t ex under en hel natt. Om minnestestet du körde var kortare så finns det andra testprogram, t ex http://www.memtest.org/ Trojan Downloader är en typ av skadligt program som laddar ner mer skadliga program och det är ju inte säkert att MBAM upptäcker dessa. Vilken fil var det MBAM hittade och i vilken mapp fanns den? Framgår av loggen på fliken Loggar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=3765010&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3764998&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=2094#11394 Börja med 1. Chipset 2. Broadcom nätverk.. 3. Intel Matrix storage manager Starta om mellan varje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Efter att ha läst Medborgs inlägg och kommentarer, så vill jag påpeka att "Malwarebytes och Superantispyware" inte är några Antivirusprogram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medborg Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Cecilia: Enligt SpeedFan ligger CPU-temperaturen som högst på 60 C. Trojanen påträffades i mappen C:\Program Files\eRightSoft\SUPER\SUPER.exe (ett mediakonverteringsprogram). Efter att ha raderat viruset fungerar inte programmet. Ska tillägga att jag knappt använt det tidigare, så det kan mycket väl ha varit ur funktion redan innan viruset raderades. En "false positive", måntro? Minnestestet utfördes av Windows minnesdiagnostikverktyg. Återkommer när jag prövat Memtest. Venoms: Fungerade utmärkt att ladda hem och installera drivrutinerna för Chipset och Intel Matrix Storage Manager. När jag ska installera Broadcom avbryts dock installationen i samband med filextraheringen. Har gjort flera försök med samma utfall. Ytterligare en indikation på fel med nätverkskortet? Som jag skrev i mitt tidigare inlägg känner Intel Driver Update Utility inte igen varken Broadcom- eller Intelkomponenten i nätverkskortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Falsklarm eller kanske en reaktion på att Super kan hålla på och ändra inställningar i webbläsare enligt kommentarerna på http://www.mywot.com/en/scorecard/erightsoft.com Om inte SpeedFan visar fler temperaturer än CPU-temperaturen, t ex hårddisk och grafikkort, finns det andra program att välja på, t ex HWMonitor, men se till att avbocka toolbars som programmen kan vilja installera. http://www.cpuid.com/hwmonitor.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 När jag ska installera Broadcom avbryts dock installationen i samband med filextraheringen. Har gjort flera försök med samma utfall. Kan du extrahera genom att höerklicka och packa upp till lämplig plats.. sedan ska du kunna gå in i enhetshanteraren och uppdatera din drivrutin manuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.