Gå till innehåll

Vilken nivå av säkerhet ska man ha på sitt trådlösa nätverk?


Recommended Posts

Hej

Det finns ju lite olika säkerhetsnivåer som man kan ha på sitt trådlösa nätverk,det finns ju exempelvis 64/128-bit WEP encryption,WPA-PSK/WPA2-PSK,WPA-EAP, WPA2-EAP,TKIP, AES,MAC address filtering, vilken är den bästa säkerhetsnivån som man ska välja?

mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 är det viktigaste och sedan har jag för mig att AES är bättre än PSK (Pre-shared key), se http://sv.wikipedia.org/wiki/WPA2 . Enligt min åsikt så ökar inte MAC-filtrering säkerheten när man har WPA2. Inte heller att stänga av SSID, men det kan göra att färre personer försöker komma in på det trådlösa nätverket. För en person som verkligen är ute för att försöka hacka sig in påverkar inte dolt SSID och MAC-filtrering det minsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klart wpa3 är den bästa av alla, men den har inte dykt upp riktigt än :)

Om vi ska vara på det "omöjliga" spåret och kasta in ett inlägg som kommer raderas så är det väl säkrare med en kabel, eller kanske radius eller certifikat på smartkort som autentiserar användaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska vara på det "omöjliga" spåret och kasta in ett inlägg som kommer raderas så är det väl säkrare med en kabel, eller kanske radius eller certifikat på smartkort som autentiserar användaren.

Å nej... liiite kul var det faktiskt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAClåsning kan knäckas på ett par sekunder av folk som kan sin sak enligt betrodda källor. Frågan är om det är lönt?

Att stänga av SSID kan dock ha ett tillfället förebyggande syfte. Men de allra flesta routrar kommer ändå att skicka ut den här informationen med jämna mellanrum.

Dock är det inte säkert att alla trådlösa enheter hittas om användaren stänger av SSID. Det fick jag personligen uppleva. Min androidtelefon hittades inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo som Cecilia säger så är MAC-filtrering och inaktivering av SSID propageringen bara effektivt mot nyfikna grannar, typ. Det är inget som helst hinder för den som vill och vet hur man tar sig förbi det. Och det senare kan som Myggan är inne på ställa till mer problem för en själv än nytta.

AES går väl inte riktigt att jämföra med PSK då det är två olika saker, typ krypering och autentisering. AES kan väl snarare jämföras med TKIP och PSK med RADIUS-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 är det viktigaste och sedan har jag för mig att AES är bättre än PSK (Pre-shared key), se http://sv.wikipedia.org/wiki/WPA2 . Enligt min åsikt så ökar inte MAC-filtrering säkerheten när man har WPA2. Inte heller att stänga av SSID, men det kan göra att färre personer försöker komma in på det trådlösa nätverket. För en person som verkligen är ute för att försöka hacka sig in påverkar inte dolt SSID och MAC-filtrering det minsta.

WPA2 med AES krävs dessutom om du vill kunna utnyttja 802.11n standarden med högre hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...