Gå till innehåll

Antalet processer vid tomgång... ?


2stroke

Recommended Posts

Det var extremt lite, JoWa :)

Jag låg lägre än de flesta med ca 30 processer för 5 år sedan. Sedan dess har ju antivirusprogrammen blivit mer komplexa och uppdelade så 6-10 st sådana, som 2stroke har, är rätt normalt. 2stroke har väldigt många svchost igång, det är väl mer normalt med 4-6 i stället för 12, men svårt att veta varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var extremt lite, JoWa :)

Optimerad för min användning av datorn. ;) Många Windows-tjänster kan inaktiveras, om man vet vad man behöver och inte behöver.

Angående många svchost, kan Process Explorer visa vilka tjänster som är igång i dessa processer. Håll pekaren på en svchost.exe i listan, så dyker en lista med tjänster upp. Sedan kan man ta ställning till om alla dessa tjänster är nödvändiga eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var extremt lite, JoWa :)

Jag låg lägre än de flesta med ca 30 processer för 5 år sedan. Sedan dess har ju antivirusprogrammen blivit mer komplexa och uppdelade så 6-10 st sådana, som 2stroke har, är rätt normalt. 2stroke har väldigt många svchost igång, det är väl mer normalt med 4-6 i stället för 12, men svårt att veta varför.

Jag tror Jowa har strippat ner alla tjänster via Blackviper. Så här ser det ut, denna gäller XP

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-xp-x86-32-bit-service-pack-3-service-configurations/

Jag har själv stängt ner tjänster förr i tiden, men kör man SSD-disk märker man ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimerad för min användning av datorn. ;) Många Windows-tjänster kan inaktiveras, om man vet vad man behöver och inte behöver.

Jo, jag inaktiverade Windows-tjänster också med hjälp av Blackviper, men nog ville jag ha t ex skrivaren igång, och jag tror inte att du fick in spoolsv på 10 processer. Vad kan du ha haft kvar? Bara System, services, smss, lsass, csrss, winlogon, explorer, två svchost, två antivirus är ju 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...