Gå till innehåll

Återskapa filer för extern iomegadisk


OnTheRun

Recommended Posts

Hej!

Jag skaffade ssd-disk och satte igång att flytta lite filer från och till mina olika diskar. En backup på hela c: lade jag på min externa iomega-disk för att inte riskera något när jag gjorde mig av med den gamla windowsinstallationen på c. Allt fungerade felfritt (bortsett från att ssd-disken fryser ibland. Jag gissar att det är ett cashe-problem, men det har med största sannolikhet inget med den externa hårddisken att göra.) Under vanligt användande av datorn behövde jag plötsligt tillgång till lite bilder från backupen och skrev in lösenordet till krypteringen av den externa disken. Då får jag plötsligt meddelandet att "disken måste formateras innan användning" - som om den vore ny. Jag har varken kopplat ur eller rört denna disk sedan den fungerade senast.

Min fråga: Vad kan ha hänt? ..och kan filerna återskapas på något sätt? Krypteringen fungerar alltså som vanligt, men när lösenordet skrivits in och kontakten med disken upprättas så kommer endast meddelandet.

Det är rätt mycket dokument och bilder som på ett väldigt klantigt vis går förlorade annars.

Redigerad av OnTheRun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga: Vad kan ha hänt? ..och kan filerna återskapas på något sätt? Krypteringen fungerar alltså som vanligt, men när lösenordet skrivits in och kontakten med disken upprättas så kommer endast meddelandet.

Det är rätt mycket dokument och bilder som på ett väldigt klantigt vis går förlorade annars.

Några frågor, som handlar endast om problemet:

Är det en extern iomega-disk du vill åt, där backupen ligger som krypterad?

Visar den nån bokstav i utforskaren (som tom utan "stapel") (?) men påstås vilja formateras, menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor, som handlar endast om problemet:

Är det en extern iomega-disk du vill åt, där backupen ligger som krypterad?

Visar den nån bokstav i utforskaren (som tom utan "stapel") (?) men påstås vilja formateras, menar du?

Ja det är en extern iomega-disk där allt innehåll är krypterat. Det handlar inte om en konventionell backup, utan bara om några mappar med dokument och bilder.

När man ansluter disken dyker den som alltid upp som "CD Drive (G:) Iomega_CD. När man sedan kör krypteringsprogrammet "iomega encryption" som får kontakt med disken, och skriver in lösenordet kommer meddelandet jag nämnde upp. I vanliga fall dyker disken upp som (H:) och fungerar som en vanlig lagringsenhet. Det gör den nu också i utforskaren, men klickar man på (H:) så kommer ett felmeddelande: "H:\ is not accessible. The file or directory is corrupted and unreadable."

Redigerad av OnTheRun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en extern iomega-disk där allt innehåll är krypterat. Det handlar inte om en konventionell backup, utan bara om några mappar med dokument och bilder.

När man ansluter disken dyker den som alltid upp som "CD Drive (G:) Iomega_CD. När man sedan kör krypteringsprogrammet "iomega encryption" som får kontakt med disken, och skriver in lösenordet kommer meddelandet jag nämnde upp. I vanliga fall dyker disken upp som (H:) och fungerar som en vanlig lagringsenhet. Det gör den nu också i utforskaren, men klickar man på (H:) så kommer ett felmeddelande: "H:\ is not accessible. The file or directory is corrupted and unreadable."

Okej.. det är diskens läshuvud som är på upphällningen, dessa hittar inte "startsektorn" enkelt förklarat (jag pratar inte om MBR)

men det finns stort hopp, en fråga först bara:

På vilket sätt krypterar Iomega C:disken, består den av en stor "cab" -fil... har du sett filerna på iomega-disken, dess struktur, innan den gav upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. det är diskens läshuvud som är på upphällningen, dessa hittar inte "startsektorn" enkelt förklarat (jag pratar inte om MBR)

men det finns stort hopp, en fråga först bara:

På vilket sätt krypterar Iomega C:disken, består den av en stor "cab" -fil... har du sett filerna på iomega-disken, dess struktur, innan den gav upp?

Ärligt talat så vet jag inte hur den krypterar, men jag tror inte det är en stor cab-fil. Dåligt med svar - men jag är inte säker på vilket filsystem som används heller. Är det vad du menar med struktur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så vet jag inte hur den krypterar, men jag tror inte det är en stor cab-fil. Dåligt med svar - men jag är inte säker på vilket filsystem som används heller. Är det vad du menar med struktur?

Poängen är den, jag skall ge dig ett recovery-program, så man kan köra ut alla filer, för att lägga

på en frisk disk, sen kan det vara som så, att de krypterade filerna kan vara bunden ihop med styrkortet.

Dvs. elektroniken/styrkortet på disken, (om det är så, klarar vi inte detta här iaf...)..

Måste veta lite innan.

Iomega har mycket NAS-diskar, är det en sådan? Du får googla fram en bild om du inte vet.

Vad för typ av anslutnings-kabel använder du, Firewire, USB, Lan..?

Fundera även på vilket värde består bilderna av, jag vill inte lura dig genom att försvåra utskikterna för ett diskräddningsföretag, om du vill gå vidare. Och givetvis skall du inte använda/bråka med disken, då den går på sista versen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, usb. Här är den hos random återförsäljere efter googling: http://www.traxlink....95_5169737.aspx

Jag tänkte kolla läget och priser på några räddningsföretag imorgon.Det är väldigt svårt att väga en studentkassa mot ett abstrakt värde, men det är klart jag är redo att lägga ut en del pengar om det är riskabelt att försöka rädda filer själv. Jag har ingen koll på hur det fungerar med USB-diskar - om det ens går.

Redigerad av OnTheRun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, usb. Här är den hos random återförsäljere efter googling: http://www.traxlink....95_5169737.aspx

Jag tänkte kolla läget och priser på några räddningsföretag imorgon.Det är väldigt svårt att väga en studentkassa mot ett abstrakt värde, men det är klart jag är redo att lägga ut en del pengar om det är riskabelt att försöka rädda filer själv. Jag har ingen koll på hur det fungerar med USB-diskar - om det ens går.

Om du gör så här, så äventyrar du ingenting,

Diskräddningsföretag (vilket vi själva även sysslar med) kommer snuva dej på 6000-20.000 kr

Ladda ner "File scavenger 3.2" den är bra, och finns gratis på nätet.

Om du har EN disk i din dator, så kommer iomega uppträda som disk-1, välj den.

Sedan väljer du "long search" - du har stora chanser att återvinna dina filer.

Om inte annat stora pengar att spara.

post-6485-0-33116600-1347912521.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det skall jag pröva först. Jag var rädd för att prisbilden såg ut just så. Det skulle vara rätt katastrofalt för en studentkassa att lägga över 10000. Stort tack. Jag återkommer med rapport om hur det gick.

Glömde förklara för dej.

Programmet jag tipsa om bryr sej inte "startsektorn", vilket är problemet för din disk.

Utan det kör en slags "brute force". Du har stor chans. Går inte detta är dina läshuvud för dåliga.

och detta innebär att en diskräddning (byte av läshuvud) kommer kosta dig uppemot 20.000:-

(Viktigt: Du skall bara läsa från iomega disken, aldrig skriva)

Uppträder dina filer i programmet, återvinner du dessa till C: disken, överför sedan till en frisk extern disk.

Sen provar du din backup på nytt.

men lämna gärna rapport.. lycka till ny.. ;)

Marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att det är rättigheter som saknas, eftersom du gjort en ny installation av operativsystemet bilr det automatiskt en annan användaridentitet.

Prova först med att ta ägarskap över disken innan du kör filescav..

Eftersom datorn hittar disken är det inget fel där i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att det är rättigheter som saknas, eftersom du gjort en ny installation av operativsystemet bilr det automatiskt en annan användaridentitet.

Prova först med att ta ägarskap över disken innan du kör filescav..

Eftersom datorn hittar disken är det inget fel där i alla fall.

Kan så vara..

Eftersom han har får upp texten "disken måste formateras innan användning", så beror detta "sannolikt" på hårdvarufel i disken, Alltså: den hittar disken rent fysiskt, men klarar inte läsa från den.

Men som du sa.. det felmedelandet kan bero på rättigheterna, (att OS ger ger felskyltar har ju hänt förr)

Att sedan backupen är krypterad gör inte saken lättare, tyvärr, lås och crypt drabbar tyvärr alltid användarna själva.

Men han borde väl kunna bläddra/utforska diskens backup oavsett?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han får inte tillträde till filerna om man inte har rättigheterna till det.. det är ju enkelt att göra, så det borde gå ganska fort att kolla.. eller hur?

Det kan också vara att disken är fastlåst på fel plats (enhetsbokstav), och av den anledningen inte får tillträde eller kan läsas.. enkelt att fixa en sådan sak, bara att stänga av datorn, dra ut elkabeln och ev batteri från datorn samt trycka på startknappen så att allt töms. Sedan är det bara att sätta ihop allt (utom usb-disken) starta datorn, när den är startad, stoppa i usb-kabeln och se när den initieras igen. Har man tur, räcker det.

Ta Ägarskap i Win XP = http://support.microsoft.com/kb/308421

Win 7 = http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-permissions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm (Eng...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja.. Jättestort tack för hjälpen! Det gick att rädda precis allting, och därmed fick jag mig den bästa typen av läxa. När jag tagit tillräckligt med backuper på det här skall jag ge mig på att luska ut vad som faktiskt var fel med disken. Uppenbarligen är all data rätt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja.. Jättestort tack för hjälpen! Det gick att rädda precis allting, och därmed fick jag mig den bästa typen av läxa. När jag tagit tillräckligt med backuper på det här skall jag ge mig på att luska ut vad som faktiskt var fel med disken. Uppenbarligen är all data rätt ok.

Men hallå där.. du måste berätta hur du fick ut det?

Jag och Venoms spekulera om två olika teorier. Handla det om rättigheter, eller var disken trögläst?

Lite komiskt, hitta en annan identisk tråd, som denna, här:

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/941865-extern-harddisk-vill-formatera-sig/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå där.. du måste berätta hur du fick ut det?

Jag och Venoms spekulera om två olika teorier. Handla det om rättigheter, eller var disken trögläst?

Lite komiskt, hitta en annan identisk tråd, som denna, här:

http://www.sweclocke...-formatera-sig/

Det var väl det jag tänkte luska ut lite senare. Jag vill ta lite fler backuper innan jag gör något annat med disken.

Jag skaffade FIleScavanger och lät programmet göra en djupläsning av hela disken. Den dök upp som (H:) i vanlig ordning när jag skrivit in lösen till krypteringen och klickat bort frågan om jag ville formatera volymen, och det var inga större problem att hitta rätt disk i FileScavanger.

Läsningen tog uppemot 6timmar på sig och hittade då inte direkt det jag ville rädda - men det låg en stor mapp kallad "unknown" i utforskarträdet som FileScavanger skapade. När jag skulle rädda filerna kröp det fram att programmet inte tänkte rädda någonting större än 64kb om jag inte köpte en licens. Jag testade ändå för att se om de dokument och bilder jag ville åt alls kunde återskapas. Det kunde de - bortsett från att alla bilder var till 1/3 skuggade pga 64kb-begränsningen.

..så jag fixade en licens genom en bekant utan att stänga ned programmet. När jag räddade de aktuella filerna den andra gången (med licensierat program) så fick jag tag i absolut allting jag saknade. Jag hittade en instruktionspdf för programmet som jag skummade igenom, och där beskrevs ungefär mitt problem som ett exempelscenario.

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad om ett program kan återskapa ett helt filsystem. Det har jag ingen aning om hur det fungerar, och än mindre då jag fortfarande inte vet problemet med volymen

USB-disken har dock alltid dykt upp som samma bokstav, så jag tvivlar på rättighetsteorin.

Jag kommer ju inte våga lagra något viktigt på nämnd disk igen om den nu skulle fungera efter formatering, men nu när jag snart inte behöver vara rädd om informationen på volymen -kan man luska ut vad felet var då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa hårddisken med dess tillverkares testprogram för att ta reda på om den är dålig. Det är inte Iomega som har gjort själva hårddisken. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...