Gå till innehåll

Hej då Windows 7... Hej, Windows 8 :)


Skull Kid

Recommended Posts

Så var man tillbaka i gamla goda Windows 7 igen :) Som ju ändå har stöd för DVD, är mer kompatibelt med dagens spel och så vidare... behåller dock Windows 8, men inte som ett installerat operativsystem, om man säger så...

Jag som ändå är en Microsoft-användare kan säga att jag inte tycker om "Metro", utan förerdrar det "glänsande" Aero i Windows 7 :) Plus att Microsoft Office 2010 ser MYCKET bättre ut än 2013.

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Windows 8 stöd för DVD?

Kompatibilteten med spel + ANNAT lär nog vara samma lika

Vad gäller utseende är ju smaken som bekant delad. Jag installerade just den skarpa versionen av Office 2013 och DEN är riktigt snygg och "clean"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde du rätt i, Windows 7 är bra och gillar man inte Metro stuket så finns det ju ingen anledning att byta.

Dom flesta skulle nog vilja ha Windows 8 för snabbhetens skull men med det snygga Win 7 utseendet.

Jag gillar inte heller metro stuket, men det finns en del bra funktioner i Win 8 jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde du rätt i, Windows 7 är bra och gillar man inte Metro stuket så finns det ju ingen anledning att byta.

Dom flesta skulle nog vilja ha Windows 8 för snabbhetens skull men med det snygga Win 7 utseendet.

Jag gillar inte heller metro stuket, men det finns en del bra funktioner i Win 8 jag gillar.

Sant... men på min dator ser jag Windows 8 och Windows 7 som lika snabba på samma maskin. Ingen skillnad alls. Visst visst, Windows 8 har nativt stöd för USB 3, men det kan Windows 7 med få, med en tredje-parts drivrutin från NEC, tror jag att det var... jag har den i alla fall...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Windows 8 stöd för DVD?

Avkodare för H.262/mpeg-2 (som används på DVD-Video) ingår inte i W8. DVD-Video kan dock spelas upp om man använder ett program med nödvändig avkodare, t.ex. VLC.

Ingen ny situation. Samma för XP och Vista Home Basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 för övrigt kan ta skärmdumpar av t. ex. Battlefield 1942 utan att själva skärmdumpen blir svart i Paint, eller genom Windows-tangenten och Print Screen. Ännu en anledning för mig att hålla mig till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går tillbaka till ursprungstråden... att spela upp DVD är inte svårare än att installera ett Codec-pack. Vid en nyinstallation är det inte mycket som krävs för att få W8 att vara likvärdigt W7. Däremot respekterar jag åsikterna kring utseendet. Och att installera W8 för att genast hitta ett program för att återfå den gamla startmenyn... ja, då kan man lika gärna behålla W7.

Själv har jag kört W8 ett bra tag... för mig känns W8 betydligt rappare än 7:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är operativsystemet för mig. Hastigheten är jag helt nöjd med, åttan var långt ifrån snabbare på min maskin ändå.

Vad har du för specifikationer på din maskin då? Är ju ganska intressant att veta för oss andra som är intresserade av att uppgradera till W8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för specifikationer på din maskin då? Är ju ganska intressant att veta för oss andra som är intresserade av att uppgradera till W8.

Gärna!

------------------------------------------------------------

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate

RAM: 8 GB

Processor: Intel Core i7 2630QM (2 Ghz)

Tillverkare: MSI

Sammanlagt Virtuellt Minne: 16 GB

Datormodell: MSI GX780/GT780 (bärbar)

Grafikkort: NVIDIA GeForce 560M

------------------------------------------------------------

Jag har även en stationär MSI med följande:

------------------------------------------------------------

Oparetivsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate

RAM: 6 GB

Processor: Intel Core i7 @ 3,07 Ghz

Grafikkort: NVIDIA GeForce 470 GTX

------------------------------------------------------------

Ja, där är mina två datorer i ett nötskal :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min maskin klarade inte säker uppstart testet. Så allt verkar inte gå att köra fullt ut i Win 8. :(

Det är bara ny hårdvara som stöder det, hårdvara som har stöd för det i UEFI (gamla BIOS). För att dra nytta av alla fördelar med Windows 8 måste man ha Windows 8-certifierad hårdvara. Windows 8 fungerar dock utmärkt på äldre hårdvara men inte med riktigt alla finesser :)

Har inte Windows 8 stöd för DVD?

Windows 8 Pro kan uppdateras med den funktionaliteten via Media Center Pack, vilket är gratis en tid framöver, http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/feature-packs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 Pro kan uppdateras med den funktionaliteten via Media Center Pack, vilket är gratis en tid framöver, http://windows.micro...8/feature-packs

Jag fyllde i min epost för att få en sådan kod gratis i förebyggande syfte, har inte köpt/installerat Win 8 ännu. Det var ett par dagar sedan och jag har provat med 3 olika epostadresser men har inte fått något mail. Har jag gjort något fel? Måste mailadressen vara registrerad hos Microsoft sedan tidigare elelr något sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fyllde i min epost för att få en sådan kod gratis i förebyggande syfte, har inte köpt/installerat Win 8 ännu. Det var ett par dagar sedan och jag har provat med 3 olika epostadresser men har inte fått något mail. Har jag gjort något fel? Måste mailadressen vara registrerad hos Microsoft sedan tidigare elelr något sådant?

Du får vänta en tid...

Jag fick min kod efter 4 dagar igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var sjukt skeptisk till Windows 8 från att jag fick se det första gången och vägrade installera ett så fult OS på min dator.

Men nu tar jag tillbaka varenda ord. Visst, det var förvirrande att lära sig nya menyerna men efter 1-2timmar så fick jag en WOW känsla och nu kan jag inte tänka mig gå tillbaka till Windows 7 igen.

Allt som funkade i Windows 7 funkar lika bra på 8an (det jag använder), spelen funkar lika bra, allt känns snabbare å lättare att komma åt.

Ibland undrar jag vad jag använde startmenyn till, den e ju helt onödig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är så stor skillnad mot windows 7 "under skalet" med appar men risken får väl anses vara stor att man som "datornörd" blir dumförklarad om man inte slår till och köper det nu för 279 kronor eller 139 kronor (med nyinköpt dator). Det är ju "sjukt" billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var sjukt skeptisk till Windows 8 från att jag fick se det första gången och vägrade installera ett så fult OS på min dator.

Men nu tar jag tillbaka varenda ord. Visst, det var förvirrande att lära sig nya menyerna men efter 1-2timmar så fick jag en WOW känsla och nu kan jag inte tänka mig gå tillbaka till Windows 7 igen.

Allt som funkade i Windows 7 funkar lika bra på 8an (det jag använder), spelen funkar lika bra, allt känns snabbare å lättare att komma åt.

Ibland undrar jag vad jag använde startmenyn till, den e ju helt onödig :)

Hehe, håller HELT med. Kör nu nöjt Windows 8 och Office 2013 och båda fungerar helt utmärkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...