Gå till innehåll

Något att klura på


Turbopump

Recommended Posts

Hej alla dataproffs. Jag har gjort en knepig upptäckt som jag inte förstår orsaken till. Jag har skapat en windows 7 installation på ett USB 3.0 minne. Jag har exakt samma installation på en dvd-skiva.

Om jag startar upp windowsinstallationen från usb-minnet, vilket går rasande snabbt på ca 10-15 sekunder, då frågar installationsprogrammet efter en saknad cd/dvd-drivrutin. Det går inte att komma förbi på något annat vis än att stoppa i windows 7 installationen jag har på dvd-skivan. Då letar installationsprogrammet en stund och hittar uppenbarligen det den söker för sedan går det att fortsätta med installationen som vanligt.

Eftersom jag har exakt samma installation på usb-minnet som på skivan så undrar jag, vad är det installationsprogrammet hittar på skivan som den inte hittar på usb-minnet? Vore intressant att veta om det är en särskild fil för då borde man ju kunna kopiera in den på usb-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag har skapat usb-installationen enligt konstens alla regler.

Det som "ställer till det" är att installationen sker via USB 3.0. Tydligen innehåller inte windows 7-installationen några USB 3.0 drivrutiner utan de måste man lägga till själv. Lösningen blev att ladda ner rätt usb 3.0 drivarna och packa upp dem. Därefter placerade jag dom i en mapp på en av de partitioner på hårddisken där jag inte tänkte installera windows. Det funkade inte att lägga dom i en mapp på usb-minnet för då hittade inte installationsprogrammet dom.

När installationsprogrammet frågade efter drivrutinen till cd/dvd-enheten så fick man bläddra sig fram till mappen med USB 3.0 drivarna. Frågan är varför installationsprogrammet frågar efter drivrutiner till cd/dvd-enheten när det i själva verket vill ha drivrutiner till USB 3.0.

Förmodligen kommer installationen till windows 8 att innehålla drivrutiner till USB 3.0 och då kommer inte problemet att uppstå -om man tänker installera det via ett USB 3.0 minne.

Edit: Man kanske kan slipstreama in drivrutinerna till installationsprogrammet med hjälp av Seven Lite

http://www.rt7lite.com/

Men det har jag inte hunnit testa ännu.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då svarar jag själv på mitt senaste inlägg. Nu har jag med hjälp av Seven Lite (förnämligt program) integrerat drivrutinerna för USB 3.0. och det funkade som jag hade hoppats. Nu flyter windows 7 installationen på som vanligt och fort går det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl inte ha betydelse om USB-minnet är 3.0 eller inte, man blandar ju dessa och för datorn funkar det oavsett 2 eller 3. Däremot finns det en drös av jättebilliga USB-minnen som inte håller måttet. Elgiganten hade ett på 8 GB för 99 spänn och det var som att allt bara blev sirap, så sakta gick det att flytta filer till det USB-minnet. Kingston är de bästa. Detta hette Werbatim och hamnade i skamvrån tillsvidare.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...