Gå till innehåll

Problem med Windows update


Robema

Recommended Posts

Ända sedan i Maj har jag haft problem med att hämta uppdateringar, när jag ansluter till Widows update får jag felkoden "Kod 80070005", det har fungerat under ett år innan.

Jag har förstått att det har något med behörigheten att göra vilket är lite konstigt eftersom det bara finns ett användarkonto på datorn och det är satt som administratör.

Provade att skapa ett nytt administratörs konto, men det blev samma resultat med det, min Windows verision är naturligtvis äkta och registrerad (Win 7 home premium sp1).

Har även testat att göra en ren omstart (enligt http://support.micro...om/kb/929135/sv) efter tips på Microsoft answers, men inte heller det hjälpte.

Någon som har en bra ide för vad jag kan göra, min Windows verision börjar bli väldigt "out of date"

Redigerad av Robema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta

Start -> tillbehör -> högerklicka Kommandotolken och välj administrativt läge

Skriv: net stop cryptsvc

Skriv: ren %windir%\system32\catroot2 catroot2_old

Skriv: net start cryptsvc

Skriv: Exit

Starta om datorn och testa Windows Update igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort det, men det var väl inte direkt något som berör det här problemet.

Datorn är konfigurerad för att uppdatera automatiskt, men både manuell och automatisk ger samma resultat (den försöker uppdatera automatiskt)

Fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Microsofts FIX IT sida och se om det hjälper.

http://support.microsoft.com/fixit/sv

Punkt 2: Åtgärda prestanda, fel eller krascher

Punkt 3: Diagnostisera och åtgärda automatiskt vanliga problem med Windows Update

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger snart upp!

Till att börja med så visar klockan rätt, och programmet Microsoft fixit hittade inget fel.

Föreslagna åtgärder i guiden som Venoms skriver om går inte att följa på grund av att angivna register nycklar och andra filer inte finns på min dator (ja, jag visar dolda filer), jag har inte ens mappen Windows Update.

Hur ska man förresten använda dom skript som finns i guiden, jag får bara fram en textfil när jag klickar på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni försöker, men tyvärr!

Körde verktyget för systemuppdateringar utan resultat (mitt problem finns inte heller i listan med fel som det kan åtgärda)

Laddade ner och körde safetyscanner, det tog två timmar att köra igenom men utan resultat.

Fler friska ideer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortsätter med http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/447-loes-problem-med-windows-update-och-automatiska-uppdateringar.html

Och laddar ner scripten till datorn. Spara scripten på C:\

För att köra scripten startar du ett kommandfönster i administrativt läge backa till c:\ och skriv scriptnamnet och tryck på enterknappen.

För att backa i kommandfönstret skriver du: cd \

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte följt alla länkarna i tråden, så jag vet inte om tipset om "Clean boot" är med någonstans. Här kommer det för säkerhets skull:

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning" (Vista), "Sök bland program och filer" (Windows7), resp. klicka på "Kör" först (XP). Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck! det här går inget bra.

Körde scripten enligt anvisningarna, det går bra till kommandot "net start wuauserv"

Det står systemfel 1058 "tjänsten kan inte startas. Anledningen är antingen att tjänsten är spärrad eller att inga aktiviteter är associerade med den"

Angående Cecilias tips kan jag säga att det var bland dom första åtgärderna som testades efter jag läst lite tips på Microsoft answers.

Även det resultatlöst som ni kanske gissat.

Tillbaks på ruta 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du installera sp1 för w7?

Om du stoppar i din W7 dvd och skriver i sökrutan: sfc /scannow

Vad händer... du kanske behöver starta om datorn..

Det som är tänkt att hända är att datorn skannar dina systemfiler efter saknade och ändrade filer.. hittar den något så byts de ut från din dvd eller läggs till om de saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit inne på dom tankarna, men problemet är att jag inte har någon Win 7 DVD (åtminstone inte med samma version).

Det är nackdelen med att köpa en märkesdator där allt är förinstallerat, man får inte med Windows på skiva. Det enda jag har är dom recovery DVD's som gjordes efter grundinstallationen, men jag förmodar att man återställer till grund konfigurationen genom att stoppa i en så'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...