Gå till innehåll

Fråga, Lite Blandat.


Gå till lösning Löst av JoWa,

Recommended Posts

Hej.
Misstänker att min dator HP dv4-1210eo, har fått problem med hårddisken.
Körde programmet i datorn som HP har, Diagnostik, Primary Hard Disk Self Test.
När det återstår 37 minuter slutar den att testa, har prövat flera gånger, funderar därför i dag att köpa en ny dator.

Fråga 1, i dom nya sitter det bla, usb 3,0, kan man som jag som har usb minne på 2,0 andvända det uttaget ändå ??
Fråga 2 Skall man köpa med Intel Core ?? är det bäst, nu ser jag när jag tittar att väldigt många har generation 2, vissa med generation 3, kan det vara stor skillnad, förutom priset ??

Ja, om jag nu skaffar mig en ny, det blir då med Windows 7, så kommer jag säkert att ställa mera frågor på forumet.'

Mvh
Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Fråga 1, i dom nya sitter det bla, usb 3,0, kan man som jag som har usb minne på 2,0 andvända det uttaget ändå ??

Ja. Du får förstås nöja dig med USB 2-fart.

Fråga 2 Skall man köpa med Intel Core ?? är det bäst, nu ser jag när jag tittar att väldigt många har generation 2, vissa med generation 3, kan det vara stor skillnad, förutom priset ??

Jag skulle satsa på en i5: https://www.inet.se/...4ghz-ivy-bridge (Ivy Bridge = generation 3). Grafikprestandan är bättre än i generation 2 (Sandy Bridge) Med en sådan behöver du inget separat grafikkort.

Hos Inet kostar den nya mindre än den äldre: https://www.inet.se/...compare=5309986

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda datorn till, Lasse?

För det är ju det som bestämmer vad för dator som är mest prisvärd. Tycker du att din nuvarande dator är för långsam i något avseende, dvs behöver du något som är kraftfullare än den?

PS. Man behöver ju inte byta dator bara för att hårddisken är trasig, det räcker ju att byta hårddisk. Om nu hårddisken är trasig och det bara inte är kabeln till den eller oxid på kontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har löst sig, återkommer med hur jag löste det.

Men, datorn är nu formaterad, uppdaterade också till Internet Explorer 9-

Men ?? Internet Explorer är på engelsa, verktygsfält med mera ???

Hur får man den på svenska ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst nu.

I går fredag fick jag problem med disken, satt halva natten, panik i morse då jag var i behov av datan.

Kliver på tunnelbanani kista åker mot stan för att inhandla en ny, men plötsligt insåg jag att jag kanske skulle kunna finna en annan lösning.

Tänker längre fram satsa på en med Windows 8, och då var det onödigt att punga ut med några tusen.Tunnelbanan hem till kista, hämtar datorn och går ner till Kjell & Company,där har jag en bra kontakt med en av säljarna.

Lösningen.

Han hjälper till med att sätta in en ny disk: Siffrorna är heroglyfer för mig, men den hetter : SanDisk SD SSD x 120 GG25 ATA DEVICE.

samt att han ökade opp minnet från 3 till 4 a också, så i skrivandes stund, går burken som ett spjut.

Ang att IE9 inte var på svenska, var att när jag hade öppnat IE8, föreslogs det från Microsofts hemsida att uggrdera 8 till 9.

När jag sedan gjorde om det, och fick samma meddelane, klickade jag bara bort det och fortsatte att söka efter 9 an på Windows Uppdate.

Och då fick jag den på svenska.

Tack ni som la ner mycket jobb på att hjälpa mig.

Mvh

Ha en bra helg.

Nu stänger jag ner för i dag.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska du inte. Det brukar inte ens gå att starta defragmentering manuellt på en SSD disk.

Det kanske startar men så fort windows känner av att det är en SSD disk så upphör defragmenteringen.

I dagens läge med nya diskar o nya operativsystem så behöver du inte tänka på någonting.

Trim funktionen sköter om det mesta på en SSD disk, De instruktioner som figurerar på nätet vad som ska stängas av mm. är ju några år gamla och gäller inte dagens hårdvara.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en trimfunktion i windows som sköter om din SSD disk.

Du kan kolla så att det är aktiverat genom att:

Öppna Kommandotolken (CMD) "som administratör" och skriv (kopiera klistra in): fsutil behavior query disabledeletenotify

Svar bör vara 0

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat)

DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...