Gå till innehåll

Windows Phone ökar.


johnh3

Recommended Posts

Det ser ut som om att Windows Phone ökar:

http://www.idg.se/2.1085/1.461238/stark-tillvaxt-for-windows-phone

http://www.localytics.com/blog/2012/microsoft-and-nokia-face-mobile-future-together/

Även för Nokias del ser det bättre ut (Ja trots att de inte valde Android eller MeGoo spåret) vilket är kul.

Vilket av nån anledning utlöser en del bittra kommentarer på diverse forum.

Men "Trojanen Elop" kanske får rätt till slut ändå. Både Nokia och Windows Phone har haft en tuff resa men det blir nog det tredje livaktiga systemet vid sidan av Android och iOS på mobilmarknaden.

I synnerhet när Windows Phone 8 lanseras:

http://www.mobil.se/nyheter/nokia-phi-forst-ut-med-windows-phone-8-1.510061.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte helt oväntat att WP ökat... synd att det ska ta så lång tid innan "det sitter". Skillnaden idag från när Mango kom är ju sanslös... både vad gäller rena Microsoftuppdateringar och OEM-uppdateringar. I början var det nyhetens behag som lockade men i många avseenden funkade det ganska knackigt. Nu har det dragit så pass mycket uppmärksamhet till sig att utvecklingen av appar går i rasande fart. Likaså kommer det många spännande nyheter på telefonfronten under hösten och vintern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas Windows Phone 8 kan sansa sig med att försöka tävla om skärmstorlekarna. Jag gillar inte utvecklingen med att de bästa Androiderna ska ha skärmar kring 4.8 tum.

(en av anledningarna till varför jag inte är intresserad av Samsung Galaxy s3)

Blir nästan som att bära omkring en gammal VHS kasset.

Klart att unga grabbar vill tävla om den största skärmen men det blir för opraktiskt i längden.

Vill jag ha en stor skärm investerar jag i pekplatta istället,

Tycker det är bäst att hålla sig kring 3.7" och 4.3" tum som de nuvarande Nokia Lumia 800 och 900 har.

Nya iPhone 5 kommer också att ligga kring 4" tum.

http://www.idg.se/2.1085/1.460664/skarmfrossan-tar-snabbt-lurarna-over-det-fanigas-grans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var hela artikeln från CS:

PRYLAR "Jag tror och hoppas att vi har sett det sista av den här galna tävlingen i störst display", skriver Mats Glaad.

Har storleken någon betydelse? Displayerna på våra smarta telefoner blir allt större. Först nu börjar folk (ja, jag räknas dit själv) reagera. Det är ett intressant fenomen. Även jag – som är en notorisk gringubbe – har hittills tyckt att ”visst, det är väl trevligt med större skärmyta, för då ryms det ju mer”. Det var innan min Iphone 4 blev överhettad och slutade fungera, och jag plötsligt såg mig nödgad att leva med en android i väntan på nästa äppeltelefon. Nej, det här är ingen hyllningskrönika till Apple. Jag lever i en Applevärld med Ical och Airplay och Itunes, det är därför jag vill fortsätta med Apple.

Den android som fick uppdraget att hålla ställningarna – en Motorola Razr Maxx – har gjort ett gediget jobb. Eller, mja ... godkänt i alla fall, men det är inte poängen.

Razr Maxx är sjukt nog ingen bjässe med dagens mått mätt. Ingen HTC One X, om man säger så. Ingen ”pizzakartong”. Den har en display på 4,3 tum och levererar en riktigt förstklassig pekskärmsupplevelse om vi snackar respons och känslighet.

Det här är första gången jag inte bara testat, utan verkligen levt med en telefon med större skärm. Det är lite lattjo i början, men efter ett par månader vill jag tillbaka till en mindre display. Kanske inte så liten som Iphones 3,5 tum, men nästan.

Grundproblemet är att de här stora telefonerna kräver två händer i alltför många sammanhang. Jag har inte särskilt små händer (skostorleken ligger på 43) men hamnar ideligen i situationer där jag inte kan behålla ett bra grepp om telefonen och samtidigt manövrera den med samma hand. Sjukt störande på tuben, när man står med en matkasse i ena handen och ska skicka ett sms, eller när man har en hand på ratten i bilen och bara vill knappa in en destination i Route 66.

Sedan har vi det här med att telefonen ska rymmas. Razr Maxx klarar förvisso jeanstestet med den äran, men en HTC One X (4,7 tum) i fickan är baske mig ingen barnlek om man inte har två nummer för stora brallor och står upp. Och ni med så kallade jättetelefoner får ursäkta, men i 4,7-tumsregionerna ser det faktiskt skapligt töntigt ut när man pratar i telefonen.

”Hej, här står jag med en VHS-kassett tryckt mot huvudet. Känns lite litet, kan jag tycka. De säger att Samsung ska släppa en lur i storlek med ett bogvisir till en Finlandsfärja nästa månad. Jag ska fan tälta utanför Phonehouse så jag blir först med en sådan”.

Å andra sidan har jag använt rätt många smarta telefoner med alltför små skärmar också. Även det en skräpupplevelse. Naturligtvis kan en display vara åt skogen för liten för att användarupplevelsen ska naggas i kanten rejält.

Det ska ju gå att surfa in på en webbsida och läsa en spalt text utan att behöva pincha och zooma och skrolla som ett jehu.

Personligen tycker jag att en skärmstorlek på mellan 3,7 och 4 tum är den perfekta mixen av användbarhet och storlek. Gärna i kombination med rundade kanter.

HTC Radar är en Windowsmobil som verkligen visar var skåpet ska stå i det här hänseendet, som en Iphone 3G fast med lite generösare bildyta (3,8 snarare än 3,5 tum).

Jag tror och hoppas att vi har sett det sista av den här galna tävlingen i störst display, och att det framöver ska komma att handla mer om displayer med hög kvalitet. 4,3 tum är ett gränsfall.

Allt över det blir bara fånigt, på samma sätt som när unga män ska övertrumfa varandra i platt-tv-storlek. Och ni vet väl vad de säger? Det handlar inte om storleken, det handlar om hur man använder den

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...