Jump to content

andreas72
 Share

Recommended Posts

Hej!

Idag när jag skulle starta datorn så gick det plötsligt inte utan den kraschade med en blåskärm en bit in i Windows uppstartsprocedur. Försökte flera gånger att starta normalt med samma resultat. När jag däremot valde alternativet Startreparation och gjorde en systemåterställning så startade datorn normalt. Jag har inte installerat några program på sistone eller bytt någon hårdvara som skulle kunna förklara detta.

Jag tänkte nu att det skulle vara bra att ta reda på vad som orsakade detta problem genom att analysera dumpen enligt beskrivningen i denna artikel: http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html

Dock förstår jag inte vilken version av Windows Debugging Tools jag ska välja från denna sida:
http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463009.aspx

Det finns ju en hel hög varianter. Någon som kan guida mig rätt? Jag kör Windows 7 64 bit.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Om du behöver tyda felkoder så finns Windows error lookup tool

Specialiserat för alla dessa sifferkoder som annars inte säger någonting.

Typ 0x00000045 som jag misstänker hör samman med den vänstra siffer-spalten (offset) om man tittar på t.ex MBR med en hexadecimal editor, själva kompilerade maskinkoden helt enkelt som körs.

Mycket vanligt vid blåskärmar.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så noterade jag inte några felkoder, varför jag inte kan använda det verktyg du länkade till. Men nu gällde ju frågan artikeln jag länkade till, som jag antar borde kunna tjäna mitt syfte även fast jag inte skrev ned felkoderna. Dessutom kanske den metoden ger mer info än vad felkoderna gör?

Link to comment
Share on other sites

Det har ju hänt ett och annat sen den artikeln skrevs, nu finns det ju lite lättare sätt för en vanlig hemanvändare än att använda verktyg som är tänkta för programutvecklare. Jag föreslår att du använder BlueScreenView:

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det programmet förekommer i många trådar i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för det tipset Cecilia! Det var ju betydligt enklare än att följa artikeln. BlueScreenView ger följande information om dumpen:

=================================================

Dump File : 090912-26270-01.dmp

Crash Time : 2012-09-09 19:41:41

Bug Check String : IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Bug Check Code : 0x0000000a

Parameter 1 : 00000000`00000000

Parameter 2 : 00000000`00000002

Parameter 3 : 00000000`00000000

Parameter 4 : fffff800`02eb0174

Caused By Driver : ntoskrnl.exe

Caused By Address : ntoskrnl.exe+7f1c0

File Description : NT Kernel & System

Product Name : Microsoft® Windows® Operating System

Company : Microsoft Corporation

File Version : 6.1.7601.17835 (win7sp1_gdr.120503-2030)

Processor : x64

Crash Address : ntoskrnl.exe+7f1c0

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path : C:\Windows\Minidump\090912-26270-01.dmp

Processors Count : 8

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 271 112

==================================================

Verkar alltså som att en fil som har med Windows innersta väsen att göra blivit skadad. Det känns ju inte speciellt stabilt att detta kan hända bara utan vidare, inget strömavbrott eller liknande utan bara en normal avstängning av datorn gjordes innan problemet uppstod.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att filen är skadad plötsligt. Det kan vara en bug i kodbit som tidigare inte har använts eller ett annat program som använder sig av ntoskrnl på ett felaktigt sätt. I tråden http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/blue-screen-errors-several-times-per-day-windows-7/56316f0a-137d-4864-8f36-0468cf0f429d beror det på Norton.

Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något igår, dvs gången innan du fick uppstartsproblem?

Får du fram en lista i Bluescreenview där man ser vad som har förekommer i dumpfilen förutom ntoskrnl, typ som det rosa området i första bilden på http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html ?

Link to comment
Share on other sites

Installerade, avinstallerade eller uppdaterade du något igår, dvs gången innan du fick uppstartsproblem?

Får du fram en lista i Bluescreenview där man ser vad som har förekommer i dumpfilen förutom ntoskrnl, typ som det rosa området i första bilden på http://www.nirsoft.n...creen_view.html ?

Jo, jag får fram en lista men bara ovan nämnda fil är rosamarkerad, see bifogad bild.

Jag gjorde inga medvetna installationer eller avinstallationer innan uppstartsproblemet uppstod. Ingen Windows Update kördes heller. Däremot använder jag Norton och det är ju kanske inte så lätt att veta vad det har för sig i bakgrunden. Det uppdateras väl lite nu och då utan att man märker av det. Det jag funderar på är systemåterställningen som man kunde göra (och som jag också gjorde) när jag valde "Startreparation" vid uppstarten. Går det att se till vilket datum denna återställning gjordes? Man kunde ju inte välja några återställningspunkter utan det blev som det blev så att säga. Och borde systemåterställning ha hjälpt mer än temporärt om det var Norton som är orsaken? Jag tänker att ifall systemåterställningen tog bort någon uppdatering som orsakade kraschen så borde väl denna uppdateras hämtas igen av Norton efter uppstart, såvida Symantec inte har dragit tillbaka just den uppdatering som orsakade kraschen. Men så enkelt kanske det inte är :P . Nåja, det var ju skönt att det inbyggda verktyget "Startreparation" fixade problemet utan större insats från min sida denna gång. Jag var nästan säker på hårddisken eller någon annan hårdvara brakat samman totalt. Men det kanske är begynnande skador på hårddisken, enda kontrollen jag gjort är med programmet CrystalDiskInfo och det meddelade inga problem. Virus kanske också kan vara en orsak? Jag har i alla fall scannat med Norton och MBAM utan att hitta något.

post-6856-0-77294300-1347389624_thumb.jp

Edited by andreas72
Link to comment
Share on other sites

Systemåterställningen gjordes nog till den senaste sparade tidpunkten och du borde kunna få fram vilka tidpunkter du har här:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Du kan ju göra en fullständigare hårddisktest med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Du kan komplettera antivirusprogrammet med att skanna datorn online på t ex http://www.eset.com/onlinescan/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej Cecilia,

 

Nu har det hänt igen. Denna gång märktes att något inte stod rätt till redan när allting var "up an running". Jag hade nyligen tittat klart på ett program på svtplay och lät sedan datorn bara stå orörd en stund. Då hörde jag plötsligt att grafikkortsfläkten började varva upp lite, vilket den aldrig brukar göra om inget spel körs. Samtidig ändrades gränssnittet i Windows till ett enklare tema eftersom genomskinligheten i fönster försvann. Det blev alltså precis som när man avbockar "Aktivera genomskinlighet" under inställningar för fönsterfärg.

 

Jag startade då om datorn och precis som jag anade skulle den inte lyckas med omstarten utan fastnade med blåskärm. BlueScreenView visade att samma fil krånglade som förra gången (ntoskrnl.exe) och även denna gång löstes problemet genom att köra en startreparation med systemåterställning.

 

Jag gick aldrig vidare med djupare analys av hårddisken förra gången eftersom jag hoppades att det skulle vara en engångshändelse. Nu när det problemet upprepats skulle det förstås vara bra om det gick att komma en bit längre i felsökningen av vad som kan orsaka detta problem.

 

Jag gick in på sidan du länkade till ovan angående hårddiskverktyg men förstår inte riktigt vad den försöker länka till när det gäller Samsungs hårrdiskar. Där finns både något som kallas för ES-Tool (The Drive Diagnostic Utility) och HUTIL (Diagnostic Utility for New Drives). Beskrivningen är dock identisk för båda dessa verktyg och de länkar också båda bara till en generell plats på Samsungs hemsida. När jag klickar runt där hittar jag något som heter SeaTools. Tror du att det är det rätta verktyget att använda och att ES-Tool och HUTIL är något som utgått?

 

Sedan undrar jag om den minnesdiagnostik som ingår i Windows 7 duger för att testa minnet eller om man bör köra något bättre test?

 

Link to comment
Share on other sites

Seagate har köpt upp Samsungs hårddisksavdelning och jag antar att SeaTools har uppdaterats för att hantera gamla Samsungdiskar, så pröva med SeaTools for Windows, någon "Long test" eller liknande.

 

Minnestesten i Windows 7 är som standard väldigt kort. Sidan http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786 beskriver hur man ändrade det i Vista för att testen skulle kunna gå i flera timmar (t ex en hel natt). Men om du inte hittar hur man gör det i Windows 7 föreslår jag att du använder ett fristående program t ex Memtest86: http://www.memtest.org/
 

Link to comment
Share on other sites

Tack Cecilia! Jag körde Memtest under några timmar och den hittade faktiskt ett fel under den tiden. Så nu känns det kanske som att det kan finnas en förklaring till krascherna. Men det jag undrar över är ifall minnesfel kan ge krascher som inte går till sig efter en omstart? Jag måste ju köra startreparation med systemåterställning för att datorn ska gå att starta igen. Har inte testat hårddisken ännu.

Link to comment
Share on other sites

Windows inbyggda minnesdiagnostik var uppenbarligen inte tillräckligt lång för att felet skulle dyka upp. Visst kan man utgå ifrån att Memtest inte ger falsklarm, så det är 100% säkert att någon modul är defekt när ett fel rapporteras?

 

Jag har tyvärr 4 minnesmoduler installerade varav en av dem täcks av en fläkt till CPU-kylaren, så det kan kanske bli lite trixigt att bestämma vilken modul som är trasig. Om jag förstått manualen till moderkortet rätt så måste minnena dessutom sitta parvis i bestämda slottar så det går inte bara att ta ut en i taget utan man måste antingen ha 4, 2 (på 2:a och 4:e eller 1:a och 3:e slotten) eller endast 1 modul installerad. Jag vet dock inte om man brukar kunna stänga av Dual Channel Mode och därmed köra med valfritt antal och i valfria slottar. Kanske någon här som har koll på hur det brukar vara med den saken? Moderkortet är i alla fall ett Gigabyte P55A-UD4.

Link to comment
Share on other sites

Förutom att det är fel på själva minneskortet förekommer det t ex att det är oxid eller annan beläggning på kontaktytorna som orsakar dålig kontakt. Brukar försvinna när man tar ut och stoppar tillbaks kortet.

 

Jag har inte läst något om att stänga av Dual Channel Mode, tyvärr. Du får väl behålla det som sitter dumt till och byta mellan de andra tre på den plats som fungerar ihop med den täckta platsen.

Link to comment
Share on other sites

Hur länge tycker du att man minst bör köra minnestestet för att kunna dra någon slutsats kring om minnet är trasigt? Idag körde jag memtest igen med alla fyra moduler fortfarande på plats och då gick det två timmar utan fel (testet hann köras drygt 2 varv). Så det verkar vara väldigt sällsynt att felet uppträder, vilket säkert förklarar varför det trots allt är ganska sällan datorn kraschar.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara nyckfulla minneskretsar jag har i min dator eller så är det moderkortet som spökar, men jag ska börja köra över hela dagen så får vi se om minnesfelet uppträder igen. Har hittills bara kört några timmar under ett par kvällar utan att återskapa minnesfelet.

 

Återigen, stort tack för din hjälp Cecilia!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...