bobcat Posted September 8, 2012 Share Posted September 8, 2012 Hur kan jag gå tillväga för att nedgradera mitt win 7 till win Xp pro , har försökt men kommer bara till en skylt där det står att det inte går att hitta några hårddiskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted September 8, 2012 Share Posted September 8, 2012 kanske sata drivrutiner som saknas,man bör ha en xp-skiva med minst sp2 på mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted September 8, 2012 Share Posted September 8, 2012 Hur kan jag gå tillväga för att nedgradera mitt win 7 till win Xp pro , har försökt men kommer bara till en skylt där det står att det inte går att hitta några hårddiskar. Du får först titta på tillverkarens sajt, om det ens finns drivers för Win-XP. För c:a 1-3 år sedan tog de flesta tillverkare bort möjligheten att ens installera en XP. marion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobcat Posted September 8, 2012 Author Share Posted September 8, 2012 (edited) Har kollat runt lite men några drivisar till xp'n finns tydligen inte , jag behåller nog min win 7a men tack iallafall för tipsen. Får sättas som "LÖST" Edited September 8, 2012 by bobcat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenswe Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Marion: Jag har en fråga. Kan jag installera Win-XP på en modern dator med DDR3 minnen, dubbel kanal, jag använder i dagsläget Asus kort med trippel kanal DDR minnen. Jag provade att installera på ett asus kort som heter P6T Deluxe V.2 1333C9 minnen, i7 920 processor, men XP kändes ganska seg. Till saken hör att jag har kvar en hel del spel som inte fungerar med Win-7 pro. Och jag vill bygga ihop nått att köra XP med. Jag ser på Asus support sida att det finns en hel del drivrutiner att ladda ner till XP. Har du något förslag vad jag skall skaffa för grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Marion: Jag har en fråga. Kan jag installera Win-XP på en modern dator med DDR3 minnen, dubbel kanal, jag använder i dagsläget Asus kort med trippel kanal DDR minnen. Jag provade att installera på ett asus kort som heter P6T Deluxe V.2 1333C9 minnen, i7 920 processor, men XP kändes ganska seg. Till saken hör att jag har kvar en hel del spel som inte fungerar med Win-7 pro. Och jag vill bygga ihop nått att köra XP med. Jag ser på Asus support sida att det finns en hel del drivrutiner att ladda ner till XP. Har du något förslag vad jag skall skaffa för grejor. Okej, fick du även med dej; chipset & Memory QVL när du prova XP? Men jag fattar det som, så är din fråga vilken hårdvara du skall KÖPA, för att köra XP på idag? Vilka sple skall du köra på XP'n isf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Gamla hederliga XP, går ju utmärkt att köra gratis i VirtualBox och lite mer avancerat i VMware Workstation, som inte är gratis, men går att testa i 30 dagar. Själv blev jag såld på att köra virtuella installationer, genom en artikel här på forumet, som Andreas skrev för några år sedan. Om den artikeln finns kvar, vet jag inte, Till de som inte provat, säger jag bara: TESTA! https://www.virtualbox.org/ http://www.datormagazin.se/artiklar/programtips/20121023/virtualbox http://www.vmware.com/products/workstation/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Gamla hederliga XP, går ju utmärkt att köra gratis i VirtualBox och lite mer avancerat i VMware Workstation, som inte är gratis, men går att testa i 30 dagar. Själv blev jag såld på att köra virtuella installationer, genom en artikel här på forumet, som Andreas skrev för några år sedan. Om den artikeln finns kvar, vet jag inte, Till de som inte provat, säger jag bara: TESTA! Men det går väl inte att spela några mindre krävande spel via någon "Virtual" - det blir lagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Jag tänkte mest på frågan bobcat ställde i första stycket. Har man gamla prylar som det är svårt att hitta drivisar till, som kanske inte funkar i Win7, så går det utmärkt i en virtuell XP. Så tänkte jag. Har själv en gammal scanner, som inte går nåt bra i Win7, men i en virtuell XP, fungerar den som jag vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Marion: Jag har en fråga. Kan jag installera Win-XP på en modern dator med DDR3 minnen, dubbel kanal, jag använder i dagsläget Asus kort med trippel kanal DDR minnen. Jag provade att installera på ett asus kort som heter P6T Deluxe V.2 Prova att installera spelen i Windows XP Mode istället för att nedgradera till ett sämre och mer osäkert system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenswe Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 e-son: Windows XP-mode är inte avsett för spel. Det var ett sätt att hjälpa företag vid övergången till Win 7. Jag behöver inte "nedgradera mig" min Win 7 maskin skall vara kvar, tanken är att bygga en ny maskin för Win XP med moderna produkter så jag kan spela de krigsspel som jag spelade förut med min dåvarande amd-skolåda . Spelet som jag i huvudsak syftar på är SilentHunter 3 med modden GWX 3.0 och jag har en massa andra krigsspel som inte fungerar ihop med Win 7. Därför är min fråga, vilken hårdvara skall jag införskaffa till ett bygge för Windows XP. Jag har funderat lite på AMD, ett moderkort med dubbel minnes kanal. När jag testade Asus kortet P6T Deluxe V2 så använde jag den medföljande skivan med drivrutiner, samt hämta en del hos Asus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 (edited) Hoppar in lite,, dagens hårdvara som sådan fungerar med Xp, men du kommer gissningsvis att få problem med grafiken/grafikkort med gamla spel, men det beror på hur spelen är kodade. Eller det kanske går att få tag i något dåtida "High-End" kort som ska fungera med spelen, hur AMD grafikkort fungerar eller om det finns moddar som fixar sådant känner jag inte till.Har själv haft problem vid uppgradering av Nvidia kort och Bink-Video som ingår i en del gamla spel, sedan kan Starforce-drivers ställa till problem om man vill köra gamla spel på nya system. Det bästa är nog att kolla runt på olika "Överklockningsforum" och se vad som kan fungera, och det finns säkert en hel del här på forumet som spelar gamla spel också. Vet inte om du har Xp-64 eller 32 bit, men det är nog lättare att hitta drivrutiner till 32 bit och bygga en "Low-End" burk för spel ? Edit : Det kan även uppstå problem med Multi-Core CPU'n, Pentium 4 eller AMD's motsvarighet är kanske att föredra eller det kanske går att "underklocka" dagens hårdvara för att motsvara spelens hårdvarukrav. Edited April 4, 2013 by jarru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts