2stroke Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Datorn är jätte seg och jag undrar om det verkligen behövs 48 stycken processer igång då datorn bara går på tomgång... ? Ser nedanstående processlista OK ut eller inte... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 12 processer hade jag i XP, inklusive ett säkerhetsprogram (2 processer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Det var extremt lite, JoWa Jag låg lägre än de flesta med ca 30 processer för 5 år sedan. Sedan dess har ju antivirusprogrammen blivit mer komplexa och uppdelade så 6-10 st sådana, som 2stroke har, är rätt normalt. 2stroke har väldigt många svchost igång, det är väl mer normalt med 4-6 i stället för 12, men svårt att veta varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Det var extremt lite, JoWa Optimerad för min användning av datorn. Många Windows-tjänster kan inaktiveras, om man vet vad man behöver och inte behöver. Angående många svchost, kan Process Explorer visa vilka tjänster som är igång i dessa processer. Håll pekaren på en svchost.exe i listan, så dyker en lista med tjänster upp. Sedan kan man ta ställning till om alla dessa tjänster är nödvändiga eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Det var extremt lite, JoWa Jag låg lägre än de flesta med ca 30 processer för 5 år sedan. Sedan dess har ju antivirusprogrammen blivit mer komplexa och uppdelade så 6-10 st sådana, som 2stroke har, är rätt normalt. 2stroke har väldigt många svchost igång, det är väl mer normalt med 4-6 i stället för 12, men svårt att veta varför. Jag tror Jowa har strippat ner alla tjänster via Blackviper. Så här ser det ut, denna gäller XP http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-xp-x86-32-bit-service-pack-3-service-configurations/ Jag har själv stängt ner tjänster förr i tiden, men kör man SSD-disk märker man ingen skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essob Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Jag tror Jowa har strippat ner alla tjänster via Blackviper. Så här ser det ut, denna gäller XP http://www.blackvipe...configurations Bra val av JoWa! Black Viper är vad som Microsoft för länge sedan skulle ha levererat. En lärorik sida för alla användare av MS operativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Har 51 processer igång på Windows 7 Ultimate, på en 4 år gammal Toshiba laptop, vilket inte verkar påverka hastigheten det minsta. Den är lika fräch och om inte snabbare nu, än den var som ny, då med Windows Vista Buisness. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Optimerad för min användning av datorn. Många Windows-tjänster kan inaktiveras, om man vet vad man behöver och inte behöver. Jo, jag inaktiverade Windows-tjänster också med hjälp av Blackviper, men nog ville jag ha t ex skrivaren igång, och jag tror inte att du fick in spoolsv på 10 processer. Vad kan du ha haft kvar? Bara System, services, smss, lsass, csrss, winlogon, explorer, två svchost, två antivirus är ju 11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Hittade en gammal dump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts