Gå till innehåll

Kabeldragning


CGD

Recommended Posts

Jag har bytt upp mig på hemmabiofronten. Ny TV, blurayspelare, receiver och en mediaspelare. Alla vill ju vara uppkopplade till nätet. Det går att köra trådlöst men jag funderar ändå på kabel. Jag har tänkt mig en cat 6 för att klara megabitstrafik.

Först, hur lång kan kabeln vara? Det blir ju inte närmsta vägen kabeln måste dras utan vid väggar runt dörrar och fönster.

Sedan, kan jag dra en kabel från routern ut till vardagsrummet där allt står och dela upp kabeln till alla fyra med en switch?

Det är nog inte så ofta som alla dessa enheter kommer att ladda ner från nätet. Kabel istället för trådlöst för att det skall flytta bättre när jag laddar ner strömmande film i HD kvalité. Jag är intresserad utav den kommande HBO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cat 6 behövs inte utan der räcker bra med Cat 5e:

Cat 5e togs fram för att garantera att man klarar hastigheter upp till en gigabit per sekund, alltså 1000BASE-T även vid de sämsta förhållandena, dvs max avstånd mellan utrustningar 100 m varav högst 90 m får vara fast installerat nät.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/sv/wiki/Kategori_5-kabel

Cat 6 är för 10 Gbit/s.

Det finns ju vissa nackdelar med Cat 6 så det är ju onödigt att använda det när det inte behövs: https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Installation_caveats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmning är bra om det finns trådlösa telefoner, micro, lysrör musikanläggningar, hemmabio etc för att skydda signalen från störningar utifrån likväl skydda störningar mot andra delar inifrån.

Dessutom är det inte sååå svårt att få det snyggt, beroende naturligtvis på var du ska dra kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört TV:n trådlöst mot Internet ett tag genom en gammal D-Link DIR 615. Det är mest HD material från YouTube men det har fungerat helt bra. Kanske inte behöver kabel. Får se hur det blir när jag skall försöka köra riktig HD film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en NAS som streamar film till tvn, fast om jag kör trådlöst med alla optimala inställningar så fungerar det en halv min ca, sedan hackar det en stund och så håller det på..

Å andra sidan kan det bero på att jag inte har de bästa prylarna för trådlöst till tv heller :rolleyes: 54mbit i ps3 som tar emot, så det är tråd för min del som gäller.. aldrig några problem.

Men i ett gammalt system med sura grejer så är det såhär det får bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...