Gå till innehåll

Datorn startar ej på grund av att filen c_850.nls saknas. Hur göra?


BertL

Recommended Posts

Så var det dags igen! Samma bärbara Dell D830-dator som i mina två trådar om återställningsskiva mm för någon vecka sedan. Den här gången är det filen c_850.nls som saknas i C:\WINDOWS\SYSTEM32\ och därför startar inte datorn. Någon som har instruktioner för hur detta kan fixas eller som vet hur man kan kopiera in en sådan fil från en annan dator? Har en annan likadan dator som köptes samtidigt och den här filen verkar vara oförändrad sedan installationen, så det är gott hopp om att det skall gå att kopiera filen.

Har kopierat filen till ett USB-minne som jag satt i den trasiga datorn, men jag verkar inte komma åt det. Kanske fungerar helt enkelt inte USB, kanske kommer jag bara inte åt den när jag står i windowsbiblioteket i dosprompten. Har glömt hur man byter bibliotek och går ut i roten. DOS var ju så länge sedan!

Ja, jag skall köpa en ny dator, har bara inte hunnit med det ännu!

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en xp cd som du kan starta på?

Om du har det:

Starta på din cd..

välj R för att starta återställningskonsollen

Välj lämpligt operativ.. (windows)

Skriv i lösenordet.. ibland är det bara en blank ruta (Enter).

Skriv: CD system32

Skriv: ren c_850.nls c_850.old

Skriv: expand d:\i386\c_850.nl_ c:\windows\system32 om d är din cd-spelare

skriv: exit

Starta om datorn..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råd! Hade för mig att det var cd\ utan mellanslag, så jag var nära! Det gick sedan bra att kopiera från USB-minnet. Men sedan uppstod andra fel när Windows skulle starta upp, utan att jag ens fick besked om vilken fil felet hänförde sig till, så jag tog ut hårddisken, kopierade över all information till den andra likadana datorn och beställde en ny. Nu är den datorn alltså historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...