Gå till innehåll

Windows update fungerar inte till windows 98


david1234

Recommended Posts

Hej alla! Jag installerade windows 98 (nostalgi! :D) på en äldre laptop för att kunna köra ett gammalt spel som endast fungerar i 98! Tänkte att när jag endå var igång skulle passa på att uppdatera windows 98 men windows update bara "fastnar" och fortsätter att updatera sidan och inga uppdateringar kommer fram. Är det någon som har någon ide eller erfarenheter omkring detta? :D Lyckas inte hitta ngt på google! (Använder IE6 för att gå in på windows update förövrigt)

Mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Jag installerade windows 98 (nostalgi! :D) på en äldre laptop för att kunna köra ett gammalt spel som endast fungerar i 98! Tänkte att när jag endå var igång skulle passa på att uppdatera windows 98 men windows update bara "fastnar" och fortsätter att updatera sidan och inga uppdateringar kommer fram. Är det någon som har någon ide eller erfarenheter omkring detta? :D Lyckas inte hitta ngt på google! (Använder IE6 för att gå in på windows update förövrigt)

Mvh David

  1. Klicka på Start, Kör, skriv regsvr32 Dispex.dll i rutan Öppna och klicka på OK.
    Om åtgärden lyckas visas följande meddelande:
    DllRegisterServer i Dispex.dll lyckades.
  2. ATStarta om datorn.AT
  3. Anslut till webbplatsen Windows Update och kontrollera att du kan installera uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattade det när Microsoft la ner supporten för Windows 98 (2006?) så slutade Windows Update att fungera, däremot så kan man leta upp uppdateringar på Microsoft Download och t ex hitta http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=12970 men om alla uppdateringar går att hitta vet jag inte och det blir ju väldigt tidsödande att installera något tusental uppdateringar på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för svaren! Testade att göra det som Marion sade men det fungerade tyvär inte. Har microsoft lagt ned windows update helt för 98/me nu? Har för mig att man för några år sedan kunde gå in och hämta hem de uppdateringar som redan fanns där trots att inga nya släpptes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde win ME på en dator fram till hösten 2006 och supporten lades ju ned någon gång under sommaren 06 har jag för mig och man kunde fortfarande ladda ner de uppdateringar som redan fanns på win update hösten 06 så jag tror att win update fortsatte att fungera. Dock utesluter ju inte det att microsoft lagt ner det nu 6 år efter supporten upphört :) Hehe ja precis, det blir lite tidsödande att sitta och ladda ner tusen uppdateringar till win 98 på det viset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att kunna köra ett gammalt spel som endast fungerar i 98!

David, prova detta istället. Lägg in spelet på din vista/win7, högerklicka på startfilen och välj lite olika mode - se dump:

Ibland fungerar detta, inte alltid dock, värt ett försök så lämna gärna rapport :)

post-6485-0-78163800-1347578147.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, Har provat att köra spelet i XP och windows 7. Konstigt nog fungerade det bättre när jag körde det i XP och 7an UTAN kompabilitetsläge. När jag körde det i kompabilitetsläga för win 98 i XP och 7 så hackade spelet och fungerade inte alls bra. Spelet fungerar annars okej i XP och win7 med undantag att det kan krascha när som helst samt att det endast går att köra 2 matcher på raken innan et kraschar. Spelet jag kör är nhl championship 2000 (roligt att köra multiplayer) ;) Det är bara i 98 som jag fått det att fungera bra i (blev samma problem som i XP & 7 i windows ME). Si3rra, det är ju ett bra alternativ. Får ju dock som du sa installera en engelsk 98 isåfall. Annars fungerar det bra utan uppdateringar, det är 98SE jag kör så det är rätt ok. Använder det bara till gamla spel :) Tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...