Gå till innehåll

Fönster skrollas upp och ner


CGD

Recommended Posts

När jag startade datorn i morse började den bete sig konstigt. Fönster i Windows eller Firefox har börjat skrolla upp och ner helt utav sig själva. Först trodde jag att något tagit kommande över datorn så jag koppla ur nät åtkomst och installerade en backup av mitt system. Men samma fel kvarstår. Så vad skall jag titta efter nu?

Öppna fönster riktigt hoppar upp och ner och om jag öppnar ett fönster där det finns inställningar så kan dessa ändra sig själva.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en vanlig stationär dator.

Först trodde jag att jag hade fått in något i datorn så jag installerade en kopia felfri kopia av systemet. Försökte sedan köra utan nätuppkoppling, men det hjälpte inte alls. Installerade då de senaste drivrutinerna till grafikkortet, vilket inte heller hjälpte.

Det var helt hopplöst. Så fort jag öppnade något fönster av vilket slag som helst så skrollades det ner till botten för att sedan för att sedan börja hoppa upp och ner. Bytte batteri i tangentbordet men det var inget fel på de gamla. Så det var bara att stänga av datorn som i praktiken oanvändbar.

När jag startade upp datorn senare på kvällen i går var problemet borta!

Men fortfarande vet jag inte varför det började och lika lite vet jag varför det slutade. Först var jag inne på något digitalt fel, virus eller liknande men senare trodde jag mer på ett mekaniskt fel i någon komponent.

Därför efterlyser jag andra som kan ha haft samma fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man råkar ut för missöden relaterat till möss är nog rätt så vanligt.

Det är ju även ett arbetsverktyg som används hela tiden, utsatt för påfrestning jämt & ständigt.

Märker man markören på skärmen t.ex börjar flytta på sig av sig själv så inte omöjligt där finns saker inblandat. Bl.a smuts och speciellt hårstrån som kryper sig in kan ju lätt ställa till det, kan ju då räcka med en liten vibration som påverkar. Särskilt då ifall man har optisk mus som känner av läget var den befinner sig gentemot underlaget. Vet man med sig att den varit med ett tag så kan man försöka rengöra den på insidan och montera isär den. Det är inte ovanligt om man har skrollhjul att t.ex hår lindar sig vid hjulaxlen och på många finns optiska avkännare som reagerar på vad som då finns framför sensorn, ligger nått där & fladdrar så kan de ge återverkan på funktioner.

Det är med största sannolikhet mekaniskt orsakat i detta fallet.

Som Venoms också var inne på så kan ju även nått ha hänt med styrenheter/kretskort och dess anslutningar om det nu hade rört sig om en bärbar då istället. Trådlösa funktioner kan ju också misstänkas om man använder detta.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en fortsättning på Opptos inlägg.. så föreslår jag en ominstallation av programvaran till musen.. (speciellt om det är Logitech), jag har själv haft fenomenet på min egen dator och det visade sig vara drivrutinsfel. Sedan kan det också bero på sändarens placering i förhållande till musen om det finns högtalare i omedelbar anslutning..(magnetfält).

Som en start, föreslår jag att du avinstallerar all programvara till musen och testar med Windows egna drivrutiner.. Jag vet att det inte är bra, men du märker om det blir skillnad.. eller om det är hårdvarufel. Om det inte blir skillnad, är det hårdvaran det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju varit något fel som uppstått med drivrutinerna. Jag har ett Microsoft trådlöst Elit tangentbord med mus. Gammalt men jag gillar det. Tog bort drivrutinerna och installerade om dem. Men som sagt det hjälpte inte.

Men när jag flera timmar senare startade upp datorn så var felet helt borta, precis lika plötsligt som det kommit och nu har jag ju använt datorn ett tag utan några konstigheter.

Den här typen av fel tycker jag inte om. De dyker plötsligt upp. Inget jag gör tycks hjälpa. Sedan plötsligt så är det borta. Det är sådant här som gör att jag undrar om det finns någon som kan fjärrstyra datorn och bara har lite roligt ett tag. Men det går ju inte att hitta några program som skulle kunna göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar avinstallera med Revo Uninstaller i avancerat läge och sedan köra ett program som rensar upp i registret samt starta om innan jag installerar på nytt. Men inte i felsäkert läge.

Fungerat bra hittills. Annars måste jag slå ett slag för program som Acronis True Image som gör en kopia av min system och programpartition. För en oförsiktig surfare som jag är det programmet guld värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen som körde på samma frekvens eller någon annan elektrisk mojäng i närheten som störde? Var väl något problem förr i världen när grannen bytte kanal så fick även grannen intill ett oönskat kanalbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen som körde på samma frekvens eller någon annan elektrisk mojäng i närheten som störde?

Var väl något problem förr i världen när grannen bytte kanal så fick även grannen intill ett oönskat kanalbyte.

Svarar CGD under dej.

Denna kringutrustning sänder på 2,4GHz bandet. Detta band är väldigt smalt, kort räckvidd, men otroligt stabilt, går inte att störa ut i princip.

Felet kan inte bero på felaktig drivers heller, som det spekulerades i.

Han är knappast hackad, isf skulle de tagit över hans dator i GUI -mode.

Summan av kardemumman, är att sändare/mottagare börjar bli instabilt och "stör ut" sig själv.

Man kan givetvis ta reda på enkelt vilken del som är är trasigt, men blir ointressant. Då keboard-mus-receiver säljs ihop

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar CGD under dej.

Denna kringutrustning sänder på 2,4GHz bandet. Detta band är väldigt smalt, kort räckvidd, men otroligt stabilt, går inte att störa ut i princip.

Felet kan inte bero på felaktig drivers heller, som det spekulerades i.

Han är knappast hackad, isf skulle de tagit över hans dator i GUI -mode.

Summan av kardemumman, är att sändare/mottagare börjar bli instabilt och "stör ut" sig själv.

Man kan givetvis ta reda på enkelt vilken del som är är trasigt, men blir ointressant. Då keboard-mus-receiver säljs ihop

Jösses Marion.. hur länge har du hållt på med datorer??

Har du aldrig råkat ut för drivrutinsfel till möss och tangentbord?

Speciellt trådlösa delar till Wxp har alltid haft problem med stabilitet, vissa mer än andra av alla tillverkare.

Och magnetfält stör alla sändare/mottagare oavsett frekvens. Det är bara effekten på resultatet som är annorlunda, men det blir inte mer här och nu.

Hoppas inte du tog illa upp.. det var inte meningen i så fall, jag bara häpnade över ditt uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses Marion.. hur länge har du hållt på med datorer??

Har du aldrig råkat ut för drivrutinsfel till möss och tangentbord?

Speciellt trådlösa delar till Wxp har alltid haft problem med stabilitet, vissa mer än andra av alla tillverkare.

Och magnetfält stör alla sändare/mottagare oavsett frekvens. Det är bara effekten på resultatet som är annorlunda, men det blir inte mer här och nu.

Hoppas inte du tog illa upp.. det var inte meningen i så fall, jag bara häpnade över ditt uttalande.

Jag häpna över ditt ;)

Det finns ingen drivrutin som påkalla att signalen blir "instabil" och skickar konstiga/felaktiga signaler, som framkallar detta "brus".

Antingen så fungerar signalen eller inte alls.

Om jag säger såhär, kanske du förstår:

1. Mellan sändare och mottagare FINNS INGEN drivrutin ens. Utan dessa är förinställda och synkade på fabrik.

2. Det behövs inte ens nån drivrutin till mottagaren för den skall fungera, utan bara bara 5Volt från/via PS2 eller USB.

3. Annars kan den inte fungera i DOS/install-miljö.

Drivrutin/programvara behövs endast för att få tillgång till alla "finesser"

Det är inte som att ställa in P3 på 99,35 FM-band och det skvätter över, om du nu trodde det.

Annars har jag hållt på med datorer sen jag var liten kicka ;) mina storebröder lärde mej ALLT *skojar lite*

edit tillägg:

På äldre stat-datorer förekommer det att trådlösa USB-board inte fungerar vid installen,

detta beror ofta på BIOS, USB ger ingen matning innan operativet är inne. Alltså drivrutinen för USB-rootnav.

PS2 finns det alltid ström på dock..

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett gammalt Microsoft Wireless Desktop Elite Tangentbord med tillhörande Wireless IntelliMouse Eplorer 2.0. det går att köra med både PS2 och USB men USB har alltid fungerat dåligt så jag använder PS2 kontakter. Tangentbordet och musen fungera utmärkt utan drivrutiner men helt utan finesserna.

Men det märkliga med felet är ju att trots alla saker jag gjorde så hjälpte ju inget. Men så plötsligt en gång när jag startade datorn så var felet inte där. Precis på samma sätt som när det plötsligt var där när jag en gång startade datorn. Jag tar upp det här för att se om någon känner igen felet och skulle kunna veta vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett gammalt Microsoft Wireless Desktop Elite Tangentbord med tillhörande Wireless IntelliMouse Eplorer 2.0. det går att köra med både PS2 och USB men USB har alltid fungerat dåligt så jag använder PS2 kontakter. Tangentbordet och musen fungera utmärkt utan drivrutiner men helt utan finesserna.

Just det, precis som framgår i mitt "tillägg" ovan, där har du halva svaret.

Varför det "buggar" på USB beror på att vissa/äldre USB-uttag ger för svag "power", i kombination med din sändare

kan börja dra mer ström med åldern. PS/2 har alltid en förmåga att mata stabilare.

En USB-port är på 5V / 500mA = 2,5Watt. Det är inte mycket precis. Vissa portar klarar avsevärt mer, vissa tom sjunker under 500mA,

Detta beror på m-kortsfabrikat i kombination med ålder. USB-uttag bak integr. på mkort, eller i lådans front skiljer också i styrka.

Dagens USB-tillbehör är mer strömsnåla, och USB matar lite mer power i "toleransen". Så den dagen du byter dator eller keyboard är förmodligen

problemet borta. Men jag anklagar fortf. kringutrustningen som boven i buggen. Nöjd så?

Jag har en fråga till dej.. var tusan håller e-son hus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu problemet är det som Marion säger.. vi förutsätter att det är så.. finns lösningen att köpa en http://www.dustinhome.se/product/5010144400/deltaco-usb-hub-7-portar-usb-2-0-vit/?s=c#intcmp=con_sel med egen adapter.. Naturligtvis finns det även på Claes O etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...