Gå till innehåll

Efter Windows egen Diskrensning så startar ej datorn ? [LÖST]


2stroke

Recommended Posts

Du får köpa en sådan här extern usb-case för 2,5" SATA.

då kan du både plocka ut din bilder SAMT se om disken ens är hel.

Därefter kan du ha case/disk som back-up-disk. Ifall datorn är kass.

Tänkte faktiskt på min egna diskar igår hur man ska komma in i dom och fortsätta kunna använda dom ett tag till så länge som dom nu håller. Har ett nätaggregat som är på väg & ge upp och moderkortet är väl inte mycket & satsa på heller så blir dags för skrot efter 9 trogna år :lol:

Har 3 PATA diskar som jag gärna vill kunna koppla upp mig till i nästa dator.

Såg man säljer flera olika modeller för ett par hundralappar och uppåt.

Den här gillar jag..Kombinerad PATA & SATA till USB

http://www.inet.se/produkt/8903255/usb-2-0-till-sata-ide-2-5-3-5-adapterkabel

Någon som vet vad de är för skillnad mellan 2,5" och 3,5", endast storleken?

Har själv bara kört med 3,5" diskar i alla tider.

Den du hade på bilden ser ut som den bör sitta placerad inne i datorlådan på en stationär.

Går kanske ha den liggande utanför bara man har en kabel också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Du får köpa en extern usb-case för 2,5" SATA.

då kan du både plocka ut din bilder SAMT se om disken ens är hel.

Därefter kan du ha case/disk som back-up-disk. Ifall datorn är kass.

Den här gillar jag..Kombinerad PATA & SATA till USB

http://www.inet.se/p...-5-adapterkabel

1. Förklara gärna för mig hur detta med EXTERN inkoppling utav en INTERN HDD på en annan dator fungerar ?

2. Hur får man HDD'n att fungera bara för att man kopplar den externt ?

3. Kan man sedan montera tillbaka den i LapTop'en och installera om Windows-XP på den ?

4. Jag har plockat ut HDD ur stationära datorer tidigare, men hur svårt är det att plocka ut en HDD ur en LapTop ?

5. Är alla LapTop HDD i storleken 2,5" ?

6. Kan ni experter föreslå någon extern enhet som jag skulle kunna köpa för mitt ändamål med minsta möjliga strul med inkoppling osv ?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Förklara gärna för mig hur detta med EXTERN inkoppling utav en INTERN HDD på en annan dator fungerar ?

2. Hur får man HDD'n att fungera bara för att man kopplar den externt ?

3. Kan man sedan montera tillbaka den i LapTop'en och installera om Windows-XP på den ?

4. Jag har plockat ut HDD ur stationära datorer tidigare, men hur svårt är det att plocka ut en HDD ur en LapTop ?

5. Är alla LapTop HDD i storleken 2,5" ?

6. Kan ni experter föreslå någon extern enhet som jag skulle kunna köpa för mitt ändamål med minsta möjliga strul med inkoppling osv ?

:unsure:

Svar 6. Du har en i länken som jag tipsade om. Består utav en adapter med USB anslutning i ena änden (tänkt att fungera som ett vanligt USB minne) I den andra änden (plast klumpen) där finns en anslutning anpassad för den typ av hårddisk som du själv har SATA. SATA kontakten som skickar överföringen av data är den lilla, vill man istället som i mitt fall koppla in en hårddisk med (IDE) även kallat PATA så använder man den långa kontakten på sidan av klumpen.

5. Skulle tro de ligger till så ja.

4. Att montera isär en bärbar dator är svårare än ge sig in i en stationär dator. Vidare är hårddisken som sitter i en bärbar väldigt mycket tunnare & ömtåligare med risk för andra saker som kontakter som kan gå sönder till andra delar när man börjar dela på allt sammans för komma åt hårddisken.

3. Ja mycket hänger på vetskapen i de läget om din hårddisk är fungerande. Du kan ju lätt ta reda på detta genom försöka starta datorn med t.ex den typen av Live CD som du förut fick erbjudande om. Genom starta datorn med Hiren's boot CD så kan man ganska enkelt kontrollera ifall CD'n klarar att få kontakt med vad som finns på disken. Kan den inte få kontakt med dina filer och mappar så är troligtvis hårddisken sönder om det nu bara rör sig om den och inget annat.

2. I svar 6 kan man med en sådan adapter få en fungerande hårddisk att funka ungefär som ett vanligt USB minne. Det enda som behövs är själva adaptern i ditt fall mellan SATA kontakten på hårddisken och USB kontakten på annan dator som fungerar. Förutom dataanslutningen så krävs också att hårddisken får ström i sin andra el-kontakt för kunna arbeta, medföljer efter vad jag förstått en nätadapter som man pluggar i väggen som löser den biten.

1. Du hittar svaren ovanför på frågan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Hur får man HDD'n att fungera bara för att man kopplar den externt ?

6. Kan ni experter föreslå någon extern enhet som jag skulle kunna köpa för mitt ändamål med minsta möjliga strul med inkoppling osv ?

Ta ett ganska skarpt kort på baksidan av laptopen å posta in här..

Titta sen på denna länk - köp en sådan. 199:- (du skall inte ha den dyrare som optokopter förslår)

http://www.inet.se/produkt/4902174/hd-kabinett-2-5-sata-till-usb-2-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. I svar 6 kan man med en sådan adapter få en fungerande hårddisk att funka ungefär som ett vanligt USB minne.

Det enda som behövs är själva adaptern i ditt fall mellan SATA kontakten på hårddisken och USB kontakten på annan dator som fungerar.

Förutom dataanslutningen så krävs också att hårddisken får ström i sin andra el-kontakt för kunna arbeta,

medföljer efter vad jag förstått en nätadapter som man pluggar i väggen som löser den biten.

3. Ja mycket hänger på vetskapen i de läget om din hårddisk är fungerande.

Du kan ju lätt ta reda på detta genom försöka starta datorn med t.ex den typen av Live CD som du förut fick erbjudande om.

Genom starta datorn med Hiren's boot CD så kan man ganska enkelt kontrollera ifall CD'n klarar att få kontakt med vad som finns på disken.

Kan den inte få kontakt med dina filer och mappar så är troligtvis hårddisken sönder om det nu bara rör sig om den och inget annat.

2. Hmmmm..... jag grunnar lite på är hur saker å ting funkar....

Om nu inte HDD'n startar i den befintliga datorn,

varför skulle den starta bara för att den är kopplad via en annan dator ( om den nu är hel såklart ) ?

3. Hiren's Boot CD skall omgående fixas fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar fråga 2. Eftersom din dator saknar drivrutiner för hårddisken i windows xp, kan med stor sannolikhet ett operativsystem som linux (Hirens boot), ha dessa integrerade.

Om hårddiskens filer syns med Hirens Boot, kan man antagligen rädda dina personliga filer dvs de som aldrig kan återfås, till annat medium.

Efter den operationen, kan man med gott samvete blåsa hela disken och göra en nyinstallation av xp.. inkl sata-drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din dator saknar drivrutiner för hårddisken i windows xp,

kan med stor sannolikhet ett operativsystem som linux (Hirens boot), ha dessa integrerade.

Om hårddiskens filer syns med Hirens Boot,

kan man antagligen rädda dina personliga filer dvs de som aldrig kan återfås, till annat medium.

Efter den operationen, kan man med gott samvete blåsa hela disken och göra en nyinstallation av xp.. inkl sata-drivrutiner.

1. Finns dessa med på denna ett par år nyare BIOS ?

http://support.ts.fu...A8-7F1C332E604C

2. En fundering...

Kräver inte en biosuppdatering en disketstation som man kan boota från ?

Någon sådan har ju inte denna LapTop.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Hmmmm..... jag grunnar lite på är hur saker å ting funkar....

Om nu inte HDD'n startar i den befintliga datorn,

varför skulle den starta bara för att den är kopplad via en annan dator ( om den nu är hel såklart ) ?

3. Hiren's Boot CD skall omgående fixas fram.

En av skillnaderna med köra disken via en USB kontakt (USB Port) är ju friheten i driva den och komma åt innehållet, jämfört med om en systemdisk sitter monterad i en dator där den gör sig beroende av andra saker som bios, moderkort, processorer, minnen m.m.

Det andra pluset är ju att vi då kopplar disken till ett helt annat operativsystem där vi på förhand vet att maskinvaran fungerar. Vad som inte fungerar och vad som fungerar kan ju vara en svårare gissning i system som vägrar starta sådär i största allmänhet, i detta läget finns ju trots allt en misstanke om saknade drivrutiner.

Chansen att du lyckas ansluta CD'n till hårddisken med Hiren's BootCD kan va något större än vad som kan vara fallet med använda en vanlig XP skiva vid installation. Särskilt i ett sånt här fall med SATA disk. Som extra bonus kan ju nämnas att med en sån här Live CD så gör man i princip samma sak som när man fysiskt kopplar in en hårddisk till ett USB uttag, skillnaden här är ju bara att du på förhand gör ungefär likadant men mjukvarumässigt istället med hjälp av en skiva.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dsc07078t.jpg

# Längst ner till höger sitter det en lucka med två små skruv, sen har du H-disken i handen.

# denna kopplas sedan in i ett usbcase, via en usb-kabel i din andra dator, vips har du tillgång till information.

Skulle sedan datorn vara kass, så kan du använda usb-disken som backup, kallas win-win

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas en version som är för cd...

BIOS Flash (ISO CD-Image) - AMILO Xi1526

Titta i Beskrivningen av filen (pdf-filen), alternativ 2 är den du ska följa

Pojkar, ni är för himla söta nu.

Ni skall utföra en diskräddning, på ett otroligt ackademiskt sätt.

För att lösa A, måste ni ordna B, för att komma åt problemet B, måste ni göra C.

Ni fullkomligt vägrar att ta till en liten stjärnmejsel till hjälp, utan allt skall göras via "program-drivers-Tbord"

Jag som tjej tar skruvmejseln utan att blinka. Pg.a mina verktyg kan jag t.o.m driva ett datorföretag med anställd personal. (tre killar + jag).

Mina bröder sa alltid: "Med ett järnrör kan du slå världen med häpnad".

Javisst, men jag valde sedemera att tälja guld med några få verktyg ;) Så underskatta aldrig en skruvmejsel.

Och förresten, vart är världen på väg, det finns knappt några hantverkare kvar, alla kan inte försörja sig genom att knacka på terminaler.

Mvh Marion VD IT-AB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pojkar, ni är för himla söta nu.

Ni skall utföra en diskräddning, på ett otroligt ackademiskt sätt.

För att lösa A, måste ni ordna B, för att komma åt problemet B, måste ni göra C.

Ni fullkomligt vägrar att ta till en liten stjärnmejsel till hjälp, utan allt skall göras via "program-drivers-Tbord"

Jag som tjej tar skruvmejseln utan att blinka. Pg.a mina verktyg kan jag t.o.m driva ett datorföretag med anställd personal. (tre killar + jag).

Mina bröder sa alltid: "Med ett järnrör kan du slå världen med häpnad".

Javisst, men jag valde sedemera att tälja guld med några få verktyg ;) Så underskatta aldrig en skruvmejsel.

Och förresten, vart är världen på väg, det finns knappt några hantverkare kvar, alla kan inte försörja sig genom att knacka på terminaler.

Mvh Marion VD IT-AB

Tur att du finns Marion..

Men som världen ser ut idag är alla människor inte lika duktiga som du.. så var snäll och sluta hacka.. det finns de som vill lära sig och som vill förstå annat än vad järnrör kan åstadkomma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se vad 2stroke har att förtälja - behållning av två veckors arbete :)

Om jag inte minns fel så finns här några till som har egen erfarenhet ifrån Fujitsu Amilo.

Kan väl beskriva min egen som ganska likvärdig bilden ovan men skiljer sig en aning vid hårddisken.

På min sitter enbart en liten öppning i gaveln på hårddisken som man får skruva bort i plast.

Därefter sitter en liten invikt stripe som man får pilla fram och hålla i, tänkt att fungera som ett litet handtag när man drar ut disken. Själva tejpen sitter fast i hårddisken.

post-10854-0-77422500-1347023590_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Vi får väl se vad 2stroke har att förtälja - behållning av två veckors arbete :)

[ LÖST ]

Datorn är nu igång igen !

Hämtade den igår ifrån en mycket stressad och upptagen men kunnig polare !! :)

Han har även gjort en system återställning till ett tidigare fungerande tillstånd.

...dock så upplever jag det som att den går långsammare än innan den började krångla :(

( Jag startar ny tråd om detta )

Stort TACK till alla de som engagerat sig här i tråden !

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...