Gå till innehåll

Nåt konstigt med nätagget


oswe

Recommended Posts

Hej jag har byggt ihop en dator grejerna är beställda på inet allt funkar bra men jag får ett konstigt ljud från nätagget som typ elektriskt och lite pip ljud om jag kör benchmark 3D program och spelar så får jag dom där ljuden i nätagget och när jag startar upp datorn jag har testa bytt en annan processor, grafikkort och nätagg men jag har inte testa med ett annat moderkort och det andra nätagget som jag testa med fick samma ljud som mitt nya nätagg vad kan jag göra åt felet nån som vet vad felet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag får ett konstigt ljud från nätagget som typ elektriskt och lite pip ljud om jag kör benchmark 3D program

Du skall få tips, Venoms hade svarat detsamma.

Får hoppas att inte ägaren av Inet läser detta, vi har festat ihop, för att knyta affärer ;)

Strunt samma, jag lindar honom runt mitt finger.

Det enda som är rejält med corsair's nätagg är det hutlösa priset, det räknas som mediokert skräp i min värld.

Orsak:

Det sitter högfrekventa drosslar (kopparspolar) som svänger upp till 100.000Hz, det är detta pip du hör, vid belastning.

Alltså spolen -arna kommer i självsvängning. Spänningen switchas sedan ner till -+5/12V för försörjning.

Du gör en egen analys såhär:

Lägg agget på bänken, skruva av kåpan, ofta 4 stjärnskruv, starta datorn och stressa den så det börjar pipa.

Ta sedan ett plastföremål och tryck på varje spole så märker du snart vilka som "väsnas".

Du åtgärdar felet:

Det finns två sätt, men jag rek. en limpistol och dränk spolen/arna med limmet (elastiskt). Eller så tar du såndär motorspray/lack

och sprayar på flödigt. Du får INTE ta vanlig billack, det är för mycket thinner i detta, och du kan lösa upp shellacken på spolarna.

Klarar du detta? Du skall också veta att du bryter garantin. Men att reklamera agget kan vara en jobbigare resa. Alt. får du samma problem.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag nej jag tänker inte öppna den själv men det där kan inte bero på moderkort eller nåt annat i min dator som gör att nätagget piper men det är inte alls så högt det blir mest på benchmark men inte på spel vad jag har hört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall få tips, Venoms hade svarat detsamma.

Får hoppas att inte ägaren av Inet läser detta, vi har festat ihop, för att knyta affärer ;)

Strunt samma, jag lindar honom runt mitt finger.

Det enda som är rejält med corsair's nätagg är det hutlösa priset, det räknas som mediokert skräp i min värld.

Orsak:

Det sitter högfrekventa drosslar (kopparspolar) som svänger upp till 100.000Hz, det är detta pip du hör, vid belastning.

Alltså spolen -arna kommer i självsvängning. Spänningen switchas sedan ner till -+5/12V för försörjning.

Du gör en egen analys såhär:

Lägg agget på bänken, skruva av kåpan, ofta 4 stjärnskruv, starta datorn och stressa den så det börjar pipa.

Ta sedan ett plastföremål och tryck på varje spole så märker du snart vilka som "väsnas".

Du åtgärdar felet:

Det finns två sätt, men jag rek. en limpistol och dränk spolen/arna med limmet (elastiskt). Eller så tar du såndär motorspray/lack

och sprayar på flödigt. Du får INTE ta vanlig billack, det är för mycket thinner i detta, och du kan lösa upp shellacken på spolarna.

Klarar du detta? Du skall också veta att du bryter garantin. Men att reklamera agget kan vara en jobbigare resa. Alt. får du samma problem.

Förvisso ett bra tips för felsökning... om garantin gått ut! Visst kan det vara kladdigt att strula med att returnera osv men det är det enda rätta.

Lägg agget på bänken, skruva av kåpan, ofta 4 stjärnskruv, starta datorn och stressa den så det börjar pipa.

Ta sedan ett plastföremål och tryck på varje spole så märker du snart vilka som "väsnas".

Och tipset kräver att man vet vad man pysslar med! Är man inte helt säker på vad man gör så ska man inte in och rota i ett nätagg, och definitivt inte när den är kopplad tills spänning! Jisses...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso ett bra tips för felsökning... om garantin gått ut! Visst kan det vara kladdigt att strula med att returnera osv men det är det enda rätta.

Håller med och han har ju gott om tid eftersom det är 7 års garanti. I övrigt kunde det vara intressant att få ett expertomdöme av dej Marion om vilka nätagg som inte räknas in i din värld av "mediokert skräp"?

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett svar som kan vara lite enklare att testa kanske, byt kabel på dina enheter en efter en, tillslut så hittar du den kabel som går till de felaktiga spolarna och pipet slutar.. (bravo Marion, klurit).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett svar som kan vara lite enklare att testa kanske, byt kabel på dina enheter en efter en, tillslut så hittar du den kabel som går till de felaktiga spolarna och pipet slutar.. (bravo Marion, klurit).

Tack Venoms. (Det såg ut som en doktorsavhandling när jag läste mej själv igen, skall bättra mej..)..

Men din idé var inte fel, dock är jag rädd för han inte kommer lyckas, jag tror det är så här:

Han har ett Gigabyte Radeon HD7870. Det sitter dubbla pci-e om jag inte minns fel.

Det är antagligen detta kort som drar mest, och får spolarna att gnissla - gissar på 250W.

Hans pci-e kontakter kommer nog direkt från agget?! Då blir det omöjligt att "byta lina"?!

Men sitter dom på en "adapter-skarv" så kan han fördela/låna andra kablar.

Till oswe, följ dessa kablar som sitter kopplat till ditt G-kort, finns det nån skarv?

post-6485-0-89979500-1349888935.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bygga ihop datorn efter när jag hade testa montera dator delarna utanför datorn jag har inte orka bygga ihop den igen

Jag hängde inte med nu - hur du mena?

Testa nu Venoms förslag genom att flytta om kablarna, du har iaf 50% att lyckas.

Du fråga mej om du skall behöva betala för att lämna in hela datorn för felsökning mot en kostnad, gör inte det..!!

Du får bara till svar "det finns inga fel, varsegod det går bra att betala i kassan".

Du skall ha på fötterna, vara säker, gör såhär:

Kör igång datorn med agget på utsidan, lyssna så du är säker, sen lämnar du in endast agget för utbyte mot ett annat. Det kostar inget.

Dräm det gärna i bänken så det ekar över hela butiken ;)

Säg: jag prata med två oberoende EXPERTER, ;) dom sa att drosslarna inte sitter fast tillräckligt, därav oljud. Ge hit riktiga prylar..!!

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle lättast tro att du laddar upp den på Youtube eller likande videotjänst och länkar den här, borde även gå via "lägg till media" i full redigering, men vet inte exakt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...