Gå till innehåll

Efter Windows egen Diskrensning så startar ej datorn ? [LÖST]


2stroke

Recommended Posts

Gå till Fujitsu/Siemens sajt och ladda hem dessa driver som jag gulmarkerat,

lägg på USB (Jag tror att Amilo Xi1526 modellen klarar läsa från USB i uppstart).

OK, jag har laddat ner följande fil på ett USB minne.

Hur går jag vidare ?

drivrutiner.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

En fundering till..

Httar inte WIndows disken kan det bero på att SATA-inställningarna för disken står på AHCI

Starta, F2 in till BIOS, växla över till sata inställningarna och ställ in på IDE.

Starta om datorn, nu ska xp hitta hårddisken om den är hel och bara saknar drivrutiner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering till..

Httar inte WIndows disken kan det bero på att SATA-inställningarna för disken står på AHCI

Starta, F2 in till BIOS, växla över till sata inställningarna och ställ in på IDE.

Starta om datorn, nu ska xp hitta hårddisken om den är hel och bara saknar drivrutiner..

Under vilken flik i BIOS hittar jag detta ??

Jag har bläddrat mellan alla 7 flikarna, men hittar inget som står typ SATA eller IDE eller liknande !?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tror de skulle kunna va ett sätt & prova sig fram, att testa med den andra skivan också.

2. Har för mig du nämde i inledningen något om "komprimerade filer",

Kanske är det så enkelt att diskverktyget råkade ta bort dessa drivrutiner för SATA som redan låg på disken.

I såfall kanske du har svaret där.

3. BLÅ bilden i inlägg #43, kommer du inte in på raden där de står Select Boot Array ?

Tänker nu på valfrihet till att kunna ändra hur datorn startar.

Vanligtvis kan man ändra mellan floppy (diskettläsare), nätverk, CD Rom och mellan installerade hårddiskar.

4. Har du kunnat nå fram till något som liknar den typen av inställningar i de blåa bioset ?

Möjligt han är inställd på kunna starta via CD annars hade nog inte XP installationen gått igång,

men funderar på disken där om den går & få fram näst i ordningen efter CD Rom.

1. Måste bara få någon polare att bränna den åt mig då jag inte verkar kunna bränna den här hemma.

2. Mycket möjligt.

3. Nej, jag kan inte komma åt något på den sidan överhuvudtaget.

4. Nu är jag väl troligtvis ute och cyklar, men kan nedanstående vara något sånt ??

Kruxet är att det inte finns några alternativ att välja på...

dsc07071nk.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raden på sista bilden med fliken Boot där de står "Boot Device Prority" är intressant.

Vad händer om du trycker nedåt-pil så den raden blir markerad och ändrar färg?

Om den nu visar sig ändra färg så den blir markerad, vad händer om du nu trycker den stora knappen Enter?

Hamnar du då i en undermeny med namnet "Boot Device Priority", alltså en ny sida ?

Och isåfall, vad står de där?

CD skall ligga som första, hårddisk skall ligga som andra alternativ.

För att ändra ordningen, tryck Enter för plocka fram alternativ att välja mellan, använd upp och nedåt-pil för skifta mellan alternativen. När rätt val är markerat så trycker du Enter för aktivera alternativet.

Upprepar Citat:

Du såg antagligen också hur man navigerar inuti Bios med piltangenterna upp och ner, höger och vänster.

För gå vidare in till nästa inställning på markerad rad eller ändra inställningar så trycker man Enter och för backa tillbaka trycker man Escape.

Ett tillägg:

Banderollen nertill på skärmen har du ju som en bra förklaring, du kanske behöver köra med + och minus när du ändrar i menyerna. Glöm bara inte spara inställningarna innan du lämnar bios F10

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har laddat ner filen på ett USB minne.

Hur går jag vidare ?drivrutiner.jpg

1. Hittar du denna i menyn nånstanns, "om chipet", den skall stå på IDE, så underlättar detta.

2. Annars får du göra som jag skrev, ladda Raid-storage-drivern, vid install med F6.

1. Nej, någon sådan bild har jag ej sett.

2. Som jag tidigare skrev...

Jag har laddat ner filen och extraherat den samt lagt in alla 3 lösa filerna på ett USB-minne..

...Hur går jag vidare ?

Vad är det här med att trycka F6 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raden på sista bilden med fliken Boot där de står "Boot Device Prority" är intressant.

Vad händer om du trycker nedåt-pil så den raden blir markerad och ändrar färg ?

Om den nu visar sig ändra färg så den blir markerad, vad händer om du nu trycker den stora knappen Enter ?

Hamnar du då i en undermeny med namnet "Boot Device Priority", alltså en ny sida ?

Och isåfall, vad står de där ?

Banderollen nertill på skärmen har du ju som en bra förklaring,

du kanske behöver köra med + och minus när du ändrar i menyerna.

Glöm bara inte spara inställningarna innan du lämnar bios F10

Råkade av misstag trycka på ENTER på den numeriska delen utav tangentbordet och plötsligt kom detta fram:

dsc07073h.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade av misstag trycka på ENTER på den numeriska delen utav tangentbordet och plötsligt kom detta fram:

Det där är bootföljden.. låt den stå som den gör, det fungerar för dig.

Gör nu som så:

1. Lägg dom 3 filerna på en tom sticka, stoppa i datorn.

2 Bota igång på XP-skiva igen, på första menyn i uppstarten står det "klicka på F6 för installera..." - gör det.

Senare under installen kommer det upp en rad/fönster; "via-vt-raid..." blaaa.. blaa nånting

Så dessa filer du har på stickan är drivern/kopplingen till disken i "installation-mode"

Och du kan fortf. inte provköra disken utanför datorn så du ser att den är hel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är nu denna...

Har du något väldigt viktigt på din hårddisk, som du måste ha kvar?

Om inte är det enklast att börja från början med att blåsa disken helt och installera allt från början med rätt drivrutiner på rätt plats.

Nackdelen är att du förlorar allt som finns på disken, men du får ett bättre system.

Har du saker på disken du måste ha kvar, gå igenom BIOS och kontrollera varje flik, nu när du hittat num enter :) så kanske vi hittar den del där du ställer om till IDE disk istället för RAID.

Om du hittar den, hittar windows din disk och då blir det lättare att lägga till drivrutinen i efterhand för att sedan ställa tillbaka BIOS i sitt ursprungliga läge och du har förhoppningsvis allt i behåll på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör nu som så:

1. Lägg dom 3 filerna på en tom sticka, stoppa i datorn.

2 Bota igång på XP-skiva igen, på första menyn i uppstarten står det "klicka på F6 för installera..." - gör det.

Senare under installen kommer det upp en rad/fönster: "via-vt-raid..." blaaa.. blaa nånting

Så dessa filer du har på stickan är drivern/kopplingen till disken i "installation-mode"

Och du kan fortf. inte provköra disken utanför datorn så du ser att den är hel?

Nu har jag satt in både USB stickan och skivan vid uppstart och så fort den BLÅ sidan kom fram så tryckte jag F6,

men inget hände just då utan allt forsatte vidare tills nedanstående bild kom upp efter en stund:

dsc07074v.jpg

Är detta rätt ?

Hur går jag vidare/vad skall jag trycka på ?

- - - - - - - - - - -

Nej, tyvärr har jag ingen möjlighet att fysiskt provköra HDD'n utanför datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du något väldigt viktigt på din hårddisk, som du måste ha kvar?

2. Har du saker på disken du måste ha kvar, gå igenom BIOS och kontrollera varje flik, nu när du hittat num enter :)

så kanske vi hittar den del där du ställer om till IDE disk istället för RAID.

Om du hittar den, hittar windows din disk och då blir det lättare att lägga till drivrutinen i efterhand för att sedan ställa tillbaka BIOS i sitt ursprungliga läge och du har förhoppningsvis allt i behåll på disken.

1. Måste fundera på det... Men det första som kommer upp så här i huvet är ju det här med FOTON osv.

2. Ni får gärna guida mig var jag kan tänkas hitta dessa inställningar osv.

så skall jag se om jag kan hitta dem och om det går att ställa om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Måste fundera på det... Men det första som kommer upp så här i huvet är ju det här med FOTON osv.

Nu får du skärpa till dig lite, du håller på att formatera/installera över din info på din dator så allt försvinner. ;)

Och nu funderar du på om dina foton är viktiga?!

Du får köpa en sådan här extern usb-case för 2,5" SATA.

då kan du både plocka ut din bilder SAMT se om disken ens är hel.

Därefter kan du ha case/disk som back-up-disk. Ifall datorn är kass.

post-6485-0-37284700-1346585723.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet IDE AHCI skulle ligga under "Advanced"... men ditt bios är så gammalt att det antagligen inte är upplåst.

Det finns betydligt nyare bios firmware till din dator än den du har.

Om du inte kan pila ner till "RAID HDD1" och trycka enter för att expandera, så är Marios förslag i detta läget det smartaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du skärpa till dig lite, du håller på att formatera/installera över din info på din dator så allt försvinner. ;)

Och nu funderar du på om dina foton är viktiga?!

Ööööö.... självklart är FOTON viktiga !

Jag trodde att vi försökte att få igång datorn, .....inte i detta läget göra en ominstalation.

Eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet IDE AHCI skulle ligga under "Advanced"

... men ditt bios är så gammalt att det antagligen inte är upplåst.

Det finns betydligt nyare bios firmware till din dator än den du har.

Om du inte kan pila ner till "RAID HDD1" och trycka enter för att expandera,

så är Marios förslag i detta läget det smartaste.

Jag kan inte komma in i någon slags undermeny under fliken Advanced.

...Eller är det någon slags knapptryckning jag missar ?

Vad är FIRMWARE ?

Om det då finns sånt, går det att stoppa in i denna dator nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja ha något slags svar på inlägg # 64 !

När du väljer att installera har du ett allternativ att trycka F6 för att installera SATA, RAID eller SCSI-drivrutiner..

Först kommer:

post-2660-0-90478900-1346593044.gif

Där trycker du bara som vanligt på en knapp..

Sedan kommer:

post-2660-0-04465500-1346593199.gif

Och där ska du trycka på F6 för att lägga till dina SATA drivrutiner

BIOS Firmware = är den programvara som du uppdaterar din hårdvara (Bios chip) med.

Det kallas för att "Flasha" http://support.ts.fujitsu.com/Download/Showdescription.asp?SoftwareGUID=9F4FBFCA-1A9F-436F-99A8-7F1C332E604C

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ööööö.... självklart är FOTON viktiga !

Jag trodde att vi försökte att få igång datorn, .....inte i detta läget göra en ominstalation.

Eller ?

Nej alla förslag härinne pekar på ominstall, då försvinner din info.

1. Man kan sällan "reparera" en XP-install, i varje fall inte din krasch.

2. För att ens lyckas reparera en XP, måste du ha EXAKT samma utgåva av XP-skiva, och den har du inte.

Du får göra som Cecilia skriver, eller som jag tipsa om, köp en usb-case, kostar 150-200 kr.

Alla andra funderingar du har - kan du sluta älta om nu ;)

marion

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om tråden börjar bli aningen "vass" från vissa av våra medlemmar så verkar det ändå som att de senaste svaren du fått är de vettigaste. Dels för att det verkar vara åt skogen... men även för att risken att du kommer att "kladda till det" utan att egentligen ha en blekaste aning om vad du gör/gjort.

Detta skriver jag med ALL respekt för dig... inte meningen att nedvärdera på något sätt. Jag ser det utifrån att kunna rädda det du har på hårddisken innan du upplever ett "hoppsan-ögonblick"!

Personligen så ser jag tipset att skaffa ett externt USB-kabinett till den aktuella hårddisken är det absolut bästa alternativet för dig. Därifrån kan du förhoppningsvis sen rädda bilderna eller vilka filer du nu vill ha kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte hade tjänat på anlita någon som kunde vara med och assistera eller titta på datorn direkt på plats. Eventuellt lämna iväg den till någon som kan datorer och med adekvat erfarenhet göra en bra vettig bedömning om läget. Kanske sälja den i begagnat skick för en billig peng och skaffa en annan, exempelvis med Windows 7. Har du tur kanske någon då hade kunnat hjälpa dig i plocka ut dom filer som du vill behålla så behöver du inte kämpa med detta på egen hand. Ju mer tid man lägger ner desto dyrare blir datorn och då kan man hellre lägga dom pengarna och den tiden på en ny istället och något som gör en glad.

Så rekommenderar dig ta fram kaffebryggarn och lite fika och sedan bjuda hem någon som kan dom här grejerna!

:)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...