Ma-A Posted October 22, 2012 Share Posted October 22, 2012 Hej, Jag hittade inget passande tråd så jag skriver här: Jag har en Samsung laptop Q330 som jag har haft i lite över 2 år, som har fungerat utmärkt hela tiden. Senaste veckorna däremot har jag haft problem med att skärmen plötsligt blir svart och markören blinkar. Det går att flytta på musen men annars är datorn helt död och jag måste starta om den med tvång, antingen genom att ta ut batteriet eller bara med on/off knappen. Är det någon som vet vad det kan vara och vad jag kan göra åt det? Jag använder McAfee antivirus, om det nu är relevant.. Blir jättetacksam för all hjälp och tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 (edited) Hej & välkommen Skärmen svartnar men markören verkar fortfarande va synlig säger du. Hmm, där syns aldrig nått meddelande eller nån blåskärm som visar sig när detta händer? Som det låter så är det ett grafikrelaterat problem du råkat ut för, anknytning till grafikkort och eller tillhörande drivrutin. Att markören fungerar är ju positivt vad handlar om grafiken i hårdvaran. Låter då mer som knutet till mjukvaran isåfall. Har du provat & göra en ominstallation av drivrutinen? http://www.samsung.c.../NP-Q330-JA01US Klicka först länken "See All Downloads" och sen fliken "Driver" längre ner på sidan. VGA(Graphics) och man får välja själv beroende på om man har 32 alt. 64bitars operativsystem. Likadant ifråga om vilken version av Windows som sitter installerat. Prova så får du se om det hjälper:) Edited October 23, 2012 by Opptokoppter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 "Skärmen plötsligt blir svart och markören blinkar" kan också betyda att den inte hittar något att läsa ifrån, hårdisken i detta fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 (edited) Tänkbart kan också va överhettning till följd av dålig kylning pga strypt lufttillförsel som t.ex damm. Grafiken håller upp till en viss temperatur sen pallar den inte längre, troligt det är en mix av flera faktorer inblandade. Edit: http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%C2%AE+Chipset+Software+Installation+Utility Edited October 24, 2012 by Opptokoppter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mana Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 Hej, Tack för all hjälp! Jag har inte råkat ut för det på ett tag, men jag ska prova alla tips! Men om det är hårddisken som krånglar, vad gör man då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts