Gå till innehåll

Efter Windows egen Diskrensning så startar ej datorn ? [LÖST]


2stroke

Recommended Posts

AKUT !!

* Fujitsu/Siemens , AMILO Xi1526 LapTop

* Tillverkad November 2006

* Såld NY med Windows XP färdig instalerat.

Körde en Diskrensning med Windows-XP's eget verktyg.

Den hittade en massa sk. "Gamla komprimerade filer" som jag sedan lät den ta bort.

När det var klart stängde jag av datorn.

Nu när jag startar om så vill datorn inte starta upp...

HJÄLP !!

När datorn skall fortsätta förbi nedanstående bild så blir allting svart och ingenting mer händer.

dsc07043te.jpg

Vad har hänt ?

Vad kan man göra åt det ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Tryck F8 under uppstarten och välj att starta i felsäkert läge, när och om menyn, vit text mot svart bakgrund kommer upp. Får du då fart på datorn, kan du ta dig till kontrollpanelen och göra en systemåterställning till ett datum då datorn funkade. Datorn kommer då att backa, till innan du gjorde den här diskstädningen, som tydligen gick snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad när jag gör det. :(

Detta är ju hårdvarufel.

Datorn hittar inte kopplingen till disken/moderkort brukar det oftast vara på den gamla modellen.

Om hårdvaran hade varit riktig så hade du fått upp text på skärmen, "can not find..xxxx" osv..

Du får ta ut disken, spara upp om det behövs, (prova boota xp via skivan sedan.. så får du mer svar..)

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sällan själv använt diskrensnings verktyget, väljer i såfall hellre CCleaner.

Självfallet kan detta hänga samman med ett fel i hårdvaran som mario utvecklade.

Personligen skulle jag vilja prova om det verkligen är så illa, chansen felet kan höra ihop med rensningen så här som en första gissning är ju trots allt ganska stor.

Någon föreslog rulla tillbaka systemet genom göra en System återställning.

Vad vi då behöver veta är om det finns några återställnings punkter vi kan använda.

För att återställnings punkter ska kunna göras så måste System återställning varit aktiverat i Windows före händelsen enligt bilden nedan - Annars kan vi bortse ifrån ett sånt försök.

1. Har system återställning funnits aktiverad före detta inträffade ?

Förstår datorn inte kan loggas in på i detta läget - enbart som exempel:

Man når fram till rutan genom Kontrollpanelen eller t.ex i startmenyn högerklicka på Den här Datorn och välja Egenskaper i den visade menyn.

QHgEE.jpg

2. Om du har en XP installations CD så inte fel ha den i beredskap.

Bekräfta gärna detta i tråden isåfall så vi vet hur vi kan hjälpa dig.

3. Skulle vilja du skaffar hem en Live CD också av valfritt Linux format.

Rekommenderar Hiren's BootCD som innehåller en mängd verktyg som kan underlätta närmare granskning av vad som fortfarande finns kvar på hårddisken. Tips, använd då operativ systemet som finns på skivan, med detta får du en bra överblick.

4. Skadar heller inte vad gäller känna till om datorn använder sig utav en särskild boot-partition eller var för någonstans startfilerna ligger placerade. Även vad handlar om hur många partitioner som finns på hårddisken, utgår ifrån du använder en C: partition enbart eftersom du är lite nybörjare.

Om man nu i detta läget inte har tillgång till en XP installations skiva så är ju oddsen stora att man istället har en speciell Återställnings partition på hårddisken (ej att blanda samman med övre exemplet som heter System återställning i Windows) som följt med ifrån tillverkaren.

Berätta gärna för oss här i tråden om dessa saker så alla kan hjälpa till på bästa tänkbara sätt.

Vi får se vad du kommer fram till men ett slutgiltigt nästa steg om inget annat fungerar så skulle en ominstallation kunna vara en behjälplig åtgärd, du kan då behålla de mesta av dina sparade filer m.m som redan nu finns på disken. Eventuellt får du installera om program som finns i få dessa att börja fungera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju ett hårdvarufel.

Datorn hittar inte kopplingen till disken/moderkort brukar det oftast vara på den gamla modellen.

Om hårdvaran hade varit riktig så hade du fått upp text på skärmen, "can not find..xxxx" osv..

Du får ta ut disken, spara upp om det behövs,

prova boota XP via skivan sedan.. så får du mer svar..

Har tyvärr ingen skiva kvar till denna dator, har försvunnit under årens lopp.

Om jag förstått saken rätt så behöver jag antingen en

Återförsäljar XP skiva eller en lika Fujitsu/Siemens XP skiva som en gång följde med datorn då den var ny ( fsp:rcdwxphswe015 )

Eller ??

Självfallet kan detta hänga samman med ett fel i hårdvaran som mario utvecklade.

Personligen skulle jag vilja prova om det verkligen är så illa,

chansen felet kan höra ihop med rensningen så här som en första gissning är ju trots allt ganska stor.

Någon föreslog rulla tillbaka systemet genom göra en System återställning.

Vad vi då behöver veta är om det finns några återställnings punkter vi kan använda.

För att återställnings punkter ska kunna göras så måste System återställning varit aktiverat i Windows före händelsen enligt bilden nedan - Annars kan vi bortse ifrån ett sånt försök.

1. Har system återställning funnits aktiverad före detta inträffade ?

2. Om du har en XP installations CD så inte fel ha den i beredskap.

Bekräfta gärna detta i tråden isåfall så vi vet hur vi kan hjälpa dig.

3. Skulle vilja du skaffar hem en Live CD också av valfritt Linux format.

Rekommenderar Hiren's BootCD som innehåller en mängd verktyg som kan underlätta närmare granskning av vad som fortfarande finns kvar på hårddisken.

Tips, använd då operativ systemet som finns på skivan, med detta får du en bra överblick.

4. Skadar heller inte vad gäller känna till om datorn använder sig utav en särskild boot-partition eller var för någonstans startfilerna ligger placerade.

Även vad handlar om hur många partitioner som finns på hårddisken, utgår ifrån du använder en C: partition enbart eftersom du är lite nybörjare.

Om man nu i detta läget inte har tillgång till en XP installations skiva så är ju oddsen stora att man istället har en speciell Återställnings partition på hårddisken

(ej att blanda samman med övre exemplet som heter System återställning i Windows)

som följt med ifrån tillverkaren.

Berätta gärna för oss här i tråden om dessa saker så alla kan hjälpa till på bästa tänkbara sätt.

Vi får se vad du kommer fram till men ett slutgiltigt nästa steg om inget annat fungerar så skulle en ominstallation kunna vara en behjälplig åtgärd, du kan då behålla de mesta av dina sparade filer m.m som redan nu finns på disken. Eventuellt får du installera om program som finns i få dessa att börja fungera igen.

1. I och med att systemåterställning är gjort tidigare så borde väl den funktionen vara i bockad.

2. Har tyvärr inga skivor kvar till denna dator ! :(

3. Jag förstår inte riktigt !!

4. Vad jag vet så är inget sånt ändrat ifrån de inställningar som datorn en gång levererades i.

Dock så har jag ingen aning om hur de inställningarna såg ut.

:D ....Jooo jag är definitivt nybörjare !

Gå igenom denna lilla instruktion.. http://www.alltomwin...ation-reparera/

:( ....Kruxet är ju att jag inte har någon skiva till datorn kvar.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv ingen länk till ladda ner XP men övertygad en Svensk version inte är så svår att hitta.

Samma vad gäller sidan till Hiren's BootCD, man får börja med ladda ner filen som har beteckningen "zip" i slutet.

Länken finns en bit längre ner på sidan jag tipsade om tidigare, ladda ner och packa därefter upp innehållet.

Kallas för att man "extraherar" zip-filer när man packar upp en fil på detta sätt.

Brukar ingå stöd i Windows för packa upp zip filer, annars finns även fristående varianter t.ex:

7-Zip för 32 bit Windows

7-Zip för 64 bitars Windows

I bägge fallen krävs ju också möjlighet till kunna bränna innehållet/avbildningen till egen skiva.

Vi behöver då ett brännarprogram som kan skapa skivor ifrån avbildningsfiler eller s.k image filer med filändelsen "iso"

http://www.freeisoburner.com/

Förutom ett par lediga nya skivor (DVD).

I annat fall finns också möjligheten att använda USB minne/USB sticka som ersättning istället för skiva.

De senare kan dock fungera sämre på äldre datorer så gäller datorn har stöd för starta via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mindre enkel CD Rom skiva räcker också om man inte har DVD skivor hemma eller om man t.ex saknar stöd för köra DVD på datorn.

XP installations guide

Försökt söka efter en direktlänk där XP finns för nedladdning men inte bland de lättaste då Google visar sponsrade länkar före de man letar efter (troligen likadant med Bing). Söker man på XP så kommer Windows 7 och 8 upp överallt.

Skaffa nytt kan ju också vara ett alternativ om man inte längre har en produktnyckel till den ursprungliga skivan.

Finns ingen nyckel så kan man heller inte aktivera och använda en nedladdad version av XP ~ 30 dagar max.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa nytt kan ju också vara ett alternativ om man inte längre har en produktnyckel till den ursprungliga skivan.

Finns ingen nyckel så kan man heller inte aktivera och använda en nedladdad version av XP

~ 30 dagar max.

Hmmmmm....

Är produktnyckeln den hära hologram dekalen med massa siffror med Windows loggan på som

sitter under datorn ?

För en sån sitter det ju där på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag skulle vilja du skaffar hem en Live CD också av valfritt Linux format.

Rekommenderar Hiren's BootCD som innehåller en mängd verktyg som kan underlätta närmare granskning av vad som fortfarande finns kvar på hårddisken.

Tips, använd då operativ systemet som finns på skivan, med detta får du en bra överblick.

Jag har laddat ner den och även tror att jag packat upp den.

Men hur vet jag det här med LINUX format osv ?

Och vad menas med: "Använd då operativ systemet som finns på skivan" ???

Vad gäller sidan till Hiren's BootCD får börja med att ladda ner filen som har beteckningen "zip" i slutet.

Länken finns en bit längre ner på sidan jag tipsade om tidigare, ladda ner och packa därefter upp innehållet.

Detta kallas för att man "extraherar" zip-filer när man packar upp en fil på detta sätt.

I bägge fallen krävs ju också möjlighet till kunna bränna innehållet/avbildningen till egen skiva.

Vi behöver då ett brännarprogram som kan skapa skivor ifrån avbildningsfiler eller s.k image filer med filändelsen "iso"

http://www.freeisoburner.com/

Förutom ett par lediga nya skivor (DVD).

Jag har även installerat ovanstående brännarprogam,

men det verkar inte gå att bränna....

...efter en stund så kommer följande meddelande:

Initialize ...

Starting to write ISO Image ...

Failed to write ISO image, Error: Hardware Error 1536.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt när några ställer upp, du ser hjälpen är inte så långt borta :)

Provade & titta in i en äldre version av HBCD - BurnCDCC som du ser på bilden (ikon med en skiva) programmet ska kunna klara bränna avbildningen och du pekar bara BurnCDCC till den iso filen med namnet Hiren's.BootCD.15.1.iso

Alltså först startar du BurnCDCC genom dubbelklicka exe filen och sen öppnar du dig vidare allra överst ifrån programmet till iso filen i mappen.

Tänkte på detta också med nycklen men glömde förklara förut...Man behöver ju inte nyckel om du t.ex använder Återställnings konsolen som finns på XP skivan. Dock kan man behöva få ange sitt Administratörs lösenord när man ska logga in på disken och utföra kommandon i de svarta fönstret som t.ex reparera startvägar eller återföra tidigare gjorda återställnings punkter osv. Finns dock inte ett lösenord eller om man inte har detta aktiverat annars i Windows så trycker man bara Enter när frågan dyker upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner den och även tror att jag packat upp den.

Men hur vet jag det här med LINUX format osv ?

Och vad menas med: "Använd då operativ systemet som finns på skivan" ???

Jag har även installerat ovanstående brännarprogam,

men det verkar inte gå att bränna....

...efter en stund så kommer följande meddelande:

Initialize ...

Starting to write ISO Image ...

Failed to write ISO image, Error: Hardware Error 1536.

Vad gäller brännarprogrammet så testa om det går bättre med BurnCDCC :)

Ibland blir man tvungen & byta strategi tyvärr.

Det här med Linux format behöver du heller inte bry dig om, det ordnar sig automatiskt.

Tanken är som följer..meningen är att man ska starta sig in på datorn med denna Hiren's skivan.

Vad som då är de fördelaktiga med detta är ju att du dels får en möjlighet till själv kunna manövrera över installationen som du för tillfället inte kan starta dig in till på normal väg. Vad som händer är att skivan kommer använda sig utav de installerade RAM minnet som finns på moderkortet. Det använder alltså inte hårddisken som Windows eller andra installerade operativ system vanligtvis gör. Du får också genom detta en direkt offline access rakt in till dina sparade filer och allting annat också för delen som t.ex Windows system filer. Alltihop gör då möjligt för dig att dels kunna få en chans till själv ändra inuti exempelvis boot.ini om något inte stämmer där eller om andra startfiler nu fattas som t.ex ntldr, AUTOEXEC.bat, NTDETECT.com och växlingsfilen pagefile.sys men även en andra chans till kunna spara undan viktiga filer till annan plats om du nu eventuellt behöver göra en ominstallation av Windows. Ungefär som en extra dörr in till disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas en renodlad version av Linux på skivan tillsammans med ytterligare en som är mer lik XP.

Du är van vid XP så välj XP på skivan när du startar upp datorn med skivan i släden, den brukar fungera bra, brukar använda den själv vid behov.

Hoppas nu bara bios är inställt på starta via CD spelarn, annars får du ändra detta inuti inställningarna för bios.

Vilken knapp du ska trycka på för komma in till dessa inställningar brukar synas direkt vid uppstart och på första skärmbilderna.

Engelska antagligen och kanske "Enter setup" eller liknande, man får alltid vara snabb & kvick när alternativen ska aktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på detta också med nycklen men glömde förklara förut...

Man behöver ju inte nyckel om du t.ex använder Återställnings konsolen som finns på XP skivan.

Dock kan man behöva få ange sitt Administratörs lösenord när man ska logga in på disken och utföra kommandon i de svarta fönstret som t.ex reparera startvägar eller återföra tidigare gjorda återställnings punkter osv.

Finns dock inte ett lösenord eller om man inte har detta aktiverat annars i Windows så trycker man bara Enter när frågan dyker upp på skärmen.

Hoppas nu bara bios är inställt på starta via CD spelarn, annars får du ändra detta inuti inställningarna för bios.

Vilken knapp du ska trycka på för komma in till dessa inställningar brukar synas direkt vid uppstart och på första skärmbilderna.

Engelska antagligen och kanske "Enter setup" eller liknande, man får alltid vara snabb & kvick när alternativen ska aktiveras.

:) Tjohooo.... ! :)

Så har jag äntligen fått låna en Orginal Windows-XP skiva ( Version 2002 ) utav en mycket hjälpsam person :wub: !!

...MEN, nu är frågan hur jag går vidare :wacko: ????

Ni får alla jätte gärna hjälpa mig att fixa mitt problem med uppstarten osv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska stoppa i skivan och starta om datorn, förhoppningsvis startar den från skivan, i så fall får du direkt frågan om du vil starta från skivan, svara då JA och sedan är det bara att följa instruktionerna. Tänk på att du kanske behöver din nyckel som finns på datorn, någonstans. Hursomhelst kan du ju aktivera inom 30-dagar. Prata annars med den du fick låna skivan av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du ska stoppa i skivan och starta om datorn, förhoppningsvis startar den från skivan,

i så fall får du direkt frågan om du vil starta från skivan, svara då JA och sedan är det bara att följa instruktionerna.

2. Tänk på att du kanske behöver din nyckel som finns på datorn, någonstans.

3. Hursomhelst kan du ju aktivera inom 30-dagar.

1. Yes, den startade ifrån skivan.

2. Windows nyckel sitter på undersidan utav datorn.

3. Vad menas med detta ?

Nu har jag fått fram nedanstående bild:

dsc07053m.jpg

...men jag blir osäker på vilket alternativ jag skall välja efter att ha läst igenom Venom's tips tråd:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/

...jag vill ju välja det alternativ som påverkar resten utav den redan befintliga instalationen så lite som möjligt :unsure:? :unsure:? :unsure:?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tas nyckeln emot, som sitter på undersidan av datorn, så kan du ju aktivera när du vill eller direkt om frågan kommer. Det var ett tag sedan jag installerade XP. Och ska du installera om XP så trycker du ENTER så klart, det första valet.

Ska du reparera befintlig OS så väljer du det. När inte Windows funkar eller startar, vilket det inte gjort för dig.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tas nyckeln emot, som sitter på undersidan av datorn, så kan du ju aktivera när du vill eller direkt om frågan kommer.

Det var ett tag sedan jag installerade XP.

Och ska du installera XP så trycker du ENTER så klart, det första valet.

Efter det att jag satte in CD'n så har jag hittils inte fått någon fråga om XP nyckeln :wacko:

Jag har ingen aning om jag ska installera XP igen eller inte,

Det jag är ute efter är ju att kunna gå förbi mitt uppstartsproblem så att jag kommer in i datorn och sedan kan göra en systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...