Gå till innehåll

Låsa Favoriter [LÖST]


Manneman

Recommended Posts

Har ett delikat problem...

Jag använder jobbdatorn hemma en hel del. Många av mina favoriter i Windows 8 IE10 härstammar till jobbet och jag är inloggad på flera av dessa sajter. När jag kommer hem med datorn och den står påslagen så händer det att frun tar datorn när den är ledig och...

För att det inte ska blir något kladd så skulle jag vilja låsa en underkategori bland mina favoriter... i detta fallet mappen "Jobb".

För ett tiotal år sedan så fans det ett program som fixade detta... man var tvungen att ange ett lösen så fort man ville ha åtgång till en specifik mapp bland favoriter. Detta program finns inte längre och det jag hittar av det på nätet så är det från nittonhundrafrösihjäl.

Finns det ett annat sätt att ordna något liknande?

Och NÄÄ... det är inte porrsidor eller liknande... jag vill bara inte att hon ska lyckas komma åt sidor som jag är inloggad på.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett delikat problem...

Mjoo, det var ju ganska delikat.. men låt inte mjukvaran stå över eran kärlek.

Eftersom du inte köpt en egen dator till din fru ;) Jag gav min kille en ny maskin häromdagen (vad gör man inte för jämlikheten i familjen)

Vad tror du om enkel öppen komunikation med din fru?

1. "Logga inte in på dessa sajter, för då krockar det för mig".

2. "Ge tusan att logga in på mina sajter"

Hade inte min kille lyssnat på dessa två budskap, så hade jag växlat in honom mot en påse morötter... eller nåt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

Ska kanske klargöra... Jag tänkte mig någon form av lösenordslås på mappen "Jobb" i favoriter...

Kom på en sak... Favoriter och dess underkategorier i IE är ju vanliga mappar. Kanske Folder Lock kan göra jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo, det var ju ganska delikat.. men låt inte mjukvaran stå över eran kärlek.

Eftersom du inte köpt en egen dator till din fru ;) Jag gav min kille en ny maskin häromdagen (vad gör man inte för jämlikheten i familjen)

Vad tror du om enkel öppen komunikation med din fru?

1. "Logga inte in på dessa sajter, för då krockar det för mig".

2. "Ge tusan att logga in på mina sajter"

Hade inte min kille lyssnat på dessa två budskap, så hade jag växlat in honom mot en påse morötter... eller nåt ;)

Varför är jag inte förvånad? -_-

Kort och koncist... kan jag låsa ut undermappar i Favoriter med eller utan tredjepartsprogram? Har sett flera alternativ som låser mappen men samtidigt döljer den. Jag vill ha det enkelt... klicka på en undermapp i favoriter och jag blir ombedd om ett lösenord. Mappen håller sig olåst tills dess att IE stängs.

Mario...! Min fru, min son och min dotter har egna datorer. För någon vecka sedan hamnade jag i en situation där jag lämnade datorn inloggad hemma. Jag var ute en kort runda och frun behövde snabbt dator för att betala en räkning. Min dator stog påslagen och hon passade på... jag klandrar henne inte. Tvärtom så hade jag för tillfället IE konfigurerat så att startsidan var jobbets hemsida, där jag alltid loggas på så fort jag öppnar webbläsaren... naturligtvis korkat av mig och detta är ändrat. Nu hamnade jag i en situation där hon såg känsliga uppgifter från jobbet som hon enbart får ta del utav om jag väljer att berätta i allt förtroende... detta var inte ett av de tillfällena. Jag har nu, som sagt, ändrat min startsida... Men jag skulle vilja ha ett alternativ för att INTE behöva förbjuda min fru eller mina ungdomar att röra datorn.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt en del på nätet idag och även provat några olika alternativ. Det verkar inte finnas något gör exakt det jag vill...

Det jag får möjligheten till är omständigt med tanke på alternativet. Som jag ser det nu är det nästan lättare att arbeta in att låsa datorn vid de tillfällen jag går ifrån datorn.

Tackar för de tips jag fått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg bara, skulle kunna tänka mig att det här programmet fungerar så som du beskriver, kostar en liten peng men går att testköra för utvärdering :) --> http://www.iobit.com...ted-folder.html

Den fungerar ungefär som de andra program jag testat, alltså att jag måste tillgå programmet för att komma åt låsta filer.

Tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...