Gå till innehåll

Filer raderas vid omstart


AndySwede

Recommended Posts

Hej alla!

Säger direkt att jag själv inte sett detta problemet utan försökt lösa det åt mamma och pappa via telefon. Vilket inte har gått.

Detta problem uppenbarades igår då alla mappar på skrivbordet hade försvunnit, även en del program ikoner, som spel, poker osv. Endast dem ursprungliga ikonerna var kvar, typ papperskorg, explorer, firefox osv.

Även historiken i firefox var raderad och hade ändrat till ursprunglig startsida.

Jag bad mamma att lägga upp lite nya mappar på skrivbordet samt ändra startsida på firefox, men allt raderades så fort hon stänger av och sätter på datorn igen.

Har även guidat henne genom en systemåterställning till ett datum förra veckan, utan framgång.

Uttrycker jag mig tillräckligt tydligt för att ni skall förstå vad jag menar?

Vad tror ni att detta kan vara? Virus?

Kan tillägga att texten "skrivbordet förbereds" kommer upp vid start nu efter "kraschen", den försvinner sedan.

Mycket tacksam för hjälp, mamma och pappa kommer hit med datorn imorgon, hade vart grymmt om ni hade några bra tips!

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det här felet varit känt i över 1,5år hos Microsoft av döma från diskussionstråden här nedan.

http://answers.micro...fc-68b599b31bf5

Säkerligen rent av ännu äldre med tanke på Vista som också tagits upp, Win 7 & Vista är ju mer eller mindre likvärdiga i hur dom är konstruerade på insidan, registret etc. Vill dra mig till minnes samma problem dök upp i en annan tråd nyligen och frågan om det rör sig om uppdateringar som ställer till detta antingen i Windows eller nått runt omkring av utomstående programkod som ställer till.

Man nämner i ovanstående länk följande om något av detta känns igen?

  • Program som Google Updater (ifall Google Toolbar, Chrome / Google Earth används) är kända som problemkälla.

  • Trådstartaren tar också upp Standby och Hibernate viloläge som en gemensam nämnare bland dem system där felet uppkommit sen efteråt.

Vanligt också vad handlar om "skrivbordet förbereds" som oftast syns när en ny profil skapats och man loggar in till skrivbordet första gången. Samma vad gäller att nya mappar & inställningar försvinner mellan inloggningar. Säkert förvirrande i början då man i själva verket loggar in i ett sprillans nytt & tillfälligt användarkonto på datorn och inte sitt vanliga som använts tidigare. Förutom vad som finns när den här "säkerhetsmekanismen" slår till och får användaren att logga in på ett tillfälligt konto så finns där också (som överkurs) flera andra förberedda "konton/profiler" tillgängängliga i bakgrunden. Kan hittas om man tittar efter bland behörigheter/UAC/Avancerade egenskaper för användarinställningar. Dvs inte bara "normala" konton kopplade till "gäst", "administratörskonto" osv som man annars loggar in på.

Sitter själv inte på sjuan just för tillfället men...Windowstangenten + R och därefter någon av följande (reservation - 32/64bit):

rundll32.exe sysdm.cpl,EditUserProfiles

%windir%\system32\control.exe userpasswords2

och Enter.

Man varnar även om risken med använda dessa tillfälliga användarprofiler under längre tid.

BE VERY CAREFUL IF USING THIS ONE : DO NOT USE THE HIDDEN ACCOUNT ON A DAILY BASIS! If it corrupts you are......86436693.84lZpLOt.boozy.gif

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här felet har förekommit sen Windows började med sitt register. Det kan t ex bero på att hårddisken är dålig så att väsentlig profilinformation har hamnat på en dålig hårddisksektor, registerstädningsprogram som städat för mycket, fel i något program så att det har skrivit över något väsentligt i registret osv.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...