Gå till innehåll

Norton Internet Security 2013


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Någon som vet.
Ser att jag har en ny produktuppdatering från Nis 2012 till Nis 2013. ( Norton Internet Security )
Måste man ta bort 2012 innan man sätter in den nya, är lite osäker just nu.
Mvh
Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info ang Nis 2013.

Jag uppgraderade mitt Nis 2012 till Nis 2013.

Testade sedan med att städa registret med CCleaner, tidigare med Nis 2012 kunde man då efter städning av registret lägga tillbaka registerposterna om man så önskade, men med 2013 gick det inte att återställa registerposterna, kom upp ett felmeddelande, kommer ej ihåg vad som stod.

När man väl tagit bort registerposter med Nis 2013 instalerat, så äterkommer hela tiden 3 st som ej går att städa bort, 1 st stod det Aktive x på, dom andra vet jag ej, kollade inte så noga.

Kontaktade Symantec om detta.

Har avinstalerat 2013, lagt tillbaka 2012 nu, och då funkar det igen,

Någon med samma problem ??

Ville bara infomera ang detta, så att ni som har Nis observerar detta.

PS, funderar på att ta bort Nis, och istället köra med microsofts eget Microsoft Security Essentials program, någon med erfarenhet av detta, bra eller dåkigt, räcker välan till för en normalandvändare hoppas jag.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ActiveX är ett tillägg till Internet Explorer. I detta fall gäller det troligen ett tillägg som hör ihop med Norton och som gör att du surfar säkrare genom att Norton kan spärra åtkomst till skadliga webbsidor eller något liknande. Det är väl något liknande med de andra registerposterna som återkommer och det hela visar väl att registerstädningsprogram inte är något att lita på utan de ofta kan få för sig att städa för mycket.

Varje ny version av ett antivirusprogram innehåller nya eller förbättrade funktioner för att bättre kunna ta hand om de senaste typerna av skadliga program.

Det är ju bara du som kan svara på hur bra och heltäckande skydd du vill ha. Det är väldigt stor skillnad mellan NIS och MSE när det gäller vilka funktioner som ingår. Om den huvudsakliga anledningen till bytet är att få något gratis, så varför inte Avast som i stort sett jämnt får bättre testresultat än MSE.

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/mayjun-2012/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt.

Men jag trodde att CCleaner städade försiktigt.

Dom som nu eventuellt laddar ner 2013, städar med CCleaner i registret, kommer då inte att kunna återställa registerposterna om dom nu vill, förutsatt att dom sparat ner dom.

Frågan är ju, behövar man spara registerposterna ?? Man kanske skall undvika att rensa registret.

Men det som förundrade mig, var att man tidigare kunde återställa registerposter med 2012, men ej med 2013, och sen undrade jag om det var flera som råkat ut för samma problem, om det nu är ett problem.

Ha en bra dag.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt.

Men jag trodde att CCleaner städade försiktigt.

Dom som nu eventuellt laddar ner 2013, städar med CCleaner i registret, kommer då inte att kunna återställa registerposterna om dom nu vill, förutsatt att dom sparat ner dom.

Frågan är ju, behövar man spara registerposterna ?? Man kanske skall undvika att rensa registret.

Men det som förundrade mig, var att man tidigare kunde återställa registerposter med 2012, men ej med 2013, och sen undrade jag om det var flera som råkat ut för samma problem, om det nu är ett problem.

Ha en bra dag.

Mvh

Lasse B

Jovisst, CCleaner är väl den mest försiktiga registerstädaren, men även den gör fel ibland. Jag tycker att man ska låta bli registerstädning om man inte har något uppenbart problem med registret.

Tack detsamma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentar till Cecilia:

Jo jag kör klart Norton tills licensen går ut jag, har ju betalt dyra pengar för det.

Tack Cecilia.

Jag kommer att fördjupa mig Cecilias förslag, sen tar jag egen ställning, och beslut vad som händer.

Vissa föredrar Norton, vissa andra gör det inte, det är opp till var och en att bestämma, sen kan man ändå vara öppen för andra förslag.

Forumert har ju bla uppgiften att ge förslag, att hjälpa till om så behövs, om jag inte missupfattat allt fel.

Ha det så bra.

För min del är detta ärrende nu löst.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS, funderar på att ta bort Nis, och istället köra med microsofts eget Microsoft Security Essentials program, någon med erfarenhet av detta, bra eller dåkigt, räcker välan till för en normalandvändare hoppas jag.

Har sedan en hårddiskkrasch för några månader sedan bara kört detta programmet och inga klydd än så länge. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara MSE och W7 brandvägg, samt en skanning av Mbam två ggr i månaden... hittills inga problem som inte kunde hanteras av dessa prog.

Tilläggas bör också att det finns brandvägg i routern också för att skydda de övriga i hushållet med windows xp som operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

NU snurrar det lite.

Har tagit bort mitt norton, strulat, trött på det nu, så nu åker det bort.

Tänkte köra Microsofts MSE.

Men vilket av dessa 2 program du skickat, rekomenderar du ??

Är dom på svenska, och kommer det att räcka med Microsoft MSE och något av dessa två ??

Båda är välan gratisalternativ ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall formatera om datorn, och blåsa bort den.

Laddade ner det du skickade, men skall göra om allt, men i nedre vänstra hörnet stod det köp nu ??

Men det är välan gratis ?? du skrev det.

Men klarar jag mig bra med MSE och detta som du skickade ??

Nu skall norton bort för all framtid.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För motsvarande ca 170 kronor "får" du en livstidslicens av betalversionen av Malwarebytes. Skillnaden på gratisvarianten och betalvarianten är att man i den senare får s.k. realtidsövervakning ungefär som med ett antivirusprogram.

M.a.o. programmet kan stoppa det onda innan det har etablerat sig i datorn. Går att använda som komplement till annat antivirusprogram men ersätter inte sådant.

I gratisvarianten får man nöja sig med att skanna datorn och därefter hoppas att programmet kan plocka bort det onda som redan kan ha hamnat i datorn.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Cecilia.

Jo du har så rätt, frågat det förut, är lite stirrig just nu.

Är ju inte ute på allt, så det var välab bara en allmän fråga, om man tror att man skulle klara sig med dessa två.

Självklart kan ingen svara klockrent på det.

Förutom MSE, är det andra programmet ett bra program ??

Mvh

Lasse B

Ha en bra kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...