Gå till innehåll

Funderingar ang grafik för windows 7


PCGuiden

Recommended Posts

Då skall vi se då..... Det var väl egentligen bara ett ställe som gav mig huvdbry....

Mobile Intel®

915GM/GMS,910GML Express

Chipset Family

Ej Kompatibelt

En bit längre ner så står det följande:

Mobile Intel®

915GM/GMS,910GML Express

Chipset Family

Kompatibelt

Man blir ju lite smått konfunderad vad är det som gäller? Är det kompatibelt eller inte?

Vid annat försök att installera så funkade det inte att installera pga grafikdrivrutinerna...

Hur skall jag gå vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en hp nc6220 som vi kör windows 7 pro 32 bit på utan problem.

den har följande spec.

Chipset nc6220 model: Mobile Intel 915GM Express Chipset

Graphics nc6220 model: Intel Graphics Media Accelerator 900 with up to 128 MB of shared system memory

windows update fixade det mesta men om man vill konfigurera ytterligare så fungerade drivrutinen avsedd för vista för mig.

i windows 7 tyckte jag det räckte att kalibrera skärmen utmärkt med "skärmkalibreringsvertyget" som finns inbyggt i operativsystemet.

det gav utmärkt bild så jag avinstallerade intel drivrutinen då den var överflödig för mig.

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall vi se då..... Det var väl egentligen bara ett ställe som gav mig huvdbry....

Ej Kompatibelt

En bit längre ner så står det följande:

Mobile Intel®

915GM/GMS,910GML Express

Chipset Family

Win7 SP1 har den drivern med sig på skivan.

Skulle den missa, tankar du ner den här, inkl en walktrough:

http://laptop-driver.blogspot.se/2009/12/mobile-intelr-915gmgms910gml-driver-for.html

Men den dator du har såldes oftast med 512ram, max ram är 2GB vilket torde räcka.

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag har 1 GB i den nu

Skall ju inte ha den till några tunga saker bara lite orienteringsprogram, något annat skall det inte vara förutom det som följer med.

Win7 rullar okej på 1GB, (värre med vistan) - så då är det bara bara att sätta igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär fungerar ju inte windows AERO till intel 915GM/ GMS, 910GML EXPRESS. Jag har en hp compaq nc6220 med det grafikchippet som jag tänkte uppgradera till win7 och sökte förgäves efter en aero-drivrutin innan jag fick ge upp :P Men nöjer man sig med windows 7 basic-temat så fungerar det ju fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man håller på och ställer in grafik på bildskärmar så lägg en grej på minnet - LUT

I Windows 7 ska väl det här vara någorlunda åtgärdat men vill själv inte påstå det är perfekt.

Grundläggande orsaken till varför det ser ut som det gör ifråga om färgkalibrering beror nog

till viss del att man krånglade till detta i Vista, ett av dom dolda inbyggda felen som följt med.

Det betydde alltså man tidigare fick använda sig av speciella LUT-loaders i startögonblicket.

Tycker det är lite snålt tilltaget både vad gäller grafikinställningar som också ljudinställningsmöjligheter.

Genom det redan var på det här sättet i sjuan så har det också följt med till Windows 8 men i nyare form.

http://www.pusztaiphoto.com/articles/colormgmt/win7/default.aspx

http://www.imagescience.com.au/kb/questions/110/Calibrating%20Dual%20Or%20Multiple%20Monitors

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Statcounter över skärmupplösningar så verkar 1280x800 vara på väg ner i användning tillsammans med några övriga. Inte säkert man satsar lika mycket på just den upplösningen när man tillverkar nya drivrutiner.

Sen är det nog vanligt de kan va knepigt på vissa datorer & få grafiken till & stämma när man byter OS eller bygger själv.

Allra bäst resultat får man ju oftast när man skaffar hela paketet färdigt & förinstallerat, då är allting testat & klart från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Statcounter över skärmupplösningar så verkar 1280x800 vara på väg ner i användning tillsammans med några övriga. Inte säkert man satsar lika mycket på just den upplösningen när man tillverkar nya drivrutiner.

Men kära Oppto, det handlar ju inte mode eller populäritet. ;)

Han skärm som är 3:4 skall ha en upplösning på 1280, annars stämmer inte propotion.

Jag tror han bara kommer upp i 800x600 som default-vga, då drivern inte laddas.

Dock visa jag pc-guiden var/hur han hämtar drivrutinen, men han verkar inte läsa tidigare råd?!

Jaja.. jag utgår ur sortimentet för denna tråd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...