Gå till innehåll

Recommended Posts

Det är säkert många bland forumets medlemmar och andra som med stort intresse läser diverse artiklar på idg.se, och jag kan inte låta bli att indigneras å deras vägnar när jag läser artiklar av den här sorten. Det är ju inget direkt sakfel i artikeln, men varför skall man skapa genvägar som Microsoft redan har försett oss med?

Högerklicka på flaggan i meddelandefältet så hittar du en färdig genväg till Åtgärdscentret...

Man kan ju inte låta bli att undra hur länge idg:s "experter" skall få fortsätta att vilseleda de svenskar som söker information och gärna vill lära sig mer om sina datorer och deras användning.

Nu gör jag på inget sätt anspråk på att vara just "expert", eller att sitta inne med exakta svar på varenda fråga, men jag har å andra sidan den goda smaken att INTE skriva artiklar i ett av nätets största svenska teknikforum.

Personligen är jag för det mesta tillräckligt insatt för att kunna sålla bland de missuppfattningar, och ibland rena falsarier, som allt för ofta förekommer på idg.se, men jag är pinsamt medveten om att jag tillhör en minoritet i det fallet. Jag tycker uppriktigt synd om alla kunskapstörstande idg-läsare, som dagligen matas med rapakalja av den här sorten.

Jag blir i stort sett dagligen förbannad på någon eller några av idg:s skribenter på grund av deras erbarmligt dåliga journalistik och deras näst intill obefintliga källforskning. Många gånger är artiklarna inget annat än en dålig google-översättning av artiklar från det amerikanska moderbolaget. Det klart lysande undantaget är naturligtvis Jörgen Städje... jag håller inte alltid med honom, men han har bra koll på fakta och det är, eller bör vara, kärnan i all journalistik.

Jag skulle välkomna en debatt om det här, då jag i forumet ofta ser länkar och hänvisningar till just idg-artiklar. Ibland innehållandes rena felaktigheter. Skriv ett inlägg här på AoW när ni hittar felaktigheter i idg-artiklar... bara för att uppmärksamma oss andra på att "det här stämmer inte". Vidare kan den som orkar, skriva kommentarer i direkt anslutning till artiklarna, och där klargöra vad som är fel i förekommande fall. Själv tycks jag av någon oförklarlig anledning inte längre kunna kunna posta kommentarer på idg.se...

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycks jag av någon oförklarlig anledning inte längre kunna kunna posta kommentarer på idg.se...

Har du debatterat "för hårt" under artiklarna - och blivit bannad i smyg rent av kanske?

Övrigt håller jag med...

Jag minns tiden runt -95 när pc-bommen tog fart rejält.

På den tiden hungra alla efter "knep å knåp", och det var inte det minsta svårt att komma med "scoop", inte ens då kunde dom prestera.

"Pc für Alle" släppte en CD i varje utgåva, och den var lika "revolutionerande" varje gång - påstod dom ;)

jaja.. svunna tider ack ja...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till & från så skulle man väl kunna dra en parallell mellan dagens kvalité på kaffe som säljs i affärer med kvalitén på vissa marknadsförande artiklar som skrivs. Ganska likt om man jämför hur andra typer av tidningar använts frekvent sedan urminnes tider inom politiskt opinionsbildande syften. IDG med flera andra som publicerar allmän vett & etikett för datoranvändare fungerar grundläggande precis likadant i fånga läsarens intresse till bli en av oss. Och vad hittar vi högst upp i näringskedjan om inte Microsoft och Amerikanska bolags intressen. Kanske inte i alla lägen men i grund & botten så hamnar vi ju där till slut, annars hade inte dessa tidningar, bloggar & forum funnits idag. Syns och märks mer för varje dag som går om hur folk blivit mer rädda för förlora sina jobb och sina möjligheter till inkomst. Förut kunde var och en handla mer på egen hand, idag är journalister mer begränsade. Skulle vilja beskriva de i stora drag som en ny sorts lättköpt journalistik som inte alltid främjar läsarens bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag håller med e-son. Jag tycker IDG är totalt värdelöst, ändå dras jag dit för jämnan via någon länkning eller spännande rubrik. Väl där blir jag minst 9 gånger av 10 heligt förbannad eller tappar totalt hoppet för mänskligheten. Är det inte skevt och dåligt skrivet av en totalt värdelös ofta Applefanboy till skribent så är det något hjärndött inlägg bland kommentarerna. Jag har många gånger funderat på att registrera mig där för att kunna vräka ut min avsky över hur värdelöst de förvaltar den position och det "ansvar" de har som stor svensk Tekniksida. Jag har dock kommit till insikt att det inte skulle se ett dugg bättre ut än de andra kommentarerna där samt att IDG inte är värda att lägga den tiden på. Men tyvärr går det nog ibland ut över andra sajter som AoW då man kanske skriver något man inte borde här istället medans man är upprörd. Så tycker ni jag är ett jäkla kräk så ska ni veta att jag inte är det egentligen, jag har bara besökt IDG.se nyligen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det felaktigheter i någon artikel brukar det korrigeras. Men som alltid är datorer/teknik ett omstritt ämne. Det finns lika många åsikter som det finns individer/"expert" i ämnet datorer/teknik. Det är mer en regel att kommentarerna till olika artiklar når en icke acceptabel nivå.

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara på idg.se. Även Svenska Dagbladet har ofta en pro-Apple touch på artiklar och en mer negativ klang till Microsoft:

http://www.svd.se/na...jer_7453652.svd

Att läget är så kritiskt för Nokia är väl inte riktigt korrekt heller.

Bloomberg skriver ju att Asha serien är en succé:

http://www.bloomberg...meback-bid.html

Windows Phone är naturligvis viktigt men är bara en del av Nokias produktportfölj.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara på idg.se. Även Svenska Dagbladet har ofta en pro-Apple touch på artiklar och en mer negativ klang till Microsoft:

http://www.svd.se/na...jer_7453652.svd

Tidningsredaktioner använder oftast Mac, jo jag har jobbat där i den sekteristiska världen.

Åter till e-son och hans ursprungliga rubrik, IDG.se!

IDG.se levererar en braskande rubrik, allt utifrån lösnummerförsäljande journalistik.

Sedan en tunn/innehållslös och faktamässig felaktig artikel.

Oftast ingen källhänvisning, inga länkar.

Dålig journalistik, motsvarande vår skoltidning. :wacko:

Tycker dock att TechWorld utgör ett undantag.

Trevlig läsning ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...