Gå till innehåll

Ska slänga ihop en ny dator med SSD hårddisk. Vad behöver man tänka på?


Dwarfie

Recommended Posts

Hej!

Jag som ni ser i rubriken ska slänga ihop en ny dator. Tänkte använda mig av en SSD hårddisk till själva operativsystemet och sedan en SATA till övriga filer/spel/film mm.

Det jag hade tänkt att använda mig av är följande:

Intel® Core i7-2600 Processor

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB

Corsair SSD Force Series 3, 60GB 2.5"

Western Digital® Desktop Green 2TB

XFX ProSeries XXX Edition 750W PSU

XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 ( PCI.Express 3.0, "Black - Dual Fan -DD", DVI, 2xmini-displayPort, HDMI, 1000MHz )

CoolerMaster Storm Trooper

Plextor DVD±RW Writer PX-891SA (ska man satsa på en blu-ray brännare?)

Samsung 830 Series MZ-7PC128B - halvledarenhet - 128 GB - SATA-600

Vad tycker ni om detta? är det något man bör byta ut mot något annat?

Samt vad är det man ska tänka på när man ska installera operativsystemet på en SSD disk?

Är inte jätte insatt i allt detta, så är tacksam för så "enkla" svar som möjligt.

Jag vet ju hur man installerar operativsystemet till en "vanlig" sata disk, är det någon skillnad på detta mot en SSD?

Tacksam för alla svar jag får!

/Dwarfie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang installera på SSD disk. I dagens läge med nya diskar o nya operativsystem så behöver du inte tänka på någonting.

Trim funktionen sköter om det mesta på en ssd disk, De instruktioner som figurerar på nätet vad som ska stängas av mm. är ju några år gamla och gäller inte dagens hårdvara.

Har inte kollat i detalj på din hårdvara.Men det ser ut att vara bra grejer. Ska du ha 2 ssd diskar + 1 vanlig?

Har du verkligen användning av nån DVD? Windows installeras snabbast o enklast via USB.

Själv kör jag med win 8 på samsung ssd 830 128 GB och det är toksnabbt.

Startar på 9 sek. Ghostar om på 48 sek.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj en miss av mig där ang SSD diskarna, jag tänkte använda mig av samsungen + 1 vanlig, ang DVD:n så föredrar jag att använda mig av skivor. (användnings området är mest filmer och spel samt lite musik.)

Så skulle gärna ha med en DVD eller Blu-Ray läsare, Dock är frågan är det värt att satsa på en blu-ray spelare/brännare?

Samt ang installation av Windows via usb har jag aldrig tidigare utfört. Så hur går detta till? :blink:

Mycket tacksam för snabb respons! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB

Välj Samsung 4 GB, de är även billigare, kingstone är väldigt överreklamerat

vi byter ut kingstone alltför ofta, pga plötsliga blue-screens, och kommer ditt OS hantera 8GB?

Corsair SSD Force Series 3, 60GB 2.5"

Nej, nej.. SSD diskar går sönder de också.. välj Intel's diskar, det är billiga idag

Western Digital® Desktop Green 2TB

Undvik den disken, tveklöst, läshuvud går ofta sönder på dessa, och ju mindre disk du tar, desto stabilare

Välj gärna Samsung ist.

XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 ( PCI.Express 3.0, "Black - Dual Fan -DD", DVI, 2xmini-displayPort, HDMI, 1000MHz )

Nvidias kort är stabilare och snabbare rent generellt. Bråkar även mindre på TV-out

Plextor DVD±RW Writer (ska man satsa på en blu-ray brännare?)

Blueray är redan död i princip, välj en Optiroc kostar billigt, under 200:-

mvh marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marion

Skulle du kanske kunna länka till några bra exempel på de tillbehör du skrivit upp?

Samt så skulle jag gärna ha en relativt stor SATA disk då jag mer eller mindre redan fyllt min SATA på 1TB + 3/4 av min externa på 2TB.

Sen behöver jag väl mer än 4 GB för att få ut maximalt av ett 64bits operativsystem?

Och jag gjorde en miss ang SSD disken, jag tänkte använda mig av Samsung 830 Series MZ-7PC128B - halvledarenhet - 128 GB - SATA-600

Skulle gärna ha förslag på andra märken med ungefär samma storlekar, hellre än att byta till mindre.

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marion

Skulle du kanske kunna länka till några bra exempel på de tillbehör du skrivit upp?

Samt så skulle jag gärna ha en relativt stor SATA disk då jag mer eller mindre redan fyllt min SATA på 1TB + 3/4 av min externa på 2TB.

Sen behöver jag väl mer än 4 GB för att få ut maximalt av ett 64bits operativsystem?

Och jag gjorde en miss ang SSD disken, jag tänkte använda mig av Samsung 830 Series MZ-7PC128B - halvledarenhet - 128 GB - SATA-600

Skulle gärna ha förslag på andra märken med ungefär samma storlekar, hellre än att byta till mindre.

Tack för svar!

Öka storleken på SSD, mest för pengarna, använd dej av externa USB3 diskar (vilket du bygger själv, det blir bättre kvalité)

Det bästa är om du inte blandar interna SATA, du vet själv hur ofta du behöver tillgång till dessa.

Moderkortet du valt, klarar ju både USB3 (som är 10ggr snabbare) samt det snabbare gränssnittet SATA 6Gbps

# SSD Intel® SSD 120GB Intel 520 OEM 2.5"/6Gbps - c:a 900:-

# 2TB Seagate Barracuda® SATA 6Gb/s 7200rpm, ST2000DM001, 64MB - c:a 800:-

# Separata USB3 case..

jag tror du kommer köra med win7 x64 premium? Isf. hanterar OS'et 16GB, om du kommer ha nytta av det, är en annan sak.

men det är alltid en skön huvudkudde ;) ..samt minne kostar ju ändå inga större pengar.

post-6485-0-52918600-1347565463.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung SSD 830 serie ligger i topp på många forum och tester.

Första plats på prisjakt. Har även läst någonstans att den även har minst fel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=974936

Jadå, Samsung gör generellt bra elektronik, på många områden är dom helt bäst.

(det är samsung som gör komponenterna till iphone bl.a.. lite komiskt eftersom apple stämmer dom hela tiden.. haha)

Till saken om man kollar din länk till prisjakt, så får man ta det nypa salt, det är "fanatiska skitungar" därinne ;)

Flera säger att man skall RAID-nolla SSD, får att få upp prestandan, då blir värdena: 1050MBps read, 640MBps write.

Mao. man slösar bort en disk, samt kommer upp i farter som inte ens hjärnan eller övrig H-vara hinner med.

Det är samma sak när nördarna tycker man skall köra SSD i AHCI -mode , till vilken nytta?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske denna länk passar bättre: http://www.nordichar...ichardware.html

Vad jag vet så är de inte några "fanatiska skitungar" B)

Gällande omdömmen på prisjakt får man ta "experterna" med en nypa salt sa jag.

Som jag: Samsung gör generellt bra elektronik, på många områden är dom helt bäst.

Om inte jag minns fel, så satte Samsung sitt första avtryck i Sverige på 80-talet, då de lansera bra lågbudget Videobandspelare.

Idag tillverkar de bl.a följande enl wiki:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...