Gå till innehåll

Byte av Hårddisk i HP notebook


roffe12

Recommended Posts

Har tänkt byta ut min befintliga HD på 80GB mot en ny HD på 250GB i min gamla HP pavilion 5000 med förinstallerat Windows XP. Gränsnittet och allt lär vara kompatibelt med SATAII mellan PC:n och nya HD.n men jag måste ju få in Operativsystemet Windows XP i den nya HD:n. Har inget behov att gammal info i den gamla HD:n utan kan börja på 0 så att säga och vill helst inte "klona" eller meka med externa diskar om det inte är absolut nödvändigt. Har ingen skiva med Windows utan det finns i pC:n och product nyckeln finns kvar - enl info kan man återställa Windows med PF11 vid uppstart eller genom återställning av Microsoft eller PC:n vid program - systemåterställning.

Tacksam för råd och tips av nån som vet mer än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser 2 lösningar.

Om du har en återställningspartition på den gamla disken så borde du kunna klona den till den nya för att kunna köra en återställning där.

Annars låna rätt sorts Windows-skiva av någon bekant eller tanka ner en från Internet, välj isåfall med omsorg för att slippa få med virus och annat skräp. Installera och använd din egen äkta licensnyckel.

Tänk på att förbereda så du kan få in drivrutin för nätverkskortet från t.ex USB minne ifall Windows inte själv lyckas få igång det efter ominstallation. Saknas något mer kan du ju tanka ner det sedan när du fått igång nätverkskortet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP bör även ha skickat med ett program som du kan använda för att göra återställningsskivor (installationsskivor). Dessa skivor är det meningen att du ska kunna använda efter ett hårddiskbyte. Programmet kan t ex heta något med HP Recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas,

Låna en Windows skiva samt ladda ner från Internet när man har en unik egen fungerande licensnyckel - fungerar det? Eller menar du en OEM installation på en ny dator?

Med återställningspartition - menar du återställningspunkt till en angiven datum bakåt i tiden? Det har jag iofs.

Undrar sen om man måste förbereda den nya HD:s på något sätt - formatering eller dylikt?

Men tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP bör även ha skickat med ett program som du kan använda för att göra återställningsskivor (installationsskivor). Dessa skivor är det meningen att du ska kunna använda efter ett hårddiskbyte. Programmet kan t ex heta något med HP Recovery.

Nope - inga installationsskivor eller återställningsskivor typ recovery. Enligt info finns detta i stället inbyggt i programvaran i HP datorn - PF11, PF10 etc - samt återställningsprogram i Startmenyn. Windows nyckeln finns på undersidan av PC:n.

Däremot fanns CD för Norton, Office, Photo shop etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope - inga installationsskivor eller återställningsskivor typ recovery. Enligt info finns detta i stället inbyggt i programvaran i HP datorn - PF11, PF10 etc - samt återställningsprogram i Startmenyn. Windows nyckeln finns på undersidan av PC:n.

Däremot fanns CD för Norton, Office, Photo shop etc.

Förlåt, jag menade alltså att det ska finnas ett program som gör att du kan skapa återställningsskivor. Är du säker på att du inte kan göra sådana med något HP-program som finns installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag menade alltså att det ska finnas ett program som gör att du kan skapa återställningsskivor. Är du säker på att du inte kan göra sådana med något HP-program som finns installerat?

Cecelia, det är lugnt.

Okey, då är jag med - det fanns alltså inte med några sådana skivor utan dom får jag då skaffa separat - om det finns speciella eller man använder vanliga CD/DVD. Skall kolla runt lite.

Eller om man bara kan använda återställningsprogrammet för Operativsystemet (PF11) vid uppstart - alltså innan Välkomstmenyn kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva DVD-skivorna får du köpa själv. När jag hjälpte min syster med hennes HP-dator för 1-2 år sedan, skulle det helst vara DVD+R och det gick åt 3 stycken har jag för mig. Men programmet skrev ut i början vad det skulle vara.

När du har bytt hårddisk så finns ju inte återställningspartitionen kvar och det är det som F11-funktionen utnyttjar. Då får du först klona hårddisken så att du får över återställningspartitionen och MBR, dvs Niclas första förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva DVD-skivorna får du köpa själv. När jag hjälpte min syster med hennes HP-dator för 1-2 år sedan, skulle det helst vara DVD+R och det gick åt 3 stycken har jag för mig. Men programmet skrev ut i början vad det skulle vara.

När du har bytt hårddisk så finns ju inte återställningspartitionen kvar och det är det som F11-funktionen utnyttjar. Då får du först klona hårddisken så att du får över återställningspartitionen och MBR, dvs Niclas första förslag.

Okey - då fungerar inte heller funktionen Återställningspunkt eftersom den avser C/disken bl a. Så ditt förslag verkar fönuftigt och dessa DVD är alltså speciella för återställning av Operativsystem typ Windows XP - hur väljer man det heller sker det automatistiskt?

Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte riktigt med. Vad är det du syftar på med "hur väljer man det heller sker det automatistiskt?"?

Är det en HP Pavilion dv5000 du har?

I så fall finns det en "Notebook PC User Guide" på http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DocumentIndex.jsp?lang=en&cc=us&contentType=SupportManual&prodTypeId=321957&prodSeriesId=499885&docIndexId=64179

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte riktigt med. Vad är det du syftar på med "hur väljer man det heller sker det automatistiskt?"?

Är det en HP Pavilion dv5000 du har?

I så fall finns det en "Notebook PC User Guide" på http://h20000.www2.h...ocIndexId=64179

Ja, man införskaffar ett antal tomma DVD skivor och sen - man sätter in dom i PC:n och gör vad då? Ursäkta dumma frågor - men man måste ju lokalisera vad man skall spara via ett program eller dylikt och sen föra över det till nya HD - det skall finnas ett inbyggt program som heter HP Recovery CD creator som jag inte har kunnat hitta.

Datorn heter HP Pavilion dv5209ea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra återställningsskivor måste det finnas ett program för det i datorn.

Handboken för den finns på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?cc=se&lc=sv&dlc=sv&document=&product=3255773 Enligt den, kapitel 13 sidan 152, ska det ha följt med en skiva som heter "Operating System".

Ytterligare HP-info: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01771414&lc=sv&cc=se&dlc=sv&product=3255773

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra återställningsskivor måste det finnas ett program för det i datorn.

Handboken för den finns på http://h10025.www1.h...product=3255773 Enligt den, kapitel 13 sidan 152, ska det ha följt med en skiva som heter "Operating System".

Ytterligare HP-info: http://h10025.www1.h...product=3255773

Nej, inga återställningskivor eller "Operating system" skiva - helt säkert för jag efterfrågade dylika - i Handboken och manualen står citat: "Återställa systemet utan skivor - din dator har en ny funktion för systemåterställning "HP recovery disk creator" som inte kräver CD eller DVD - du kan återställa från HD eller egna återställningsskivor"

Nu är det gonatt och tackar för ditt engagemang och intresse - so far.

Roffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra återställningsskivor måste det finnas ett program för det i datorn.

Handboken för den finns på http://h10025.www1.h...product=3255773 Enligt den, kapitel 13 sidan 152, ska det ha följt med en skiva som heter "Operating System".

Ytterligare HP-info: http://h10025.www1.h...product=3255773

Som sagt, finns ingen skiva "Operating system" - däremot ett speciellt program som heter "HP recovery creator" som är till för att skapa återställningsskivor. Exakt hur det går till är lite luddigt beskrivet. Eller hur man kommer dit när man slår på datorn efter att ha satt in ny HD. Skall kolla med HP supporten.

Dessutom finns det en speciell disk skiljt från C disken som heter D / HP recovery.

Ha de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska köra "HP recovery creator" nu innan du byter hårddisk, efteråt kan du ju inte göra något alls med datorn innan du har installerat Windows.

Precis - skall bara skaffa rätt uppsättning CD/DVD skivor - 2-3 DVD verkar det av typ DVD+r - och numrerar dom 1-2- etc.

Återkommer och tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro en demo på Acronis true Image kan fixa detta hdiskbyte.

Kör ett image, lägg det på en extern disk och återställ på en ny harddisk eller använda "Migrate".

Jag har gjort detta ett antal gångar och det fungerar.

Har redan 10 DVD för att skapa några återställningsskivor via HP Recovery creator och har inte tillgång till någon extern hårddisk - men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skaffat ett antal DVD skivor Verbatim DVD+R och tänker skapa återställningsskivor - 3-4 stycken enligt uppgift.

Efter byte av ny HD (Seagate 250GB SataII) läser jag in skivorna 1-2 etc.

Enligt instruktionen sätter man in skiva nr 1 och startar datorn - thats all? Så ber man en bön antagligen :--))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är det så enkelt :)

Du som gjort detta - när man sätter in skiva återställningsskiva mr ett och startar datorn - vad händer först? Sker det automatisk och man följer anvisningar eller ska man trycka på nån PF knapp eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS ska starta datorn från DVD-skivan automatiskt eftersom hårddisken är tom, dvs om du inte har varit inne och ändrat i BIOS så att DVD-enheten inte längre finns med i listan över tillåtna start-enheter. Programmet på DVD-skivan kommer sedan att visa information och frågor på bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS ska starta datorn från DVD-skivan automatiskt eftersom hårddisken är tom, dvs om du inte har varit inne och ändrat i BIOS så att DVD-enheten inte längre finns med i listan över tillåtna start-enheter. Programmet på DVD-skivan kommer sedan att visa information och frågor på bildskärmen.

Glasklart - tack! ;)

BIOS har jag inte ändrat - iaf inte medvetet :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt ut hårdisken mot den nya Seagate på 250GB och anpassningen och gränssnittet stämde enligt specifikationen och sen återställde jag operativsystemet XP med 3 återställningsskivor och sen skedde installationen och uppgraderingen automatiskt till C och NTFS.

Så nu har jag en ny spinnande HD med 75% formaterat och ledigt utrymme. Fick läsa in Norton och lite andra program och installera Explorer 8 på nytt men det funkade bra.

Så jag får tacka för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...