Gå till innehåll

Det går inte att blockera facebook.com med hosts-filen


e-son

Recommended Posts

Som rubriken säger... facebook.com är en av, vem vet hur många, webbadresser som inte går att blockera med hjälp av hosts-filen. Jag kan bekräfta vad som står i länkad artikel, och man kan nog utgå ifrån att det inte bara gäller dessa två adresser.

En officiell förklaring från Microsofts sida, är ett krav för att åtminstone jag, överhuvudtaget skall överväga att starta Windows 8 igen. :angry:

http://www.ghacks.net/2012/08/19/you-cant-block-facebook-using-windows-8s-hosts-file/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:

De har visst lagt till en förklaring nu. Det är Windows Defender som gör det som någon sorts "phishing skydd".

Jag tycker ändå inte det verkar acceptabelt i den utformning det har nu. Jag använder inte HOSTS filen särskilt mycket men kan av principskäl lätt sälla mig till e-sons bojkott.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen. Det gör det hela ändå värre, som jag ser det... Microsoft tar nu ytterligare ett steg mot amerikansk totalitär styrning av Internetanvändandet, genom att försöka hindra oss från att blockera övervakningsverktyget facebook och andra, företrädesvis amerikanska, intressen.

Bojkotten kan lätt permanentas, och dessutom utökas till att även omfatta resten av Microsoft-produkterna. x-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dreglande så väntar man på MS (bort)förklaring till denna upptäckt. :ph34r: Jag överväger mer och mer en "Torvaldsen" eller en "fruktlåda" i fortsättningen om det ska fortsätta som det gör nu. MS gräver sin grav, sakta men säkert. (iaf vad jag tror)

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju varför Microsoft är så angeläget att dessa två skräpdomäner (vilka mer?) inte skall kunna blockeras. :blink:

Jag överväger mer och mer […] en "fruktlåda" i fortsättningen om det ska fortsätta som det gör nu.

Ur askan i elden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en underlighet... det går inte ens att lägga till dom berörda adresserna i en hosts-fil som sparas på annan plats (t.ex. Mina dokument)... alltså en fil som inte används. :blink:

Hur som helst... en workaround är utprovad! Lägger man till hosts-filen i Windows Defenders undantagslista, får man ha den ifred. Inställningar/Undantagna filer och platser... bläddra fram "C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts", lägg till och spara. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju varför Microsoft är så angeläget att dessa två skräpdomäner (vilka mer?) inte skall kunna blockeras. :blink:

Ur askan i elden.

Inlägget var menat som en "symbolisk" bojkott. För min del finns det fler anledningar till att överväga ett "märkesbyte" men det blir för OT i denna tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder SRWare Iron med det ypperliga adblock.ini. Laddar den med annonsblockeringslistor från Fanboy Adblock [Main List+Tracking List] där ingår bla......

.facebook.com/ap.php?i= .facebook.com/ct.php .facebook.com/email_open_log_pic.php .facebook.com/impression.php .facebook.com/js/conversions/tracking.js

Dessutom blockerar jag cookies från tredje part.

Dom script som nu Adblock+Tracking List inte stoppar på fejsboken kan ScriptNo göra.

Ingen perfekt lösning, men en bit på väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanslöst roliga dom där Amerikanarna, påminnande likt en annan diskussion som försegick 2006.

Handlade om filen dnsapi.dll som på nått sätt undantog vissa förvalda adresser, samtliga till Microsoft.

Nu kan de väl iof sig vara förståeligt att man håller vissa länkar åtkomliga men man börjar ju så sakteliga

känna igen tillvägagångssättet, på gränsen för vad som uppfattas rimligt men samtidigt fräckt.

Mer kan läsas här

Hur mycket som lagts till efter detta är nog få som vet, ändå mindre om de körs likadant rakt över på alla versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...