Gå till innehåll

Efter Windows egen Diskrensning så startar ej datorn ? [LÖST]


2stroke

Recommended Posts

1. Om du ska installera eller inte, vet bara du själv, men normalt brukar man reparera, om inte datorn startar.

2. Har man en skiva med Operativet, så skall den användas till att starta datorn med, sen ger det sig självt.

1. OK, så du tycker med andra ord att jag skall välja alternativ 2 på den blå bilden ovan, Eller ?

"Tryck ned R om du vill reparera en Windows-XP installation med hjälp av återställningskonsolen"

2. Det här med att det ger sig självt... dit har jag inte kommit ännu.... *Vilsen* :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ok.. nu är jag med en stund..

Strunta i "Tryck ned R om du vill reparera en Windows-XP installation med hjälp av återställningskonsolen"

Tryck "Installera Windows xp.."

Nu kommer datorn att kolla om det redan finns en installation

Välj din installation om datorn hittar den.

Dvs du följer steg 1 i anvisningen tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i alternativ 2 , dvs. "Tryck ned R om du vill reparera en Windows-XP installation med hjälp av återställningskonsolen"

Tryck alternativ 1 , dvs. "Installera Windows xp.."

Nu kommer datorn att kolla om det redan finns en installation

Välj din installation om datorn hittar den.

När jag gör det så blir det så här :

dsc07055l.jpg

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn hittar hårddisken i BIOS, kan vi prova att reparera vi återställningskonsollen.

Det kan vara så att MBR är korrupt, dvs datorn hittar inte var startinställningarna på hårddisken finns... (enkelt förklarat..)

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

växla om till fliken INFO

Sorry, jag läste inte.. du har en hårddisk "Raid hdd1"

bläddra ner till RAID HDD1 och klicka där

'

Har du en eller två hårddiskar i datorn?? (fysiskt )

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

växla om till fliken INFO

Sorry, jag läste inte.. du har en hårddisk "Raid hdd1"

bläddra ner till RAID HDD1 och klicka där

'

Har du en eller två hårddiskar i datorn?? (fysiskt )

Vad jag vet så skall jag bara ha 1 hårddisk.

Flik 1.

Det går ej att bläddra ner till: RAID HDD1 : FUJITSU MVH2100BH

Flik 2.

dsc07057e.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i BIOS så att datorn hittar din hårddisk??

Men vakna nu pojkar, läs innantill på hans skärmdumpar. Som jag skrev i första inlägget gäller tydligen

Jag pastar in texten igen:

"Detta är ju hårdvarufel.

Datorn hittar inte kopplingen till disken/moderkort brukar det oftast vara på den gamla modellen...."

slut citat

Den fuji-siemensmodellen han har, är runt 8-9 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, säger du det så...

Men vad gör man åt felet/problemet ??

Du får ta ut disken och kolla den.

Är den trasig kan du montera en ny disk, och köra igång din xp-installation.

Är disken hel, så är ditt moderkort kass, troligtvis I/O -chipset.

ps: xi1500 serien kom 2004, din dator är tydligen 6 år, och det är gammalt nog.

övrigt har jag inget mer att tillföra, tyvärr. EOD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sent nu men kanske ni kan titta på detta imorgon Lördag.

Fann en länk med lite info om din dator Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526.

I länken står angivet att denna dator har 2st hårddiskar om 80GB vardera "varför möjligtvis Raid syns i bios"

Vi vet också från tidigare att XP normalt sett inte har medföljande drivrutiner till hårddiskar med utformning SATA vilket är efterföljaren till tidigare ATA eller P-ATA. Om jag minns rätt parallell och seriell ATA.

Ser ut som du skulle behöva en sån drivrutin för kunna fortsätta installationen ;)

Fujitsu Siemens AMILO Xi 1526 SATA Driver XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som information bara.. Det fanns modeller av Amilo Xi 1526 som hade två diskar monterade i en raid 1.

Eftersom det står Raid HDD1, kan man lätt anta att det finns en disk till... som troligtvis är trasig, eller lossad kabel etc, hursomhelst syns den inte.

Om det är så att det finns en trasig disk i datorn är alternativen få...

Installera om från början på en disk alternativt skaffa en ny disk till den trasiga och gör en ny raid.

@Opto.. visst behövs SATA drivarna (bra tänkt där), men inte än.. xp måste hitta disken först innan du kan installera drivrutinerna till den.

Man borde komma så långt som till tryck F6.. eller i vårat fall se den windowsinstallation som ska finnas där.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venom , Den där bilden känner jag inte igen !

...tänkte att jag även postar följande bilder ifall de kan vara till någon hjälp för er dataexperter:

När jag trycker TAB vid uppstart så kommer denna bild...

dsc07064g.jpg

Ibland när man startar så flimmrar även denna bild förbi i en ½ sekund ( men inte alltid )...

dsc07066mq.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd isåfall om allt slutar med Marion får rätt till slut.

Vi har hört de förut, brukar kallas för kvinnlig intuition :)

Om man får ställa en fråga, blev resultatet samma när datorn startas med Hiren's BootCD?

Den hittar inte disken den heller?

Övrig info - den mörka bilden i inlägg #43 ovan liknar POST skärmen.

När datorn kommit dit vid starten så genomförs en kontroll utav den hårdvara som finns tillgänglig för bios på datorn.

Står något angett om "shadowed", känner inte igen detta ifrån min egen Amilo men gissar dom delarna bara är dolda.

Den andra blå bilden inifrån bios visar tydligen storleken på disken i binär storlek varför den kan vara 100GB i decimalt format.

Blir alltid 2-3% mindre vid omräkning, likadant inuti Windows.

Du såg antagligen också hur man manövrerar inuti Bios med piltangenterna upp och ner, höger och vänster.

För gå vidare in till nästa inställning på markerad rad eller ändra inställningar så trycker man Enter och för backa tillbaka trycker man Escape.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd isåfall om allt slutar med Marion får rätt till slut.

Vi har hört de förut, brukar kallas för kvinnlig intuition :)

Jo pojkar, det finns en chans kvar.

Nån har gett han en dålig/gammal XP-version som är avsaknad av SATA-driver totalt, så man måste ladda in "StorageControll."

Laddas in via F6 i uppstart.. blaa bla osv..

På den länken du (optokopter) posta fanns V-raid, i den packen kan storage-kontroll finnas, se bifogad dump.

Och nej pojkar, på den tiden kallades "one-drives-dator" ibland för "RAID" - fråga mej inte varför. Lät väl häftigt kanske ;)

post-6485-0-31130200-1346513775_thumb.jp

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om man får ställa en fråga, blev resultatet samma när datorn startas med Hiren's BootCD ?

Den hittar inte disken den heller ?

Övrig info:

Den BLÅ bilden i inlägg # 43 inifrån BIOS visar tydligen storleken på disken i binär storlek

varför den kan vara 100GB i decimalt format.

Blir alltid ca 2-3% mindre vid omräkning, likadant inuti Windows.

2. Du såg antagligen också hur man manövrerar inuti BIOS med piltangenterna upp och ner, höger och vänster.

För gå vidare in till nästa inställning på markerad rad eller ändra inställningar så trycker man Enter och för backa tillbaka trycker man Escape.

1. Då jag fick tag på en Orginal Windows-XP skiva så har jag inte brännt ut den hära sk. Hiren Boot CD

...skall fixa det ---> Återkommer med detta.

2. Det går inte att navigera/manövrera i den BLÅ bilden i inlägg #43 ! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Då jag fick tag på en Orginal Windows-XP skiva så har jag inte brännt ut den hära sk. Hiren Boot CD

...skall fixa det ---> Återkommer med detta.

2. Det går inte att navigera/manövrera i den BLÅ bilden i inlägg #43 ! :huh:

Tror de skulle kunna va ett sätt & prova sig fram, att testa med den andra skivan också.

Har för mig du nämde i inledningen något om "komprimerade filer", det är inte så enkelt att diskverktyget råkade ta bort dessa drivrutiner för SATA som redan låg på disken.

I såfall kanske du har svaret där.

På svar 2, kommer du inte in på raden där de står Select Boot Array?

Tänker nu på valfrihet till att kunna ändra hur datorn startar. Vanligtvis kan man ändra mellan floppy (diskettläsare), nätverk, CD Rom och mellan installerade hårddiskar. Har du kunnat nå fram till något som liknar den typen av inställningar i de blåa bioset?

Möjligt han är inställd på kunna starta via CD annars hade nog inte XP installationen gått igång, men funderar på disken där om den går & få fram näst i ordningen efter CD Rom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...