sakis Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Hej allihopa,har problem med min minidator,min fru har använt den, hon tryckte på nån knapp och allt var borta, jag ville om formatera den men det går inte,när jag startar formatering så står det så här (No drives were found. Click Load Driver to provide a mass storage driver for installation.) när jag gör det alltså går till Load Driver och Browse så ser jag hård disk som Boot (x:) men kan inte hitta driver till själva hdd,har försökt lada från Acer hemsida suport och downloads driver men funkar inte det heller, hur och vad ska jag göra, behöver all hjälp. MVH Tack till alla Om dator: Notebook PC, Acer Aspire One AO531h CPU Type: Intel Atom CPU N270 CPU Speed: 1.60 Ghz när jag är i BIOS så står det angående hdd så: HDD Model Name : None HDD Serial Number: ingen heller numer System Bios version: v0.3206 VGA Bios Version: Intel V1585 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Hej allihopa,när jag är i BIOS så står det angående hdd så: HDD Model Name : None HDD Serial Number: ingen heller numer Datorn hittar inte disken. Så här ser förutsättningarna ut. (X: skapas bara som temp/minne) 80% så är m-kortet trasigt, finns ett chip som heter I/O som sköter trafiken mellan disk/kort/brygga. 20% kan disken vara trasig. Kan såklart vara värt ett försök. Det finns två typer av aspire one serien. Har du tur sitter det en lucka i botten, men oftast så får du skruva isär hela datorn, då ser det ut såhär: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakis Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Datorn hittar inte disken. Så här ser förutsättningarna ut. (X: skapas bara som temp/minne) 80% så är m-kortet trasigt, finns ett chip som heter I/O som sköter trafiken mellan disk/kort/brygga. 20% kan disken vara trasig. Kan såklart vara värt ett försök. Det finns två typer av aspire one serien. Har du tur sitter det en lucka i botten, men oftast så får du skruva isär hela datorn, då ser det ut såhär: Okej Marion,så jag måste öppna den helt och om jag har tur att disken är trasig och inte M.kort vad gör jag då, ska jag ta bort den chip I/O och sätta igen tillbaks och se om det fungerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Okej Marion,så jag måste öppna den helt och om jag har tur att disken är trasig och inte M.kort vad gör jag då, ska jag ta bort den chip I/O och sätta igen tillbaks och se om det fungerar Du kan inte byta det, tror jag inte Det är löddat med en IR-utrustning, kallas reballing, se bild. Nope, som sagt, har du tur är det bara disken, annars bara att kasta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Alltså om hårddisken är trasig så löser man det genom att byta ut den mot en ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakis Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Du kan inte byta det, tror jag inte Det är löddat med en IR-utrustning, kallas reballing, se bild. Nope, som sagt, har du tur är det bara disken, annars bara att kasta.... Okej tack ska se hur det blir ska byta hdd och se om det hjälper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datordanne Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Har du testat att ställa om disken från SATA till PATA i bios? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sakis Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Har du testat att ställa om disken från SATA till PATA i bios? nej och vet inte hur gör man det,tror du det skulle hjälpa kan du skriva eller nån bild om hur man gör det tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts