Gå till innehåll

Ställa in datorn att låsa sig själv


Recommended Posts

Kan man ställa någon typ av timer så att datorn låser sig själv om ingen använder den på t.ex. 30 min. och det utan att ställa in att skärmen stängs av eller att skärmsläckare startar. helt enkelt. men ska kunna titta på film eller installera program/uppdateringar utan att windows låser men om man bara lämnar datorn utan att något görs så låser den? förstår ni hur jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm men enklast är väl ändå med en skärmsläckare, iaf i Windows 7 kan du välja på samma ställe där du ställer in skärmsläckare att "Återvänd till inloggningsskärmen" vilket borde betyda att datorn blir låst och skärmsläckare på. :)

Blir nog svårt att hitta ett program som kan urskilja om du tittar på film eller bara sitter och stirrar på skärmen, möjligtvis om det finns något program som göra samma sak som ovan fast som inaktiveras när vissa program körs.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är enklast helt klart. Men jag vill inte ha skärmsläckare som startar när jag inte vill för att jag Glömt stänga av den. eller att datorn sedan står för att jag glömt sätta igång den. och jag tänkte att om det går är nog detta forum rätt ställe att fråga på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är osedvanligt korkad men jag fattar inte vad som är problemet med att använda den vanliga skärmsläckar/låsningsfunktionen. Vad gör den som du inte vill, eller vad gör den inte som du vill?

Om jag inte fått det om bakfoten så startar den efter en viss tid om jag inte skriver eller rör musen. och det är inget problem om jag bara har den men jag vill att datorn ska låsa efter en viss tid och då blir problemet att jag måste skriva in mitt lösenord för att komma in igen. (jag använder inte enkla lösenord)

Jag har en önskan att kunna styra vad som håller datorn från låsning och vad som låter den låsa om det går att styra. :)

om det går så har jag inget emot att datorn går in i viloläge när jag önskar det och håller sig vaken när jag önskar det. :) Jag streamar ganska mycket film från nätet och har stängt av allt för att den inte ska sluta buffra filmen. Men barn som sitter vid datorn och aldrig stänger av så den står igång i timmar utan att någon sitter och som oxå sätter sig i tid och otid har gjort att jag vill att datorn gärna låser sig och går i viloläge eller stänger skärmen/startat skärmsläckare men när jag vill.

så nä. det är ingen korkad fråga. kanske mer dumt av mig att inte skriva detta i första inlägget. :)

Redigerad av ArvidH
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmsläckaren och strömsparfunktioner är två separata saker. Du kan ju sätta en tid för inaktivitet innan skärmsläckaren går igång (och då välja att låsskärmen ska aktiveras samtidigt) medans du kan sätta andra tider för strömsparfunktionerna. Att skärmsläckaren/låsskärmen aktiveras innebär inte att bakgrundsaktiviteter stoppas. Saker du streamar till/från Internet påverkas inte av det, däremot påverkas det såklart om ditt nätverkskort inaktiveras av någon strömsparfunktion.

Det finns kanske program som kan styra det mer i detalj än med Windows inbyggda funktioner, kanske det som länkades tidigare kan vara något. Men det är ju omöjligt att få datorn att veta vad DU vill om det är två identiska scenarion där du ena gången vill ett och andra gången vill något annat.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var mer att om jag vill att den ska strömspara vet jag inte hur jag ska få den att strömspara alltid förutom om jag väntar på att en film ska buffra. och nog tror jag att jag kan lösa mitt lilla ilandsproblem på annat sätt. men om jag inte frågar får jag inget veta. :P och efter som jag inte hittar någon inställning så frågar jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...